• 0

Catalogus nog wel van deze tijd?

Onderstaand verhaal kwam ik onlangs tegen van een columnist van een bekend media blog.

 

Rainer Flake

Ik heb een zogenaamde 'postorder-achtergrond' en weet wat je met de inzet van papieren catalogi kunt bereiken. Wat ik niet goed begrijp is dat veruit de meeste online winkeliers hun geldmiddelen en capaciteiten bijna volledig inzetten op de verkoop via de webshop, door middel van online marketing.

Is het niet bekend dat bedrijven met een verleden als 'goede oude postorderaar' nog steeds het overgrote gedeelte van hun reclame-investering in print stoppen? Bij alle verschuivingen die wij zien richting internet blijft op korte termijn de steun van print hard nodig en biedt het online winkeliers een fantastisch groeiperspectief. Op één been loop je toch ook minder hard dan op twee?

Het is een illusie te denken dat je communicatie- en verkoopkanalen kunt overslaan als je de markt daadwerkelijk wilt veroveren. Waarom wordt het dan nog zo weinig gedaan? Zijn de (instap-)kosten van catalogi te hoog voor het overgrote gedeelte van de webwinkeliers? Is de kennis niet in huis om het te doen? Of is het gewoon de opportuniteit dat men beter die dingen doet waarvan men denkt meer van af te weten? Is hier onderzoek naar? Ik zou wel graag willen weten waarom de branche dat niet oppakt. Of wordt het wel steeds meer gedaan?

In deze context nog een opmerking: wij kijken elk jaar weer met spanning wie de beste webwinkel gaat worden. Prima. Maar waar blijft de award voor de beste catalogus? Vroeger was die er nog wel. Met deze award kunnen we een ontwikkelingsperspectief met een blijkbaar ouderwets imago in een nieuw licht promoten. Misschien wordt het wel tijd om een award voor de beste combinatie van de inzet van print en webwinkel uit te reiken (over integratie van de telefoon wil ik het hier nog helemaal niet hebben). De catalogus is niet dood en zal dat nooit zijn. De tijd is rijp om onze mogelijkheden te verbreden!

 

Bron:Twinklemagazine

 

Wat is jullie mening betreffende het uitbrengen van een catalogus. Wij zijn bezig met het opstarten van een internetgroothandel voor een bepaalde branche. Een branche waar nog heel veel vanuit de catalogus wordt gewerkt. Er bestaan nagenoeg nog geen internet groothandels voor deze branche. Terwijl elk bedrijf binnen de branche wel een internetsite heeft. Ze zijn dus met internet bekend. Nu willen wij een simpele catalogus laten maken (max 50 pagina's) die doorverwijst naar onze webwinkel. Maar de prijzen voor het maken van een catalogus beginnen vanaf 16.000 euro.

 

Vraag:

 

  • Weet iemand goedkopere oplossingen?
  • Is het werken met een catalogus nog wel van deze tijd?

 

 

Fabrikanten willen niet investeren in onze catalogus omdat ze zelf een catalogus hebben waar wij gebruik van kunnen maken. Maar dan ben je verplicht om met één fabrikant zaken te doen. Je kan moeilijk met 5 catalogussen aankomen bij je klant. Die heeft er een dagtaak aan om ze allemaal door te lezen.

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Feitelijk heb je dus al een catalogus online (de webwinkel), en kun je je inderdaad afvragen wat het nut is om voor 16k een papieren catalogus te gaan uitbrengen... maar dat verschilt natuurlijk per branche en klantenpubliek.

 

Overigens vraag ik me ook af waarom een boekje van 50 pagina's zou moeten beginnen bij 16000 euro... hoeveel oplage gaat het om?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Catalogi zijn niet uit, ik ken ook voldoende mensen die zweren bij print. Het leest toch anders van papier dan vanaf een scherm.

 

Maar je kunt je wel onderscheiden in je branche door het anders te doen dan de andere aanbieders. Bereken het prijsvoordeel door aan je klanten ("10% korting omdat wij geen dure catalogus hebben") en je hebt meteen een goede manier om de aandacht te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Het gevaar bestaat bij ons in de branche dat onze beoogde doelgroep nog niet genoeg geïntegreerd is met Internet. Ze kunnen er allemaal wel mee omgaan, alleen zijn ze het werken vanuit een catalogus gewend.

 

Door middel van onze catalogus willen we een soort brug bouwen tussen enerzijds de klant en anderzijds internet.

 

We etaleren alleen onze hardlopers, prijzen kunnen ze terugvinden op het internet.

 

Een folder is ook een optie maar daarvan is de kans groot dat ze die in de prullenbak deponeren. Als ondernemer wordt je overspoeld met folders.

 

Alleen is de vraag. Wegen de kosten tegen de baten.

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Een folder is ook een optie maar daarvan is de kans groot dat ze die in de prullenbak deponeren. Als ondernemer wordt je overspoeld met folders.

 

Toch zou ik een flyer niet zo 123 verwerpen, zeker als de doelgroep een beetje op het randje van wel/niet online bladeren zit. Flyers zijn relatief goedkoop te maken (een full color A3 dubbelzijdig met wat vouwwerk), en kun je daardoor vaker vesturen. Natuurlijk gaan ze wel de prullenbak in (catalogi trouwens ook), maar je hebt wellicht meer kans echte topproducten periodiek onder de aandacht te brengen.

