• 0

Bedrijfsovername - wat te betalen?

Ben van plan een bedrijf over te nemen. Het betreft een VOF. De onderneming werd eind 2005 opgestart.

 

Cijfers:

 

Omzet 2006: € 100.000

Omzet 1e kw 2007: € 30.000

 

Vaste kosten (incl. huur)

2006: 2200 p/mnd

2007: 2200 p/mnd

 

Marge: 50-60%

 

Over te nemen voorraad: ongeveer € 40.000 (inkoopwaarde)

 

Huurcontract pand loopt tot oktober 2007.

 

Voorgestelde transactie: activa-transactie, verwerving van de voorraden + website.

 

Vragen:

- zou, gezien de cijfers, € 75.000 een reële overnameprijs zijn?

- hoe om te gaan met de ondernemingsvorm, ik wil de toko alleen overnemen dus VOF is dan geen optie, omzetten naar eenmanszaak of BV??

 

Bvd

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afhankelijk van de werkelijke waarde van de voorraad, is de prijsopbouw als volgt: je betaald 75.000 minus de (inkoop)waarde van de voorraad aan goodwill.

 

omzet: 100.000 (goed controleren)

af inkoop: 50.000

af vaste kosten 27000

 

bruto winst: 23.000

af belasting

netto winst 15.000

 

Als de waarde van de voorraad klopt betaal je 3x de netto winst aan goodwill. Ik weet niet wat er gebruikelijk is in jouw branche, maar in de handel is dat geen ongebruikelijke waardering.

 

Je neem trouwens de VoF niet over, dus je hoeft hem ook niet om te zetten. Je neemt met je eigen eenmanszaak de voorraden, de website en de naam over.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Om in te gaan op de laatste reactie, het bedrijf zal ik naast mijn huidige baan gaan runnen en qua tijd zal ik er per dag zo'n 2 uur aan kwijt zijn.

 

Met wat extra inspanning moet het goed mogelijk zijn de omzet wat op te krikken. Op dit moment wordt er namelijk nauwelijks reclame gemaakt.

Link naar reactie
  • 1

Als je het ondernemersloon bijvoorbeeld op 30000 fulltime per jaar zet, zou je hier dus ongeveer 7500 per jaar kunnen tellen.

 

Je hebt dan (bedrijfseconomisch gezien) een bedrijf wat 1 jaar een nettowinst heeft gedraaid van 7500 en wat een aardig eerste kwartaal heeft gedraaid.

 

Wanneer de inkoopwaarde van de omzet van het eerste jaar 50000 euro was en er is nu een voorraad van 40000 euro dan zou ik die voorraad goed beoordelen op courantheid, verhandelbaarheid e.d.

 

Het huurcontract loopt tot oktober aanstaande, hoe zit het met verlenging? Voorwaarden?

 

Bij een overname is het ook een kwestie van koop ik het geluk of het ongeluk van een ander, is het het tweede dan verlos je iemand van zijn probleem, dan hoef je je beurs ook niet zo ver open te trekken.

 

Waarom wil de huidige eigenaar ervan af???

 

Op basis van de gegevens zoals ik ze hier nu gelezen heb zou mijn overnameprijs weinig boven de 40000 euro uitkomen, wanneer de voorraad commercieel niet goed is zelfs al snel veel minder dan 40000.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het huurcontract kan verlengd worden, echter ik kan waarschijnlijk een ander pand betrekken. Als dit doorgaat zorgt het ook voor een verlaging van de maandelijkse huurkosten.

 

De eigenaar wil er vanaf vanwege emigratie.

 

Wat je zegt over het kopen van geluk of ongeluk is waar. Heb echter tijdens de gesprekken wel een goede indruk gekregen. Maar alleen een goed gevoel is natuurlijk niet genoeg.

 

Wat betreft de voorraad, deze is goed verkoopbaar en heeft een verkoopwaarde van zo'n 90.000 euro.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.