• 0

Premies AOV - kosten

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien een (te) simpel antwoord: is afhankelijk van de beroepsgroep waarin je werkzaam bent en of je nog aangemerkt kan worden als starter.

 

Omdat dit misschien wat te kort door de bocht is, nog wel een advies. Vraag het eens aan jouw assurantietussenpersoon en vervolgens nog twee andere partijen. Je zult dan (helaas) tot de conclusie komen dat er nogal wat prijsverschil in zit, maar vergeet ook niet te kijken naar de dekking!

 

Succes met verzekeren en natuurlijk jouw onderneming!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Thx. Ik ben actief in juridische dienstverlening/advisering en starter. maarhe, dat is toch niet relevant voor de kwalificering van premies als bedrijfskosten ? Ik bedoel iemand die 5 jaar bezig is betaalt toch ook die premies?

Link naar reactie
  • 1

De arbeidsongeschiktheidsverzekeringspremie is een persoonlijke aftrekpost voor de inkomstenbelasting, waardoor een eventuele uitkering van deze verzekering weer belast zal zijn.

 

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering dient gerekend te worden tot de bedrijfslasten van de onderneming, waardoor een eventuele uitkering van deze verzekering een verlaging van de bedrijfslasten tot gevolg heeft.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal loopt alles altijd gladjes. Of linksom, of rechtsom. Het is óf een zakelijke aftrekpost, óf een IB aftrekpost. Niet beide. Bij een IB-ondernemer zie je dit mooi terug. Als een aftrekpost zakelijk wordt opgevoerd, maakt men voor datzelfde bedrag minder winst. Minder winst, minder belastbaar inkomen, hetgeen op hetzelfde neerkomt ingeval men deze post privé opvoert.

 

Aftrekken betekent daarenboven, aftikken bij uitkering.

Link naar reactie
  • 0

Is er een verschil bij het zakelijk boeken van de AOV premie tussen een eenmanszaak (IB-ondernemer) en een BV?

 

Ik weet dat de IB-ondernemer de AOV-premie niet meer zakelijk mag boeken, dit moet in privé (aangifte IB) of dus helemaal niet (in verband met de keuze voor een bruto uitkering met loonheffing of een netto uitkering).

 

Maar hoe zit het met de DGA in de BV? Voor werknemers mag de werkgever wel een AOV-verzekering afsluiten, deze kosten zijn dan wel zakelijk aftrekbaar.

Maar is de DGA wel een 'gewone' werknemer?

 

Groet,

Avgvstvs.

 

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0
Is er een verschil bij het zakelijk boeken van de AOV premie tussen een eenmanszaak (IB-ondernemer) en een BV?

Dat hangt er vanaf wie de verzekeringnemer en premiebetaler is ; de BV of de DGA zelf. In dat laatste geval geldt het zelfde als bij de IB ondernemer : de DGA moet de premie privé in de aangifte verwerken.

 

Is de BV daarentegen de verzekeringnemer en premiebetaler, dan wordt de premie als zakelijke kost geheven. Meestal is dit ongunstiger, want tegen een lager tarief (VPB) fiscaal aftrekbaar dan privé. Bovendien keert de verzekering uit aan de premiebetaler, dus ook aan de BV. Dit is lastig als je de BV na arbeidsongeschiktheid zou willen ofheffen. En het is risicotechnisch minder aan de raden: bij beslag op de BV of holding, wordt ook beslag gelegd op de uitkering.

 

Maar is de DGA wel een 'gewone' werknemer?

Ja en nee, hangt er vanaf op welk gebied je je vraag stelt. In dit geval maakt het niet uit

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Is er een verschil bij het zakelijk boeken van de AOV premie tussen een eenmanszaak (IB-ondernemer) en een BV?

 

Ik weet dat de IB-ondernemer de AOV-premie niet meer zakelijk mag boeken, dit moet in privé (aangifte IB) of dus helemaal niet (in verband met de keuze voor een bruto uitkering met loonheffing of een netto uitkering).

 

Maar hoe zit het met de DGA in de BV? Voor werknemers mag de werkgever wel een AOV-verzekering afsluiten, deze kosten zijn dan wel zakelijk aftrekbaar.

Maar is de DGA wel een 'gewone' werknemer?

 

Gezien jouw dienstenpakket ben ik toch benieuwd naar de reden van deze vraag. Kun je die wat toelichten?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Gezien jouw dienstenpakket ben ik toch benieuwd naar de reden van deze vraag. Kun je die wat toelichten?

 

I second that, alhoewel ik de vraag wel vreemd vind vanuit die vermeende expertise hoek

 

Idem voor deze opmerking:

of dus helemaal niet (in verband met de keuze voor een bruto uitkering met loonheffing of een netto uitkering).

 

Keuze voor netto uitkering? Die keuze heb je helemaal niet; sinds 2009 zijn alle uitkeringen voor inkomensvoorzieningen bij Wet bruto en is de verzekeraar inhoudingsplichtig voor de IB- of LB bij uitkering,.

Als je de premiekosten dus niet opvoert als persoonlijke verplichting ben je mooi dom bezig, want de uitkering is altijd belast.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.