• 0

investering vanuit beheer bv

Hallo,

 

Ik heb nu een tijdje zitten zoeken door dit (overigens geweldige) forum en ben het antwoord op mijn vraag nog niet tegengekomen (ligt waarschijnlijk aan mij :) ).

 

Ik ben voornemens om samen met een collega in een beheerbv/werkbv constructie te gaan starten en vraag mij nu af of ik het benodigde kapitaal (18.000 euro) van mijn beheerbv mag gebruiken om de helft van het kapitaal van de werbv te financieren. ??? Mijn collega neemt de andere helft van het kapitaal van de werkbv voor zijn rekening vanuit zijn beheerbv.

 

Of ruikt dit al naar het welbekende kasrondje?

 

groeten,

Ferry.

Groeten,

Ferry.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo,

 

Ik heb nu een tijdje zitten zoeken door dit (overigens geweldige) forum en ben het antwoord op mijn vraag nog niet tegengekomen (ligt waarschijnlijk aan mij :) ).

 

Ik ben voornemens om samen met een collega in een beheerbv/werkbv constructie te gaan starten en vraag mij nu af of ik het benodigde kapitaal (18.000 euro) van mijn beheerbv mag gebruiken om de helft van het kapitaal van de werbv te financieren. ??? Mijn collega neemt de andere helft van het kapitaal van de werkbv voor zijn rekening vanuit zijn beheerbv.

 

Of ruikt dit al naar het welbekende kasrondje?

 

groeten,

Ferry.

 

Dat is een hele normale transactie. Je mag het kapitaal in je holding gebruiken om het kapitaal in een werkmaatschappij te fourneren. Er vanuitgaande dat het in de werkmaatschappij goed gebruikt wordt.

 

In feite kan je met het kapitaal in je holding een heel rijtje BV's oprichten, door iedere keer het kapitaal te ruilen tegen de aandelen in de werkmaatschappij, die evenveel waard zijn. Niks geks mee.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

@nils: fantastisch!...

 

Dat scheelt me iig 9.000 euro extra investeren.. ;D

 

Bedankt voor het advies en als ik vragen heb weet ik nu tenminste waar ik terecht kan...

 

groeten,

Ferry. ;D

 

@smart4u : thanks!.. ;)

Groeten,

Ferry.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook 18k in je beheerBV stoppen en dan ieder 18k in de werkbv. Dan heeft die tenminste wat armslag.

Je kunt ook vanuit je holding 9k in je werkbv stoppen, en 9k in een andere halve BV. Dan heb je twee werk BVs!

 

Wat je ook mag doen is 9k weer aan jezelf terug uitlenen. Of jezelf een fee betalen vanuit je BeheerBV. Dat kun je beter op een moment doen dat je nog weinig verdient met de hele constructie, dan dat je zoveel verdient dat je in hogere belastingschalen komt. Toch?

Maar wie ben ik, ik ben geen fiscaliste.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ferry,

 

Kijk wel goed uit met de kosten die er ontstaan als je een hele kerstboom aan b.v.´s gaat inrichten. 2 niveaus is nog wel te doen maar als je start en meer gaat oprichten dan nodig ben je veel geld kwijt aan notaris, KvK en jaarlijkse administratiekosten. Wel goed om de racties van de vorige leden te overwegen maar blijf matig.

 

Onderstaande staat ook op www.kvk.nl:

 

Aan het oprichten van een BV wordt in de wet een aantal eisen gesteld. De belangrijkste zijn:

 

De oprichting kan alleen bij notariële akte. In de oprichtingsakte worden de statuten van de vennootschap vastgelegd. De notaris controleert de juridisch inhoudelijke kant van de statuten.

Voor de oprichting moet het Ministerie van Justitie een zogenaamde "verklaring van geen bezwaar" verlenen. Bekeken wordt of de oprichters en toekomstige bestuurders in de laatste acht jaar niet betrokken zijn geweest bij vermogensdelicten of faillissementen. Het verkrijgen van de verklaring van geen bezwaar duurt enkele dagen.

Een belangrijke eis is dat er bij de oprichting van een BV een minimumkapitaal van € 18.000 in de vennootschap moet worden gestort. Storting op de aandelen hoeft niet in geld, maar kan ook in natura, bijvoorbeeld als er onroerend goed met minimaal deze waarde op naam van de BV staat. Met het kapitaal dat bij de oprichting aanwezig moet zijn, mag overigens wel gewerkt worden.

