• 0

Merknaam vrije te gebruiken bij een internet winkel?

Hallo,

 

Ik heb het volgende probleem;

Ik verkoop een productlijn via internet die ik inkoop in het buitenland.

Nu heeft de "officiële importeur" daar moeite mee, zij willen geen internet verkoop. Zij verbieden mij nu om de merknaam en de afbeeldingen van de producten op mijn site te gebruiken, gezien hier copyright op zit. En dreigen met juridische stappen.

Heb ik het recht om bij mijn artikel die ik verkoop de fabrikantnaam/merknaam, artikelnaam en een afbeelding te plaatsen. Of heb ik een serieus probleem? En moet ik dit verwijderen?

 

BVD!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik koop de producten niet direct bij de fabricant en niet bij de importeur maar via een andere winkel in de V.S.. Ik heb dus geen overeenkomst met importeur en/of fabricant.

Mag ik in dit geval de merknaam, artiekelnaam en een afbeelding gebruiken bij het verkoop van deze producten?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verkoop een productlijn via internet die ik inkoop in het buitenland.

 

Dat hangt van het buitenland af. Koop je in binnen de EU, dan is parallelimport toegestaan en mag je ook gewoon reclame maken. Koop je in buiten de EU, dan kan de rechthebbende je het gebruik van zijn merk ontzeggen. Die rechthebbende is niet perse de importeur. Zoek even naar jurisprudentie. Er zijn wat rechtszaken gevoerd tegen Kruidvat over cosmetica, en Levi Strauss versus Tesco was ook een belangrijke uitspraak.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Juridisch gezien heb je als paralelle importeur geen band met de "officiele importeur". Nu ken ik de in en outs van deze zaak niet, maar het komt mij sterk voor dat enkel het copyright voldoende is om het gebruik van de afbeeldingen van de producten, laat staan de merknaam tegen te gaan.

 

De grote vraag in deze is wie gerechtigd is om de merknaam te voeren. Een aardig uitspraak in deze is het kort geding over de verwerking van rechten mb.t. de merknaam Biomos. De kwestie is inhoudelijk niet vergelijkbaar, maar voor wat betreft de rechtmatigheid van het gebruik van een merknaam wel weer aardig.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Uit oude nieuwsbrief Advocare:

 

NIEUW MERKRECHT

 

Het nieuwe merkrecht als wapen tegen parallelimport. Sinds 1 januari 1996 is de Benelux merkenwet op onderdelen gewijzigd door nieuwe Europese regelgeving. Een belangrijke verandering betreft de zogeheten 'uitputting' van een merkrecht. Met uitputting wordt het volgende bedoeld. Als een merkhouder eenmaal waren in de handel had gebracht, dan kon hij zich niet verzetten tegen verdere verhandeling van deze waren in andere landen. Zijn merkrecht was dan dus 'uitgeput'. Voorheen gold deze uitputtingsregel wereldwijd. Nu geldt hij alleen binnen de landen van de Europese Unie. Dit heeft grote gevolgen. Een producent die zijn produkten buiten de Europese Unie in het verkeer heeft gebracht, kan nu wèl tegengaan, dat deze verhandeld worden binnen de Europese Unie. Producenten hebben hiermee een sterk wapen in handen gekregen tegen de door hen verfoeide parallelimport. Importeurs en detaillisten zullen goed moeten onderzoeken of de handelswaar binnen of buiten de Europese Unie in het verkeer is gebracht. Laat men dat onderzoek na, dan neemt men het risico dat de producent verdere verkoop zal verbieden en bovendien beslag legt op geld en goederen. Men riskeert dus een aanzienlijke schade. Met name Nederlandse ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf blijken niet te weten dat er sprake is van gewijzigde regelgeving. Deze onwetendheid kan voor onaangename verrassingen zorgen. Men doet er verstandig aan om in geval van twijfel over de legitimiteit van de beoogde handel rechtstreeks contact op te nemen met de merkhouder.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.