• 0

investeringsaftrek leasing bedrijfsauto

Ik heb op dit moment een bedrijfsauto en is aan vervanging toe.

Een nieuwe wil ik gaan leasen volgens financial leasing (incl. verzekering en wegenbelasting).

Vraag : Kan ik op deze investering fiscale investeringsaftrek opvoeren. Volgens mij ben ik juridisch en economisch eigenaar, dus is aftrek mogelijk (naast de maandelijkse leasesom, welke ik als kosten opvoer). Bij operational lease lijkt mij dat investeringsaftrek niet kan, omdat dan de leasemaatschappij de investering doet en eigenaar wordt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de leasevorm die je beschrijft, kun je eigenlijk het volgende onderscheid maken.

 

Je koopt de auto, maar beschikt over onvoldoende geldmiddelen. Bij de aanschaf van de auto wordt de boeking:

Vervoermiddelen (activa, vaste activa, materiele vaste activa)

Te vorderen omzetbelasting (activa, vlottende activa, vorderingen, belastingen of passiva, kortlopende schulden, belastingen)

AAN Leaseverplichtingen (passiva, langlopende schulden)

 

Met deze financieringsvorm kun je inderdaad investeringsaftrek claimen.

 

Bij de termijnen wordt elke keer een stukje van de leaseverplichting afgeboekt en dien je een post voor verzekeringen, wegenbelasting en rente in de winst- en verliesrekening te verantwoorden.

 

Succes met de aanschaf van de nieuwe investering!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor auto gaat het om? Volgens mij bestaat er namelijk geen recht op investeringsaftrek voor personenwagens die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer.

 

Inderdaad. Aanvullend op de reactie van Stien wil ik graag de, veel geconstateerde, 2 misverstanden uit de weg ruimen, over artikel art. 3.45, eerste lid, aanhef en onderdeel e, Wet IB 2001.

 

1) Een bestemming voor "beroepsvervoer over de weg" wilt zeggen dat uitsluitend de aard van de onderneming doorslaggevend is, zoals taxi's trouwauto's e.d. En niet de aard van de auto, zoals lesauto's van rijscholen(Hof Amsterdam 10 mei 1968, nr. 790/1967), auto's die worden gebruikt door vertegenwoordigers.

 

2) bestelbussen komen wel in aanmerking voor de investeringsaftrek voorzover zij niet bedoeld zijn voor personenvervoer.

Link naar reactie
  • 0

Bij de termijnen wordt elke keer een stukje van de leaseverplichting afgeboekt en dien je een post voor verzekeringen, wegenbelasting en rente in de winst- en verliesrekening te verantwoorden

 

 

Even terugkomend op het administratieve deel. Zal via de winst-verliesrekening het aangeschafte bedrijfsmiddel niet afgeschreven dienen te worden, derhalve op de balans enerzijds de leaseplichting dus afnemen en anderzijds het bedrijfsmiddel in waarde afnemen ?!.

 

het betreft hier inderdaad een bestelbus voor goederenvervoer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zal de bus inderdaad af kunnen schrijven. Fiscaal is de termijn hiervoor vijf jaar.

 

De administratieve verwerking is niet anders als je het met eigen geld zou financieren of via een krediet van de bank. Nu staat er, in plaats van een lening of een lagere bankstand, een leaseverplichting op de balans en deze verplichting wordt steeds lager met elke periodieke betaling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.