• 0

goedkoop patent

Goedemorgen allen,

 

Ik heb een idee wat ik graag zou willen uitwerken met derden. Ik zit alleen met het volgende; Hoe kan ik voorkomen dat mijn idee niet "gestolen" wordt door het bedrijf waar ik het aan aan bied? Ik heb helaas nog geen 5000 euro om er een (nationaal) patent op te kunnen laten zetten. Zijn er ook goedkopere alternatieven?

 

Groetjes,

 

Joep

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, er zijn geen goede en/of goedkope alternatieven voor een patent. Overigens kost het aanvragen van een patent niet veel geld. Het is de octrooigemachtigde die het allemaal moet opschrijven die zo kostbaar is.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nee, het vastleggen kost niet veel geld. Het goed vastleggen kost wel veel geld. Ik ben geen expert, maar ik meen me te herinneren dat een nieuwheidsonderzoek niet vereist is. Je loopt aleen het risico, dat je patent niks waard is omdat je vinding al gepatenteerd is.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Lees eerst de FAQ over intellectueel eigendom eens in die bovenaan in dit subforum staat.

Daar staan heel veel algemene vragen met een kort antwoord in die betrekking hebben op uitvinden. OOk het patent zoeken wordt daarin besproken met links naar diverse tutorials over het zoeken in patentdatabases en tevens links naar die databases.

Link naar reactie
  • 0

Het is dus verstanding om eerst zelf in de (0ctrooi)litteratuur te kijken in hoeverre je vinding bekand is. Daarna goed overwegen wat je nog kan/wil en dan dan stappen ondernemen.

Deze weg kan je heel wat ellende en geld besparen.

Hulp daarvoor en/of informatie daarover kan je o.a. krijgen bij het octrooicentrum,de NOVU, KvK, enz.

 

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

om later te kunnen bewijzen dat jij het idee nu al hebt, kun je je idee laten registreren bij de belastingdienst. Dit geeft uiteraard niet dezelfe rechten als een octrooi, maar zou als begin van bewijs kunnen dienen in geval een concurrent met het idee aan de haal gaat. de kosten van een dergelijke registratie zijn vrijwel nihil

Link naar reactie
  • 0

om later te kunnen bewijzen dat jij het idee nu al hebt, kun je je idee laten registreren bij de belastingdienst. Dit geeft uiteraard niet dezelfe rechten als een octrooi,maar zou als begin van bewijs kunnen dienen in geval een concurrent met het idee aan de haal gaat. de kosten van een dergelijke registratie zijn vrijwel nihil

 

Wat bedoel je met : als bewijs kunnen dienen als een concurrent met jou idee aan de haal gaat ?

Wat voor soort 'bescherming"biedt een registratie dan ?

Link naar reactie
  • 0

Registreren bij de belastingdienst (of een notaris of acountant) heeft weinig of geen nut bij de bescherming van een technisch idee. Als het idee een dienst betreft is bescherming, ook een octrooi, meestal niet eens mogelijk tenzij je er een technische "draai" aan kan geven.

 

Bewijzen dat je het idee al had heeft m.i. ook weinig nut. Omdat het document niet openbaar gaat het niet tot prior art behoren. Iemand die op jouw idee (op dat moment zijn idee) octrooi aanvraagt kan dat gewoon doen.

 

Er zijn nog maar heel weinig oorspronkelijke ideen. De meeste octrooien betreffen (vaak marginale) verbeteringen op de huidige stand van de techniek. De kans dat je inbreuk maakt is juist omdat je denkt dat het idee nieuw is redelijk groot en een gedegen octrooionderzoek is dus zeer belangrijk.

 

Voorkomen dat je idee gestolen wordt (de topicvraag) kan je doen met een geheimhoudingsverklaring maar daar zitten ook weer (zoals eerder gemeld) haken en ogen aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.