 

Dat je als ondernemer wordt overspoelt klopt wel, maar als er bijvoorbeeld een goeie aanbieding staat in het foldertje van pakweg een office centre, dan lokt je dat toch naar de winkel. Zo'n foldertje bekijk je even (ik meestal in de lift omhoog), is het niets gaat het in de prullenbak, is het wel wat hebben ze een sale.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik. Maar dan benader je "het aanbieding verhaal". Catalogus is eigenlijk een handleiding voor onze internetsite. We willen eigenlijk op dat plankje (boven het bureau) komen.

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0
Het bladert makkelijk en het staat meestal in het gezichtsveld (op een plankje boven het bureau). En bij ons in de branche is het een soort gewenning.

 

en

 

We etaleren alleen onze hardlopers, prijzen kunnen ze terugvinden op het internet.

 

zorgt ervoor dat ik een slecht gevoel heb hierbij. Als ik een catalogus zie, dan wil ik direct alle info weten. Dus vóór ik online ga. Áls je al met een folder wilt werken, wat je niet aan ons maar aan je doelgroep moet vragen overigens, geef dan alle info en zorg ervoor dat alleen het bestellen webbased is. Anders wek je ergernis met je folder, omdat je daar eigenlijk niets meer mee kunt dan plaatjes kijken, dat biedt weinig toegevoegde waarde en doet zelfs potentieel afbreuk aan je imago ("Wat een nutteloze folder, daar ga ik geen zaken mee doen").

Link naar reactie
  • 0
Áls je al met een folder wilt werken, wat je niet aan ons maar aan je doelgroep moet vragen overigens, geef dan alle info en zorg ervoor dat alleen het bestellen webbased is.

 

Deze reactie bijgrijp ik niet helemaal. Wie is ons? vertegenwoordig jij alle higherlevel deelnemers? Het lijkt me logisch dat ik niet met mijn doelgroep ga overleggen of ze liever een folder willen of een catalogus. Lijkt me vrij onzakelijk. En de meningen zullen daarover verdeelt zijn. Het gaat om de discussie of een webwinkel en catalgus samen gaan. En zo ja, hoe kan ik dat dan het beste presenteren.

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Vragen aan je doelgroep kan in allerlei vormen en hoeft zeker niet onzakelijk te zijn. Zie vaak genoeg een briefje bij een catalogus met 'wilt u deze catalogus blijven ontvangen? stuur dan dit formulier terug'. Of bestook de helft van je doelgroep met een flyer en de andere helft met een catalogus en meet de response (al is dat nog duurder waarschijnlijk dan 500 catalogi)

 

De catalogi die ik op de plank heb liggen hebben twee voordelen. Ze geven grote hoeveelheden informatie duidelijk weer. Neem een product met kleur, lengte en breedte, in een webshop krijg ik meestal een lijst met een opsomming waardoor het vergelijken lastig is (niet te sorteren op eerst kleur en dan lengte bijvoorbeeld) In de catalogus staat een net kruistabelletje. Tweede voordeel is bookmarken. De boutjes staan op pagina 5 en de moertjes op pagina 10. Met een catalogus wissel ik met m'n bookmark (m'n vinger ;) ) snel tussen die twee. In een webshop duurt het steeds twee seconden om te wisselen.

 

Door middel van onze catalogus willen we een soort brug bouwen tussen enerzijds de klant en anderzijds internet.

 

We etaleren alleen onze hardlopers, prijzen kunnen ze terugvinden op het internet.

Door de prijzen niet te vermelden bouw je misschien juist weer een extra obstakel in. Is het vermelden van de opmerking 'kijk op internet voor de actuele prijs' of bij artikelen met fluctuerende prijzen 'zie dagprijs op het internet' niet een betere aanpak?

 

Webbased catalogi hebben een aantal plusplunten die je wellicht kunt gebruiken om je klant te verleiden. Denk aan overzichten met eerder bestelde producten om herbestellingen eenvoudig te maken. Alternatieven aanbieden voor producten, vergelijken van producten etc.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie willemj. Daar ging het mij om. Uiteindelijk is onze core business: het internet. Alleen is "de brug" misschien nu nog te ver. Vaak zijn dit probelemen waarvan je denkt, dat lost zichzelf wel op. Alleen goede voorbereiding is het halve werk. Vandaar mijn vraag.

 

Helder en duidelijk antwoord. Thanks

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Print is absoluut van deze tijd. Na eerst al onze communicatie naar on-line verhuisd te hebben, investeren we nu in print om de binding met de achterban te houden. Websites en nieuwsbrieven zijn te vluchtig. Ze worden niet (voldoende) gelezen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me logisch dat ik niet met mijn doelgroep ga overleggen of ze liever een folder willen of een catalogus. Lijkt me vrij onzakelijk.

 

Waarom? Overleg júist met je doelgroep, wie weet er nu beter wat men wil? Natuurlijk ga je niet iedereen van je doelgroep opballen, maar wat representatieve mensen om hun mening vragen is niets vreemds aan :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.