• 0

welke boekhouder?

???

 

Goedemiddag. Met de start van ons bedrijfje hebben we ook een boekhouder / administratiekantoor nodig.

 

Eigenlijk hoofdzakelijk voor de Aangifte Inkomstenbelasting, Schattingsformulier en Toeslagenformulieren.

 

Dacht ik net een goed kantoor te hebben gevonden in onze plaats Emmen, lees ik op de site van Tros Radar slechte berichten over dat kantoor.

 

Mijn probleem is dat ik zo goed mogelijk van start wil gaan en geen risico wil lopen om met weinig geld ook nog een "verkeerde" boekhouder te kiezen.

 

Kan iemand adviseren in hoe ik een goede betrouwbare en betaalbare boekhouder vindt in of rondom Emmen?

 

Of zijn er sites / forums waar dit te lezen is?

 

Gr JP

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een goede boekhouder/accountant/adviseur is voor iedereen wat anders.

 

Naast de klik die er moet zijn, heb je ook een bepaald verwachtingspatroon van de dienstverlening en service. Probeer deze is voor jezelf op papier te zetten en dan bij een aantal kantoren een offertegesprek aan te gaan. Aan de hand van jouw lijstje moet het dan mogelijk zijn je keuze te gaan maken.

 

Enkele aandachtspunten:

- leesbaarheid jaarrekening / financieel verslag

- leesbaarheid tussentijdse verslagen

- aangesloten bij brancheorganisatie (bijvoorbeeld: noab/cb/fb/sra/extendum/novaa/nivraa)

- helderheid bij uitleg

- tarieven

- samenwerking (wie gaat wat doen)

 

Succes met kiezen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Enkele aandachtspunten:

- leesbaarheid jaarrekening / financieel verslag

- leesbaarheid tussentijdse verslagen

- aangesloten bij brancheorganisatie (bijvoorbeeld: noab/cb/fb/sra/extendum/novaa/nivraa)

- helderheid bij uitleg

- tarieven

- samenwerking (wie gaat wat doen)

 

Succes met kiezen!

 

Zou er nog een, niet onbelangrijke aan willen toevoegen:

 

proactieve houding (adviseren, informatie verstrekken, je tijdig wijzen op fiscale voordelen e.d.) zeker als je zelf hier weinig verstand van c.q. ervaring mee hebt. Een jaarrekening en andere verslagen zijn altijd achteraf.

Kost wellicht iets meer maar met advies op voorhand kun je nog wat...

 

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ga inderdaad gewoon eens op gesprek bij meerdere boekhouders om je te laten informeren, vraag duidelijk wat ze voor je kunnen betekenen.

 

Een aantal vragen die ik ook belangrijk vindt:

 

- Is de persoon met wie je de afspraak hebt ook degene die jou boekhouding gaat doen?

- Hebben zij ervaring met jouw branche / bedrijven in hun klantenbestand die dezelfde werkzaamheden uitvoeren als jou.

 

Tip 1: Vergeet niet dat je goed kan onderhandelen over de prijs bij een boekhouder. Een goede boekhouder hoeft niet duur te zijn, dus wees niet bang om bij een groter bedrijf binnen te stappen.

 

Tip 2: Een goede boekhouder verdient zichzelf terug!

Link naar reactie
  • 0

Is het eigenlijk verplicht een boekhouder te hebben? ik ben net begonnen met een eenmanszaak en bij het invullen van de belastingpapier (vraag 4) "gegevens van de belastingadviseur of boekhouder" heb ik tot op heden niets in kunnen vullen. ???

Link naar reactie
  • 1

Als je heel goed in staat bent om

1. je eigen administratie bij te houden

2. een aangifteformulier IB in te vullen

 

dan is het hebben van een boekhouder geen verplichting.

 

Veel (startende) ondernemers hebben echter geen tijd en zin of onvoldoende kennis, om hieraan te werken en laten het daarom graag aan een ander over. Het is nl. wel verplicht om een administratie bij te houden.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Het hebben van een adviseur/boekhouder/accountant is geen verplichting.

 

Volgens de voorzitter van de beroepsorganisatie NOvAA hebben slechts 10.000 Nederlandse bedrijven echt een accountant nodig. Hij doelt hierbij op de accountantsverklaring zoals verplicht gesteld is in de wet voor bepaalde ondernemingen (middel groot en groot).

 

Het hebben van een adviseur/boekhouder/accountant kan heel fijn zijn, ookal voldoe je dus niet aan die in de wet gestelde verplichting. Samen weten meer dan één en voor sommige ondernemers is het goed om periodiek de spiegel voorgehouden te krijgen over hun realisaties van die afgelopen periode. Wanneer je hieraan geen behoefte hebt en denkt zelf de administratie te kunnen voeren en de daarbij samenhangde fiscale aangiften te kunnen verzorgen, dan heb je geen adviseur/boekhouder/accountant nodig.

 

Ter overweging wil ik je wel meegeven dat ik in mijn praktijk veel ondernemers heb die best wel hun eigen fiscale aangiften kunnen verzorgen, maar dit desondanks toch willen uitbesteden. Zij worden namelijk niet dagelijks geconfronteerd met de Belastingdienst en de ontwikkelingen op fiscaal gebied. Op die manier kunnen wij wel samen de fiscale planning opstellen om zo een laag mogelijke belastingdruk te handhaven en gebruik te maken van alle mogelijke fiscale faciliteiten.

 

Mocht je het zelf blijven doen, denk dan ook eens aan de middelingsregeling. Dit is namelijk een veel vergeten regeling, maar op ontzettend veel ondernemers van toepassing. Bij veel adviseurs/boekhouders/accountants is dit een stukje extra dienstverlening, maar dit slechts ter overweging.

 

Het belangrijkste van alles is dat jij ondernemer bent geworden om te ondernemen in hetgeen jij goed bent en niet om lastig gevallen te worden met allerlei wetten, regels en (administratieve) verplichtingen, dus succes met het ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.