• 0

Kabinet geeft fiscale impuls aan starters

Levenslooptegoed belastingvrij naar de eigen zaak

 

DEN HAAG - Werknemers die een eigen bedrijf opzetten, mogen hun levenslooptegoed belastingvrij inbrengen in de eigen zaak.

 

Dit staat in het nog vertrouwelijke beleidsprogramma dat het kabinet-Balkenende 4 op 14 juni presenteert, zo zeggen bronnen rond de regering.

 

Bron: Het Financieële Dagblad

 

Plannen omvatten verder o.a. verlaging urencriterium (nu 1225 uur per jaar) en uitbreiding WBSO (subsidies voor speur en ontwikkelingswerk)

 

Maar voor het hoe en wat moeten we dus nog even wachten.

 

Edit: zie net dat gisteren ook een wetsvoorstel is ingediend voor aanpassing van het BV-recht, met onder meer afschaffing van de kapitaalseis van 18.000 euro. Het zal nog wel weer even duren voor het voorstel er ook echt door is, maar het begin is er.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt eerlijkgezegd een beetje mager allemaal... leuk voor het heel selecte gezelschap dat geld in de levensloop heeft gestopt in loodienst en later alsnog een zaak wil beginnen - denk dat het alleen niet zoveel mensen zijn?

 

Wat het BV recht betreft vind ik de afschaffing van die 18k starteis eigenlijk een beetje onzinnig. Meestal is dat geld niet de reden om geen BV op zetten, maar eerder de administratieve last, en de fiscale nadelen van het directeurssalaris bij een relatief kleine winst.

Link naar reactie
  • 0

Die verlaging van het urencriterium vind ik wel zinnig. Ik denk dat er nu heel wat part-time ondernemers kunnen starten die hun bedrijfje langzaam, zonder al te grote investeringen kunnen laten groeien. Ik denk bijvoorbeeld aan iemand die nu een paar ochtenden in de week gewoon een baanatje heeft en in de avonduren voor eigen rekening zijn schoonmaakbedrijfje opstart. Goede zaak!

 

Die kapitaalseis voor BV's is altijd al een wassen neus gebleken. Het DGA salaris is voor veel starters toch wel een onneembare hobbel.

Link naar reactie
  • 0

edit: foutje, topic gaat over levensloop ivm spaarloon

 

Status onbekend: wel voornemen in regeerakkoord, maar IMHO nog niet actief.

 

Houdt er overigens rekening mee dat indien levenslooptegoeden straks - conform het regeringsakkoord - aangewend kan worden voor de start van een eigen bedrijf, dat dat dan naar alle waarschijnlijkheid niet geldt voor een BV.

Zie ook de deblokkeringsmogelijkheid bij spaarloon voor het starten van een eigen bedrijf: daar moet sprake zijn van winst uit onderneming, dus niet voor BV's...helaas :'(

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.