• 0

email en ethiek

Ik ben nieuwsgierig in hoeverre emailmarketing ethisch verantwoord is, kan opt-out in bepaalde gevallen een aanvulling zijn op je marketingsideeen of is het simpelweg not done ?...

 

Ik heb het over een gratis dienst mbt tot internet linking voor bedrijven..

 

ik zal de naam v/d site niet noemen daar dit reclame lijkt te zijn..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok, ik krijg zelf zoals helaas de meesten onder ons ook best veel spam, en ik wil me daar dan ook niet mee inlaten. Dus elke vorm van

opt-out is slecht, ook als het eenmalig is ?, en een gratis dienst ..

 

Tja het is ongevraagd maar dat zijn al die folders die ik ongevraagd elke week ontvang ook, alsmede ongevraagde radio/tv reclames welke

mij ook enorm irrteren, irritante banners, ect... ,de krant staat er vol mee, ook niet altijd even gewenst ect...

 

Mijn discussiepunt is dan ook is de ethische grens bij email zo langzamerhand hoger geworden door al die spam welke waarschijnlijk

ook niet zal ophouden als ik mijn op-out mailtje een maal zal versturen ?

 

 

gr Steven

 

Link naar reactie
  • 0

Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.

 

Draai je denkwijze eens om.

Je geeft zelf ook aan veel spam te ontvangen, spam zijn al snel al die emailberichten die je niet 1-2-3 kunt thuisbrengen en dus gelijk als ongewenst markeert, of al door je eigen spaminstellingen eruitgefiltert zijn.

 

Met andere woorden, je kunt het proberen, bij veel mensen zul je meteen als spammer te boek staan, maar wat jij wilt is je product of dienst onder de aandacht brengen.

Dus gebruik je fantasie.

Zet een maf filmpje op youtube en hoop dat mensen het oppikken.

Of bedenk een actie waarmee je op een andere manier veel aandacht voor jouw bedrijf kunt genereren.

Link naar reactie
  • 0

Je brengt een onderscheid aan tussen spam en jouw opt-outmailtje, dat ik niet deel. Jouw opt-outmailtje zou spam zijn, want je stuurt het grootschalig en ongevraagd, begrijp ik.

 

Er zijn twee cruciale verschillen met andere media als tv, kranten etc.:

 

1. E-mail is voor persoonlijke correspondentie. Dat geldt bijvoorbeeld evenzeer voor SMS. Bij te veel advertenties in een krant kan ik die krant negeren. Mijn e-mailinbox kan ik niet negeren.

 

2. Adverteren in andere media kost vrij veel geld, e-mailspam is relatief extreem goedkoop. Zodoende zit er - als je spam juridisch en ethisch toelaat - geen plafond aan en wordt de spam alleen maar erger en erger, tot op het punt dat e-mail in zijn huidige vorm onbruikbaar wordt (volgens mij gaan we al hard die kant op).

Link naar reactie
  • 0

heb slechts de gedachte omtrent deze mail vorm, dus heb zeker nog

geen concreeet plan hoor, ik kan je wel volgen als je zegt dat elke

vorm van ongevraagde mail spam is, en die van mij zal dan niet anders worden beoordeeld....

 

Dat ik tv/radio ed reclame kan mijden als ik dat wil ben ik het dan weer niet mee eens.Het is vaak opdringerig en zeer irritant maar

staat wel buiten deze discussie dat is waar.

 

Dus marketing en email alleen als iemand zich aanmeld voor een

mailing is dan de enige email optie die wel etisch is ?..

 

gr Steven

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Simpel,

Omdat iedereen met ongevraagde reclameuitingen bezig is waarom

zou ik dat dan niet doen ?... Het is immers reeds algemeen geaccepteerd dat we ons laten overspoelen met reclameuitingen ?.