De BV moet worden ingeschreven in het handelsregister. Zolang de BV nog niet is ingeschreven, zijn de bestuurders persoonlijk aansprakelijk.

Geen oprichtingsvereiste, maar wel een verplichting van iedere BV, is het opstellen van jaarstukken en het openbaar maken daarvan bij de kamer van koophandel. De eisen die de wet hieraan stelt, hangen af van de omvang van de onderneming. Meer over jaarstukken vindt u in het onderdeel Handelsregister.

 

 

Succes! ;)

 

Pim

Pim de Bruijn

Serieel ondernemer (o.a. oprichter OFFICE CENTRE = Staples).

Ruime internationale ervaring. Kennis op de gebieden internationalisatie (149 landen), marketing, importeurs, sales, logistiek, productie. Snelle groei managen en veel publieke en semi-publieke ervaring naast bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

In reactie op de heer Pim de Bruijn wil ik wel graag het volgende kwijt.

 

Bij het oprichten van een BV heb je inderdaad een notaris nodig. Dat deze dienst geld kost, begrijpen wij allemaal, maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat sommige ondernemers hiervoor niet gaan shoppen. Het alleen laten opstellen van de standaard akte (vaak voldoende) hoeft echt niet veel te kosten. Overigens hebben sommige accountants/boekhouders/adviseurs ook afspraken met notarissen, waardoor soms aantrekkelijke kortingen te bedingen zijn.

 

De kosten van Kamer van Koophandel gaan helaas per onderneming en hierover valt niet te praten, dus daar zit je wel aan vast.

 

De jaarlijkse administratiekosten begrijp ik niet. Als je bedoelt het laten opstellen van een jaarrekening, publicatieverslag, notulen AvA en de fiscale aangiften dan wordt er inderdaad geld gerekend. Je neemt immers een dienst af bij een ander, maar vergeet niet dat je dit allemaal zelf kunt. Veel ondernemers denken dat ze bij een BV een accountant nodig hebben, maar ontzettend veel ondernemingen (volgens een schatting van de beroepsgroep gaat het om 90% van de bv's in Nederland) hebben geen accountantsverklaring (controle of beoordeling) nodig! Wanneer je het wenselijk vind om een complete kerstboom op te richten, dan kun je dus ook op deze kosten besparen als je zou willen.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

In de eerste plaats iedereen bedankt voor de reacties. Ik vind het prettig om meerdere meningen te kunnen zien, zodat ik zelf een goede afweging kan maken door de voor's en tegen's tegenover elkaar te zetten.

 

@pim:

 

Ik snap dat het geen santekraam van BV's moet worden. We hebben voor deze constructie gekozen, omdat in de eerste plaats mijn maatschappelijk partner op dit moment in dezelfde constructie al participeert in verschillende werkbv's en het voor hem dus geen noemenswaardig extra werk oplevert.

 

In de tweede plaats heb ik zelf een lieve vrouw, 2 kinderen en een huis en wil ik deze (voor zover mogelijk) beschermen tegen de risico's die ik loop als startend ondernemer.

 

Ik ben niet van plan om meer bv's op te richten dan mijn beheerbv en de nieuwe werkbv. We hebben verder niet te maken met octrooien oid dus daar gaan we geen aparte bv voor oprichten.

 

@smart4u:

 

Ik ben het met je eens. Ik ben dan ook serieus opzoek naar een notaris die goede tarieven rekent en neem niet de eerste die ik tegenkom. Een mooie plek om hier naar te zoeken is http://www.degoedkoopstenotaris.nl , maar let wel op!.. goedkoop kan ook duurkoop zijn!

 

vwb de opmerking over de administratie: lol,.. ik heb geen enkele ervaring in het voeren van een administratie dus voor mij is het echt noodzakelijk dat iemand dit voor mij doet. En aangezien een administrateur volledig inzicht heeft in je financiele huishouding wil ik wel dat dit een betrouwbare is. Helaas kost dit geld.. :(

 

@christine:

 

Daar heb je wel gelijk in, maar lijkt dat dan niet erg veel op een kasrondje? Je stort en keert het vervolgens weer uit aan jezelf. De belasting zal dit weer direct aangrijpen om wanbeleid aan te tonen bij een eventueel faillissement. En dat is juist de rede dat ik een beheerbv ertussen wil plaatsen.

 

Of haal ik nu dingen door elkaar?

 

groeten,

Ferry.

Groeten,

Ferry.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.