• 0

Vof + eigen huis

Ik ben samen met een collega bezig om een viswinkel te starten. Nu is de meest voor de hand liggende rechtsvorm een VOF... Nu schrok mijn collega erg van het feit dat in geval van faillisement zijn eigen huis in gevaar komt. Nu vraag ik me af of er een mogelijkheid is om toch een VOF op te richten maar zijn huis buiten de aansprakelijkheid te houden??

 

En een tweede vraag is of de bank alleen aanspraak kan maken op de aanwezige overwaarde in het huis of ook op het bedrag waar al een andere 1e inschrijving op zit?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden!

 

Gr, Andries

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Failliet gaan met een viswinkel ... dat lukt je niet zo maar met 2 man.

 

Je komt pas in een faillisement terecht wanneer je niet aan je verplichtingen voldoet. Deze verplichtingen ga je zelf aan. Jij kiest dus zelf wat voor verplichtingen je aangaat.

 

Huur je een winkelpand? Wat is de maandhuur? Hoe lang loopt het contract, 1,2 of meer jaar? Wanneer je dit vermenigvuldigt dan weet je hoe groot deze verplichting is.

 

Hetzelfde geldt voor je totaal aan investeringen.

 

In geval je met personeel werkt en je geeft ze bij aanvang een half jaar of een jaar contract dan kun je ook hier de totale verplichting van uitrekenen.

 

Stel dat het allemaal tegenvalt dan heb je met name behoefte aan liquiditeit op de korte termijn. Zo "koop" je namelijk tijd om tot een goede oplossing te komen (bijv. de zaak over te dragen aan een ander)

 

Qua voorraad heb je het voordeel dat je weliswaar een bederfelijk product verkoopt maar dat je totale investering in voorraad niet groot is (en je omloopsnelheid van je voorraad dus hoog is)

 

Bij het opzetten van dit type bedrijven is met name het gebruiken van je gezonde verstand in de aanloopfase heel belangrijk. Een goede financieringsopzet is essentieel.

 

Er zijn legio voorbeelden van mensen die een BV gebruiken maar bij hun financiering door de bank verplicht worden in prive "mee te tekenen" waardoor ze bij tegenvallende resultaten en betalingsproblemen alsnog prive in de problemen komen.

 

Als je in je eentje zaken doet moet je je goed voorbereiden, wanneer je met zijn tweeën zaken doet moet je je nog beter voorbereiden, dit kan een heleboel (onverwachte) problemen voorkomen.

 

Succes!!! Ard

 

Link naar reactie
  • 0

Algemeen: (info summier)

 

Afhankelijk van de gezinssituatie, opstellen huwelijkse voorwaarden met overdracht woning op naam van echtgeno(o)t(e). Redelijk omslachtig.

 

De andere vennoot een rechtspersoon laten oprichten en vervolgens deze rechtspersoon laten optreden als vennoot van de Vof. (aansprakelijkheid reikt tot het ingebrachte kapitaal, mits geen wanbestuur) Alleen vallen de IB-faciliteiten weg voor de andere vennoot.

 

Laat je hierover goed voorlichten door een boekhouder, fiscaal adviseur o.i.d.

 

En een tweede vraag is of de bank alleen aanspraak kan maken op de aanwezige overwaarde in het huis of ook op het bedrag waar al een andere 1e inschrijving op zit?

 

Ik neem aan dat het de inschrijving van de hypotheekverstrekker betreft. Deze behoudt het eerste hypotheekrecht aangezien deze het hypotheekrecht heeft bedwongen in de akte. Ofwel, bij een gedwongen verkoop (als gevolg van faillissement) wordt eerst de "hypotheek" afgelost. Wat er overblijft kan ten goede komen aan de andere schuldeisers.

 

Succes

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor beide reacties!

 

Dit is dus precies mijn gedachte erover.

 

Het word idd een gehuurd winkelpand men een maandelijkse huur van

€ 2200,00 Daarnaast is de grootste kostenpost het aflossen van de lening in 5 jaar (dit is de meest standaard looptijd toch?) Heb ik me laten vertellen door collega's in het vak) Deze aflossing + rente zou op ongeveer € 3000,00 komen. Personeel is op basis van een 0 uren contract (overwegend familie + vrienden) dus wanneer het niet druk is vallen deze kosten weg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.