 

Of vindt jij dat ook al allemaal zeer wenselijk ?,we lijken allemaal onze acceptatiegrenzen te hebben verlegd zonder daar erg in te hebben...

als je daar als ondernemer niet aan mee gaat doen en alles als ethisch onverantwoord beschouwd, zul je dan wel je beoogde doelen

behalen ?...dat is me de vraag welke in me opkomt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
als je daar als ondernemer niet aan mee gaat doen en alles als ethisch onverantwoord beschouwd, zul je dan wel je beoogde doelen behalen ?

 

Dat hangt ervan af of je beoogde doelen ethisch zijn :) De crux van ethiek is natuurlijk dat je bereid moet zijn om dingen te laten, die je ook zou kunnen doen (en v.v.).

Link naar reactie
  • 0

Reclame op een gratis website, tv-kanaal of iets dergelijks, geen probleem. In een (gratis) krant (die anders meer had gekost) ook niet. Adverteerders betalen namelijk mee om een product dat ik waardeer gratis of goedkoop te houden. Folders zijn meestal makkelijk buiten de deur te houden en anders gaan ze ongelezen weg. Ongevraagd bellen, faxen of e-mailen zijn helemaal anders, das gewoon goedkoop proberen te scoren. Zeker als het aanbod niets met mijn onderneming te maken heeft. Ongevraagde belletjes of mailtjes die iets met mijn business te maken hebben? Als ik merk dat de persoon aan de andere kant zich in mijn “geval” verdiept heeft, misschien wel.

 

Maar vertel, je spamrun. Hoe zou je die willen versturen? Vanaf je adsl? Binnen een paar dagen ben je afgesloten. Via je website? Morgen op zwart. Via een Chinese toko die gebruik maakt van 10.000 gehackte computers? Dan weet ik iig zeker dat je louche bedrijf hebt…

 

Pls, voor een goede gratis dienst hoef je nauwelijks reclame te maken...

 

Link naar reactie
  • 0

dus een ongevraagde A4 folder is OK?, en als email fout ?,komt ineens toch een beetje dubbel over vindt je niet?, of is allebei eigenlijk

spam ?.

 

 

zou mijn website op zwart gaan ?,.... maar goed dat ik hier nog niet

eens aan toe was ;)

 

Pls, voor een goede gratis dienst hoef je nauwelijks reclame te maken...

 

eens, maar duurt wat langer,...

Link naar reactie
  • 0

Een A4 folder kost tenminste nog een cent om te produceren en een veelvoud om te verspreiden. Daarnaast zit er op de meeste brievenbussen een opt-out sticker, die meestal wordt gerespecteerd. Spam kost weinig tot niets, behalve voor de ontvanger, ik dus.

 

Mijn hoster zal, bij geregeld spammen mijn account afsluiten (3 strikes is out). Daarnaast zul je redelijk voorzichtig moeten zijn om enkel aan ondernemingen te spammen, naar particulieren is namelijk inmiddels strafbaar en kan leuke boetes opleveren. Adressen inkopen bij de KvK is echter weer duur.

 

Iets langzamer van start gaan is trouwens niet zo erg. Groei gestructureerd en laat je server meegroeien. Je zou de eerste niet zijn met een nieuwe dienst waarvan de server compleet vastloopt op de eerste dag.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik beschouw alle ongewenste reclame als spam. Zeker als het massaal verstuurd wordt naar iedereen en het niet van toepassing is op mijn onderneming.

 

Als je een link naar de pagina in je handtekening op dit forum zet of de pagina in de zoekresultaten in Google opduikt, dan ben ik eerder geneigd de pagina te bezoeken dan wanneer de naam tussen de junk-mail verschijnt als ik mijn mail ophaal.

Link naar reactie
  • 0

dus een ongevraagde A4 folder is OK?, en als email fout ?,komt ineens toch een beetje dubbel over vindt je niet?, of is allebei eigenlijk

spam ?.

 

Het gaat er niet zozeer om hoe jij tegenover spam staat, het gaat erom hoe de ontvanger tegen een ongevraagde email aankijkt.

