Binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben vindt er een manager buyout plaats waarbij er een verdeling plaats zal vinden tussen een drietal personen waarvan ik er 1 ben. De verdeling is als volgt. 42,5 % voor beide collega's (85%) en 15% voor mijzelf.

Bedrijfsgegevens:

1 holding met daaronder 3 bv's

Omzet ca. 1.600.000 per jaar

Netto winst ca. 400.000 per jaar

Nu is deze materie allemaal nieuw voor mij en zou derhalve gaarne antwoord op de volgende vragen willen hebben:

Hoe kan ik het beste de aankoop van de 15% aandelen financieren;

Is het de beste optie om een persoonlijke BV boven de holding te plaatsen waarbij ik dan managementfee laat uitkeren vanuit de holding;

Wat is reeel om te vragen aan managementfee;

Is het zowiezo verstandig om accoord te gaan met 15% of kan ik beter mijn loon laten opwaarderen en geen aandelen te nemen maar een winstdeling te nemen;

Indien iemand adviezen heeft hoor ik dat graag. Nogmaals het is allemaal nieuw voor mij en ik wil graag de juiste beslissing nemen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/12531-inkopen-in-bedrijf-waar-ik-werk/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat mij vooral lastig lijkt is dat je relatief weinig te zeggen hebt met 2 aandeelhouders die een substantieel groter aandeel hebben.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 1

Hoi G. van Zoeren,

Je vragen zijn enigszins onbeantwoordbaar zonder alle ins en outs te weten. Ik heb je ook al een PM gestuurd maar bij nader inzien zou ik toch een poging willen wagen:

- Financiering van de aankoop kan je het beste met cash doen. Aandelen moeit je nooit met leningen financieren, zie het aandelenlease debacle.

- Als particulier is de winst die je maakt bij verkoop van aandelen belastingvrij, tenminste in Nederland.

- Geen idee wat een reële management fee is. Wat verdienen je collega's en hoeveel wil jij verdienen. Weet wel dat als je kiest voor een management fee je alle werkgeverslasten etc. ook daarvan moet betalen.

- Akkoord gaan met 15% of meer loon met winstdeling? Hangt er van wat je doelen zijn.

In ieder geval is een aandeelhoudersovereenkomst voor jullie essentieel. Je moet goede afspraken maken hoe je met elkaar verder gaat, in goede tijden maar vooral ook als het minder gaat.

Je kunt me altijd bellen om erover te discussiëren!

Ties

PS. In jargon is de juiste term "management-buy-out".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar