• 0

Stijgende Euro

Eurotop

De euro heeft de hoogste stand in vier jaar bereikt: 1,0905 dollar. Dat is echter niet zozeer een teken van kracht van de euro als wel een duidelijk signaal van de wegkwijnende dollar. Ook de Britse pond, de yen en de Zwitserse frank stegen fors ten opzichte van de Amerikaanse munt. Verder stappen veel beleggers in de ‘veilige goudhaven’. De prijs van goud bereikte gisteren de 372 dollar, het hoogste niveau in zes jaar.

 

De euro wordt steeds sterker ten op zichte van de dollar. Wat vinden jullie daarvan, goede of slechte zaak?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk vind ik het wel een goede zaak, voor de economie van Nederland als geheel is het misschien wat minder, aangezien een sterkere munt betekent dat de concurrentiepositie van Nederland een beetje verwakt (product die uit Nederland worden geexporteerd zijn duurder).

 

Op zich natuurlijk geen probleem als je veel met landen handelt die of dezelfde valuta hebben (eurozone) of valuta die ook sterker worden.

 

Import van producten wordt daarentegen natuurlijk weer goedkoper...

Link naar reactie
  • 0

Zelf hou ik het altijd wel aardig bij, vind het een interessant onderwerp. Amerika was altijd het land met de stabiele dollar... nu is de euro meer waard als de dollar, ik geloof niet dat de Amerikanen dat leuk vinden.

 

Voor iedere business heeft het een ander gevolg, aangezien ik niet veel over de grezen doe, zie ik de gevolgen alleen in mijn aandelen portefuille (Ahold...) Aan de andere kant moedig ik een sterke euro aan, uiteindelijk zal 1 op 1 een mooie stand zijn, denk ik...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik stel voor om Ronald te verbannen van het forum als hij doorgaat met het brengen van dit soort vervelend nieuws ;) :P

 

Ik hoorde gisteren een theorie dat de amerikanen het devalueren van de dollar wat door zouden kunnen laten gaan om daarmee de handels positie van europa wat te ondermijnen... maar ik stond bij de mac en was aan het bestellen...dus ik zou het verkeerd begrepen kunnen hebben :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Voor de ondernemer is dit een slechte zaak! Vooral als je veel naar de US exporteert :P

 

Maar als je (like me) de US alleen maar gebruikt voor vakantie. Tsja :) dan is het alleen maar beter! GO EURO! ;)

Deze signature is gehuurd door www.impulsant.nl om deze jonge initiatiefrijke ondernemer te ondersteunen.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het is inderdaad voor ondernemers die exporten naar de US niet grappig. Maar voor ondernemers die vanuit de US producten halen is het weer zeer gunstig.

En is bydewee voor een ieder nu errug cheap om te gaan internet shoppen !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Vandaag weer zo'n stuk over de euro en de consequenties voor de ondernemer. Sinds de herfst is de euro al met meer dan 10% gestegen ten op zichte van de dollar. (Goede belegging!)

 

We komen al aardig in de buurt van de introductiekoers van de euro (1,16 vier jaar geleden).

 

Door de stijging verslechterd de concurrentiepositie van Europese bedrijven die exporteren naar landen buiten het eurogebied. (Dit is dus 10% verslechterd). Deze 10% haalt volgens het artikel ook 0,7% van de europese groei af. Voor Nederland zijn het ongeveer dezelde cijfers.

 

Volgens het Centraal Planbureau (CPB) is vijf procent koersstijging van de euro goed voor 0,3% lager bruto binnenlands product. Tien procent betekend dus 0,6% lagere groei.

 

De belangrijkste oorzaak is dat de goederenexport met 1,6% terug zakt. Het verlies aan concurrentie-investeringen zorgt ook voor 0,8% lagere investeringen en een daling van 0,2% van de werkgelegenheid.

 

Uiteraard zijn er ook voordelen, de import wordt goedkoper. De Nederlandse inflatie zal hierdoor 0,6% terugvallen.

 

Misschien zet het de Europese Centrale Bank aan om de rente te verlagen, dat zou de gevolgen van de dure euro iets dragelijker maken...

 

Tot zover de cijfertjes en het euro nieuws ;)

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Eurotop

De euro heeft de hoogste stand in vier jaar bereikt: 1,0905 dollar. Dat is echter niet zozeer een teken van kracht van de euro als wel een duidelijk signaal van de wegkwijnende dollar. Ook de Britse pond, de yen en de Zwitserse frank stegen fors ten opzichte van de Amerikaanse munt. Verder stappen veel beleggers in de ‘veilige goudhaven’. De prijs van goud bereikte gisteren de 372 dollar, het hoogste niveau in zes jaar.

 

De euro wordt steeds sterker ten op zichte van de dollar. Wat vinden jullie daarvan, goede of slechte zaak?

 

Het houdt maar niet op... Ik importeer vanuit de VS en lach me momenteel kapot, totdat de ballon knapt... geen idee hoe dit gaat aflopen...

Link naar reactie
  • 0

Erg vermakelijk om dit topic uit 2003 te lezen. Dit onderwerp is momenteel erg belangrijk denk ik aangezien een heleboel valuta aan de dollar gekoppeld zijn. Ik begin zo langzamerhand te merken dat de bedrijven uit het verre oosten steeds vaker prijzen onder voorbehoud van koersschommelingen.

 

Iets dichter bij (mijn) huis; De diamantprijzen zijn sinds jaar en dag gekoppeld aan de dollar en hoewel de prijzen in dollars al tijden stabiel zijn begint er toch wat te schuiven. In een nieuwsbrief van het meest gerespecteerde orgaan op het gebied van de diamantprijzen las ik laatst dat er stemmen opgaan om een stabielere munt te verkiezen boven de dollar. Aangezien het hart van de diamanthandel (industrie is er al bijna niet meer) in Antwerpen ligt, merken de handelaren en werknemers in Antwerpen het erg.

 

Er gaan enorme bedragen cash om in de diamanthandel, dus moet toch wel een beetje invloed hebben. Voor mij is het trouwens wel ideaal aangezien ik in dollars koop en in euro's verkoop :D

 

Welke invloed heeft het op jullie en hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.