 

Maar ik geloof niet dat dit is wat je wilt lezen.

Link naar reactie
  • 0

Prima site toch? Helemaal geen spam nodig.

Ik neem aan dat jij van MKBdesign bent? In Firefox doen de linkjes bovenaan het niet echt netjes en zien de bedrijvenpagina's er wat rommelig uit. Nog even het design optimaliseren dus. ;)

 

Wat me trouwens opvalt aan de zoekresultaten in Google, bij MKBdesign promoot je vooral je eigen bedrijven-links. Ik zou dat vervangen door de beschrijving (gedeeltelijk) ook in de description tag te zetten. Hopelijk honderduizend links van je site in google die allemaal hetzelfde zijn op en bedrijfsnaam na zal weinig uitnodigen tot klikken en daarmee het belang van je site.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Simpel, Omdat iedereen met ongevraagde reclameuitingen bezig is waarom zou ik dat dan niet doen ?

 

Nou, lees de reakties hierboven nog eens door, zou ik zeggen. Daarom niet, dus. Als je mij mailt, bijvoorbeeld, kom je in mijn lijstje "Geblokkeeerde domeinen". Elke mail van jouw bedrijf wordt vanaf dat moment geweigerd. Daarnaast zal ik zal niet de enige zijn die dat doet. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat je dat effect wilt bereiken.

 

Het is immers reeds algemeen geaccepteerd dat we ons laten overspoelen met reclameuitingen ?

 

"Algemeen"? Wie is/bepaalt "algemeen"?

 

Of vindt jij dat ook al allemaal zeer wenselijk ?

 

::)

 

we lijken allemaal onze acceptatiegrenzen te hebben verlegd zonder daar erg in te hebben...

 

Ja, die zijn zeker verlegd. Mijn intolerantie, eigenlijk steeds meer ronduit haat. tegenover reclame is vele malen groter dan hij ooit geweest is.

 

als je daar als ondernemer niet aan mee gaat doen en alles als ethisch onverantwoord beschouwd, zul je dan wel je beoogde doelen

behalen ?...dat is me de vraag welke in me opkomt.

 

De vraag is dus: "gedraag ik me principieel, of zet ik net als een hoop anderen alles overboord en trek ik me helemaal nergens meer iets van aan omdat ik geen geduld en karakter heb?"

 

Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden - mail mij alleen niet!

Link naar reactie
  • 0
De vraag is dus: "gedraag ik me principieel, of zet ik net als een hoop anderen alles overboord en trek ik me helemaal nergens meer iets van aan omdat ik geen geduld en karakter heb?"

 

Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden - mail mij alleen niet!

 

Ik zal je niet mailen, ik heb mede door deze topic besloten geen ongevraagde emails te versturen, je hebt gelijk als ik mezelf al erger

aan al die spam (ook buiten de email om..) dan moet ik mezelf er juist niet mee inlaten.

 

Trouwens las in een ander topic wel dat iemand een database vol adressen zocht voor een mailing van 10.000 adressen, en die wordt

netjes aan info geholpen ;) beetje dubbel niet ?

 

allen bedankt tot dusverre, gr Steven

Link naar reactie
  • 0

 

Simpel,

Omdat iedereen met ongevraagde reclameuitingen bezig is waarom

zou ik dat dan niet doen ?... Het is immers reeds algemeen geaccepteerd dat we ons laten overspoelen met reclameuitingen ?.

 

Het is ook vrij algemeen geaccepteerd dat er filmpjes op geenstijl staan vna mensen die een bus slopen. Ga je nu ook een bus slopen? Deze beargumentering raakt kant noch wal. Dat iedereen het doet is geen argument watr iets zegt over de betekenis van het promotiemiddel voor je bedrijf. Het antwoord op de vraag 'levert het je iets op?'is dat wel. Als het je vooral negatieve aandacht oplevert zou ik het niet doen (uberhaupt doe ik niks met e-mail zonder opt-in).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.