• 0

Failliete ondernemer moet meer kansen krijgen

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wist niet zo goed waar ik het zou plaatsen in HL. Maar omdat faillisement met veel juridische én fiscale rompslomp te maken krijg, lijkt het mij in dit board een goede plek !?!

 

Een bericht in De Zaak naar mijn hart, namelijk >>>>>

***quote

Herziening van de insolventiewetgeving kan een stimulans zijn voor ondernemers, om ook na een faillissement weer aan de slag te gaan. Daarnaast moet het in Europa aanwezige sociale stigma op faillissementen worden aangepakt. Eurocommissaris voor ondernemingsbeleid Erkki Liikanen heeft deze suggesties in een zogeheten groenboek gepubliceerd.

***unquote

 

Lees verder >>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Daar heeft De Zaak wel vaker last van. Niet de meest gebruiksvriendelijke infobank op het net.

 

Zal even kijken of ik het via een andere weg kan achterhalen. Zo niet dan zal ik het in het ctrl, alt, del bakkie doen !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Dat ze wat willen doen aan het stigma dat failliete ondernemers krijgen vindt ik prima. Ervaring is de beste garantie voor succes. Dat je daarbij weleens op je giegeltje gaat is onvermijdelijk.

 

Ik ben niet zo'n voorstander van het bagetalliseren van faillisementen. Stigmatisering van individuele ondernemers is niet handig. Maar wat gebeurt er als het afbruikrisico van nieuwe innovatieve ondernimingen nog groter wordt? De winstgevendheid van investeringen is starters laat nu al ernstig te wensn over. Als versoepeling van de faillisementwetgeving, meer faillisementen met zich meebrengt, streeft het zijn doel voorbij. Dan is niet de individuele ondernemer gestigmatiseerd, maar de hele groep startende ondernemers.

 

De DotCom hype heeft de investeerders vreselijk anti start-up gemaakt. Het vertrouwen van de investeerders in nieuwe innovatieve bedrijven is helemaal zoek. Dat vertrouwen zal eerst hersteld moeten worden, door de risico/rendements ratio van starters wat op te poetesen. En ja, daar heb je ervaren investeerders voor nodig. En ja, een heel aantal van hen is eerder failliet gegaan.

 

Als versoepelde faillisementswetgeving leidt tot verhoogd afbreukrisico, zonder verhoofde rendementsmogelijkheden, schieten we er weinig mee op. Het kan natuurlijk zijn dat de nieuwe wetgeving leidt tot betere bedrijven, maar dat zou dan toeval zijn, want daar wordt door de wetgevers niet over gesproken.

 

Herstel van het vertrouwen in nieuwe innovatieve bedrijven is op dit moment de belangrijkste issue. Dat is de enige optie om het geld, nodig om de doelstellingen uit Lissabon voor de kenniseconomie (€ 4 mld) bij elkaar te krijgen. Dat moet uit de private kapitaalmarkt komen.

 

Ik denk dat kwalitatieve vooruitgang in dit stadium meer brengt dan kwantitatieve vooruitgang. Dus niet zozeer meer starters, als wel betere starters.

 

Greetz,

Nils

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.