• 0

afschrijven, investeren en desinvesteren

Hoi allemaal,

 

Al vaker vond ik hier een antwoord op een vraag, maar nu wordt het even moeilijk. Ik ben op zich niet zo'n administratiewonder, alhoewel ik me er prima mee redt, maar nu wordt het even moeilijk en door een "discussie" raak ik in de war....

 

Ik help een kleine ondernemer met zijn administratie, helemaal niet spectaculair, behalve nu het om zijn vervoermiddel gaat.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

De belastingdienst zegt: op "grote" investeringen moet je afschrijven, die kosten mag je niet in 1 jaar van de wist aftrekken.

 

De man is zelfstandig, koopt op 01-01-2005 een bestelauto twv 9200 (ex). Wil hier 5 jaar in rijden, restwaarde wordt geschat op 1500.

Hij mag dus 5 jaar lang 1540 per jaar afschrijven.

 

Maar hij betaalt wel in 1x het volle bedrag. Met volgens mij het gevolg dat de winst voor 2005 aan het eind van het jaar op papier 6160 hoger is dan in werkelijkeid. Hij heeft immers wel 9200 betaald, maar er staat 1500 restwaarde in de reservering en heeft maar 1/5 van 7700 = 1540 afschrijving op de winst- en verliesrekening staan.

 

Over die 6160 betaalt hij dan lijkt mij wel inkomstenbelasting???

 

simpel gezegd:

 

omzet: 10000

afschrijving: 1540

overige bedrijfskosten: 3460

 

winst: 5000

 

5000 geef je op als winst en betaal je (na aftrek van allerlei zaken) IB over, maar feitelijk is het:

 

omzet: 10000

aankoop bestelauto: 9200

overige bedrijfskosten: 3460

 

winst: 2660

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nu verkoopt hij de bestelauto op 01-07-2007 voor 8000

 

De boekwaarde is op 01-01-2007 4620. Hij verkoopt voor 8000, het verschil ad. 3380 is dan lijkt mij winst en moet dan ook ib over betaald worden?

Hoe ik dat in het softwarepakket moet verwerken snap ik overigens ook niet helemaal, want de inkoopfaktuur van de bestelauto is geboekt op de balansrekening

vervoermiddelen en de verkoopfaktuur zal daar ook weer op geboekt worden. Vervolgens bij "activa en afschrijvingen" kan ik de desinvesteringsgegevens invullen. Daarna zie ik weinig wijzigingen, behalve een ander bedrag op de balans.

 

Ik stop eerst met tekst en uitleg, het is al moeilijk genoeg en hoe meer tekst, hoe onduidelijker het wordt.

 

 

Ik weet niet of iemand begrijpt wat ik bedoel, maar ik hoop dat er wat duidelijkheid voor mij gebracht kan worden.

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht erg lief en aardig dat je iemand wil helpen met zijn administratie, maar gezien je vraagstelling bekruipt mij het gevoel van de lamme helpt de blinde, niks mis mee natuurlijk. Uit je bericht is in ieder geval op te maken dat je bepaalde basisregels van administreren niet volledig onder de knie hebt.

 

Een leerzaam stuk tekst is het Handboek Ondernemen van de belastingdienst (eenvoudig te downloaden pdf op hun site). Ik meen een 180 pagina's over de meest uiteenlopende onderwerpen rondom belastingen, kosten, investeren, btw enz enz.

 

Lees dat eens door, ik denk dat je inzicht op administratie er met sprongen op vooruit gaat.

 

Succes!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ard,

 

Dank voor je bericht, het zijn, zag ik, maar 162 pagina's,

Dat valt dus weer reuze mee :P

 

Ik had in mijn bericht een aantal keren gesteld dat ik dacht dat... dat zijn echter vraagstukken van iemand die in de discussie naar boven kwamen. Doordat ik daardoor in de war raakte heb ik het bericht op deze wijze geplaatst.

 

Door alle administratieve research die ik heb gedaan toen ik de beste man ging helpen ben ik nog steeds van mening dat ik het goed doe.

 

De persoon die met mij de discussie aanging heeft het wel over de kosten die de ondernemer in 1x maakt, maar niet in 1x mag opvoeren, maar vergeet dat de ondernemer de 4 jaren erna kosten mag opvoeren die hij in dat jaar niet daadwerkelijk heeft uitgegeven.

 

Zo "simpel" is het toch eigenlijk?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.