• 0

Vriend van me helpt me in het bedrijf

Goedenmiddag,

 

Een vriend van me helpt ons een paar dagen in de week in het bedrijf met het inpakken van orders. Hij doet dit geheel belangenloos maar nu willen wij hem eigenlijk daarvoor gaan betalen.

 

Is het mogelijk met e.o.a. constructie om - zonder hem in dienst te nemen - hem een vergoeding uit te keren die wij (en hij) gewoon in onze administratie kunnen opnemen zodat hij daarover belasting moet betalen en wij kunnen aftrekken?

 

Ik weet dat we uiteraard een uitzendburo in kunnen schakelen maar dan betalen we echt veel geld, zo'n 17,00 euro per uur.

 

Alvast bedankt voor een reactie

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien kun je eens informeren naar de mogelijkheden die er zijn als je je vriend een nul-uren contract geeft. Je hoeft, volgens mij, dan alleen maar de daadwerkelijk gewerkte uren uit te betalen. Vraag dan wel goed na wat dit betekent op lange termijn, zodat je zeker weet dat je straks niet aan een contract, en dus kosten, vastzit.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat we uiteraard een uitzendburo in kunnen schakelen maar dan betalen we echt veel geld, zo'n 17,00 euro per uur.

 

Bij payrolling (is veel over te vinden op dit forum) betaal je slechts een extra percentage bovenop datgene wat je je vriend uit wilt betalen. Jij neemt de werving en selectie uit handen van het uitzendbureau, zij hoeven alleen de loonadministratie te doen. Ga eens langs bij een lokaal uitzendbureau en vraag naar de mogelijkheden, vaak is dit voor weinig geld en moeite prima te doen.

Link naar reactie
  • 0

Bied een VAR geen oplossing, waarbij je hem als freelancer uitbetaald?

 

Dan zadel je je vriend op met de verplichting om nog twee qua omvang soortgelijke opdrachtgevers te vinden, om te voorkomen dat de belastingdienst het werk alsnog als verkapt dienstverband ziet en alsnog een hoop af te dragen zaken in rekening brengt. Lijkt me in dit geval dus geen goed idee.

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling en misschien wel ter overweging:

 

Wanneer je wel wil dat de vergoeding aan de vriend bedrijfskosten zijn, maar dat de vriend hierover geen loonheffingen over hoeft af te dragen, zul je ook eens moeten kijken naar de mogelijkheden en voorwaarden van vrijwilligers. Zij moeten zo'n EUR 1500 per jaar ontvangen, zonder hierover loonheffingen verschuldigd te zijn.

 

Een andere mogelijkheid is het om de vriend niet te verlonen, maar de uitgaven wel te registeren. Aan het einde van het jaar geef je dan zijn inkomen op via een IB-46 formulier (tenminste zo heette het handmatige formulier, voor meer info kijk op: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/ib46/ib46.html#P0_0) Voorwaarde is dan wel dat het geen dienstbetrekking mag zijn, maar als hij zo af en toe komt aanlopen en komt helpen, kan dit al van toepassing zijn.

 

Ook bestaat nog de mogelijkheid om derden te belonen en de kosten hiervan te registreren op het kasblad. De indentiteit van deze derden wordt dan niet bekend gemaakt bij de belastingdienst en over deze bedragen zijn ook geen premies verschuldigd. De doelstelling van deze regel is, om vergoedingen die betaald worden voor het verrichten van hand en spandiensten door derden, wel fiscaal aftrekbaar te maken zonder al te veel administratieve handelingen. Denk hierbij aan een vrachtwagen die gelost wordt door een aantal voorbijgangers en hiervoor een vergoeding ontvangen.

 

Succes met het wikken en wegen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.