• 0

huurcontracten

Ik heb 2 winkels en het zou beter zijn als ik met 1 filiaal stop.

Nu dacht ik er over een paar mnd uit te kunnen maar nu blijkt dat ik een opzeg termijn van een jaar had. Nu is mijn contract weer voor vijf verlengd.

 

Hoe kan ik als ondernemer nu een jaar van te voren weten dat het beter is om te stoppen.

 

Mag men een opzeg termijn van een jaar eisen ?

Zo ja hoe vind ik snel een andere huurder zo dat ik er als nog uit kan ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bekend dilemma, waar veel detailhandel ondernemers tegen aan lopen. Standaard wordt bedrijfsruimte gehuurd voor een termijn van 2x5 jaar. De eerste termijn loopt 5 jaar. Waneer de overeenkomst niet tijdig wordt opgezegd, dan wordt deze stilzwijgend verlengd voor nog eens vijf jaar.

 

Het klinkt misschien vreemd, maar deze termijnen zijn juist ingevoerd met het oog op de huurbescherming. Met name de detailhandel heeft belang bij het behoud van de vestigingslocatie, in het bijzonder voor wat betreft de bekendheid bij het publiek. De keerzijde hiervan is dat je als ondernemer ook hinder van de beschermingsconstructie kunt ondervinden. Veel ondernemers vergeten simpelweg de termijnen. Dat maakt het lastig.

 

De enige optie is toch een goed overleg met de verhuurder. Wellicht dat zich reeds een andere geïnteresseerde voor de locatie heeft gemeld, dan wel de verhuurder bereid is om andere afspraken te maken. Een tweede optie is zelf een opvolger zoeken. Daarvoor zou je een makelaar in de arm kunnen nemen. Doe dit overigens wel in overleg met de verhuurder.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.