• 0

zorgovereenkomst met instelling - tariefverhoging 34%

Hoi,

 

Met een zorginstelling heb ik (iemand met persoonsgebonden budget)een zorgovereenkomst (overeenkomst van opdracht) afgesloten waarin afgesproken wordt dat de instelling wekelijks 5,5 uur zorg levert tegen een tarief van 32 euro.

looptijd 1-1-2005 t/m 30-6-2005

 

Verder is bepaald dat de instelling jaarlijks dit tarief mag verhogen conform cbs indexering ( is volgens mij max een paar procent)

En is bepaald dat de instelling de overeenkomst alleen tussentijds mag opzeggen indien hier gewichtige redenen voor zijn zoals bedoeld in het burgerlijk wetboek.

 

Het contract liep dus officieel af op 30-06-2005 maar de zorgverlening en de fakturering is tot december 2006 (anderhalf jaar lang dus) gewoon doorgegaan. Beide partijen hebben verzuimd om een nieuw kontrakt te maken.

 

Nu krijg ik in maart 2007 een briefje waarin staat dat het tarief per 1-1-2007 (terugwerkende kracht?) helaas verhoogd moet worden tot 45,10 (dit is voor mij maar liefst een tariefverhoging van 34%).

Van 32 euro naar 45,10, dus natuurlijk bezwaar aangetekend tegen:

- de verhoging an sich

- de terugwerkende kracht

- de beroerde communicatie.

Hierbij genoemde contractbepalingen genoemd en toen pas ontdekt dat er destijds een einddatum (30-06-2005) in gezet is en dat die nooit officieel verlengd is, althans niet op papier, wel in de praktijk.

 

Mijn vragen:

1. is dit contract nog geldig, maw mag ik er gezien de praktijksituatie (continuering van zorgverlening en tarief) vanuit gaan dat er sprake is van een soort stilzwijgende verlenging?

2. zo ja, hoe lang duurt die stilzwijgende verlenging dan redelijkerwijs?

3. zo nee, advies hoe hier te handelen?

 

De zorginstelling geeft toe beroerd te communiceren en stelt voor om het nieuwe tarief per 1 september voor mij te gaan hanteren zodat ik de tijd heb om e.e.a. te overdenken en te reorganiseren. Indien ik niet met het tarief accoord ga zetten ze per 1-9-2007 de zorg stop (zorg waar ik heel tevreden over ben).

Bij een persoonsgebonden budget maak je echter meestal een jaarplanning, daar neem je mensen op aan en sluit je contracten op af.

Ook de invoering per 1 september is voor mij dus een probleem want je kan je budget maar 1 keer uitgeven.

 

met dank,

erna

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

hallo Erna, heb je al kontakt gehad met PER SALDO - de vereniging voor budgethouders. Zij zullen je waarschijnlijk verder kunnen helpen. Zorginstellingen hebben al lange tijd moeite om PGB-zorg te kunnen leveren omdat het tarief voor hen niet kostendekkend is. De manier waarop ze dit met jou communiceren en afhandelen verdient inderdaad geen schoonheidsprijs.

Het lijkt me ook niet mogelijk dat het tarief met terugwerkende kracht verhoogd wordt. Daarom zal men alsnog september voorstellen. Omdat het tarief aantoonbaar niet kostendekkend is heeft men gewichtige redenen om het tarief in de toekomst wel aan te passen.

Je kunt overwegen om 2 verschillende diensten tegen 2 tarieven in te kopen (bv 1 uur verzorging en 4,5 uur HV) of iets in je totale aantal uren terug te gaan waardoor je alsnog ook met je budget uitkomt.

Ondanks dat het contract lange tijd niet verlengd is kan het beeindigt worden. Hopelijk gaat de zorginstelling er creatief mee om en kunnen jullie samen tot een goede oplossing komen.

Succes! Hera

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.