• 0

Vat number

Voor een bestelling in Duitsland vraagt de leverancier mij om mijn VAT nummer te geven. Ik geef hierbij mijn NL BTW nummer, maar hij beweert dat dit niet het zelfde is. Kan iemand mij opheldering geven?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Spruce

 

Naar mijn weten is VAT = Value added tax gewoon hetzelfde als BTW.

VAT is de Engelse variant. Als ik BTW vertaald naar het engels geeft babylon aan dat de vertaling VAT is.

 

succes ermee.

 

 

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

BTW=VAT=BTW=VAT

 

Het is hetzelfde en dat kan je relatie controleren bij zijn eigen belastingdienst. De BTW/VAT nummer in veschillende landen kunnen verschillende formats hebben. De BD geeft uitleg.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

(Ik weet dat dit een oud topic is, maar Mikky verwijst er naar in een ander topic, dus toch maar even een reactie)

 

Het BTW nummer en het VAT nummer zijn niet helemaal gelijk. Je BTW nummer is meestal een cijferreeks (sofinummer) met een toevoeging (B01), het VAT nummer is hetzelfde maar heeft er nog NL voor staan (voor Nederlandse bedrijven). Voor de meeste eenmanszaakjes betekend dat dat het VAT nummer NL[sofi-nr]B01 is.

 

Op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do kun je VAT nummers controleren.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

TOP Maarten... dank voor aanvulling ! Verwijzing was meer bedoeld omdat in het andere topic Melie via google niets kon vinden.

Maar dank sowieso. Altijd handig voor andere googlelaars ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Kleine nuance:

 

Als je NL BTW-nummer is: 12.34.567B.01 dan is je BTW-identificatienummer (want zo heet het nr. voor EU-transacties officieel) NL001234567B01

14 posities, zonder punten/spaties en dus nullen tussen NL en het begin van je BTW-nr. als je niet aan 14 posities komt.

 

Dat nummer bedoelt een EU-ondernemer als hij naar je VAT-nummer vraagt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als je in Nederland een BTW (Omzetbelasting) nummer krijgt toegewezen krijg je gelijkertijd ook het voor EU transacties benodigde identificatienummer toegewezen. Dit is altijd hetzelfde nummer, voorafgegaan door NL en eventuele voorloopnullen om aan het juiste aan cijfers te komen.

Op alle EU transacties moet je zowel je eigen nummer als het nummer van de tegenpartij vermelden anders voldoet de faktuur niet aan de eisen. Let op dat niet alleen een postbusnummer maar ook het vestigingsadres worden vermeld.

(dit even off topic, maar houd er wel verband mee).

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.