• 0

20 K tekort. En nu?

Hallo HL leden,

 

Mijn buurman heeft mij getipt over deze site. Ik zit namelijk met een brandende vraag. Ik hoop dat ik hem hier mag stellen.

 

Ik ben jarenlang (succesvol) ondernemer geweest. Heb goede zaken gedaan tot er iemand met een geniaal idee op mijn pad kwam die mij zover heeft gekregen om in zijn plan te investeren. Helaas, einde carrier. Ben er met open ogen ingelopen en heb alles verloren. Deze man is er met de noorderzon vandoor. Resultaat: Failliet (persoonlijk). Is inmiddels allemaal achter de rug. Wijze les. Zakelijk nooit te goed van vertrouwen zijn.

 

Vervolgens heb ik keihard gewerkt om voor mijn gezin te zorgen. Is aardig gelukt. Alleen, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik heb een fantastische werkgever. Alleen heeft hij niet de drive die ik heb. Als ik met een nieuw idee kom, is zijn vaste spreuk: “De omzet is toch goed zo, waar maak je je druk om”.

 

Mijn werkwijze is gelukkig in mijn branche niet onopvallend gebleven. Een Belgisch bedrijf heeft mij benaderd voor een nieuw concept. Totale kosten 150k. Zij brengen 130k in en ze verwachten van mij 20k. Alleen die heb ik niet. Mijn familieleden zijn allemaal hardwerkende "arbeiders". Die zijn blij als ze 1 keer per jaar op vakantie kunnen. Als ze het wel hadden gehad, had ik ze zo gekregen (dat daar geen verwarring over ontstaat). Mijn werkgever is ook geen optie. Indirect worden we concurrenten.

 

Aangezien een faillissement in Nederland hetzelfde staat voor het plegen van een misdrijf, ben je in de ogen van veel mensen (met name banken) een onbetrouwbaar persoon. Door één misstap ben je voor de rest van je leven getekend. Dit terwijl ik juist een startende ondernemer wilde helpen.

 

Het concept is helemaal op mijn lijf geschreven. Ik ben de klaar voor. Alleen loop ik tegen een blinde muur.

 

Zijn er misschien mensen met innovatieve ideeën? Die ik misschien nog niet bewandelt heb. Ik weet het niet meer.

 

Alvast bedankt.

 

[edit mod] 20.000 k veranderd in 20 k. [/edit]

 

[edit mod] 20.000 k uit titel gewijzigd in 20 k [/edit]

Handige Horeca Links (www.handigehorecalinks.nl)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zijn me nogal bedragen die je noemt! ;)

 

Wat heb je allemaal al gedaan zonder financiering te verkrijgen?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Kan het belgische bedrijf je de ontbrekende € 20.000 lenen?

 

Als je open kaart met ze speelt, waarom zouden ze je het resterende bedrag niet willen lenen? Aangezien ze met je willen gaan samenwerken, hebben ze vast vertrouwen in je.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een paar opties:

 

-Een business partner die investeert, of op zijn naam met de bank praat

-Een investeerder, die kan wel meer aan je kwijt, vereiste is zeker en goed businessplan

-Waarom probeer je geen Belgische bank? (Of Duitse, zoek op HL, is iemand afgwezen bij NL banken, Duitsland wel gelukt)

-Kan je die 20K er niet afschaven? Minder voorraad, etc. ? Hoe strak is je prognose?

 

Combinaties zijn ook mogelijk, 10k belgische bank en 10k afschaven.. etc.

 

Heb je zelf niks aan overwaarde, zoals op je huis? Zelfs met je verleden lijkt me dat een van de grote banken dan wel met je in zee gaat, (vooral vanwege de verhoudingen, 130K al binnen).Als met overwaarde nergens over te praten valt, heb je het wellicht heel bont gemaakt?

Link naar reactie
  • 1

Higio: Alle mensen in mijn naaste omgeving. Als je eenmaal failliet bent geweest is je omgeving redelijk uitgedund. Ze willen me allemaal graag helpen maar hebben niet de middelen.

 

Glassie: Het Belgische bedrijf leent mij al 130k door mijn groothandel te voorzien van goederen. Alleen moet ik zelf zorg dragen voor de inrichting. Daar hebben ze vaste regels voor. En hoe sneu het ook klinkt: "voor mij tien andere".

 

Ik ben opgevoed met "eerlijkheid duurt het langst". Maar ik heb ook geleerd. Vertel niet meer dan nodig is. Het gaat hier om geld. Ik ben al heel open geweest. Bij grote bedrijven beslissen meerdere managers. Met mijn achtergrond zit er altijd wel één manager die nee zegt. Risico durf ik daarin niet te nemen.

 

Pawelotti: Ik heb iemand die wilt investeren. Hij vindt het een waanzinnig concept. Enige optie: Ik kom bij hem in loondienst. Hij pakt 100% aandelen. Ik kan 50% overnemen over 3 jaar tegen de dan getaxeerde prijs. Hij kijkt vanaf de zijlijn en ik mag gaan werken. Is dat een optie voor 20 k ?

 

Buitenlandse banken heb ik geen ervaring mee. Die zullen zeggen: "wat komt u doen. U wilt in Nederland een bedrijf beginnen en aangezien er in Nederland ook banken zijn. Wat is dan de reden?

 

Inrichting kost normaal al tussen de 40 en 50 k. Door mijn contacten heb ik dat al terug kunnen brengen naar de 20 k. zit tegen de bodem.

 

Daarnaast woon ik in een huurhuis.

 

Wel helemaal top dat jullie zo met me mee denken. Ik wil graag in topic terecht komen: "Yes !!" - vier je successen hier ! ;D

 

 

[edit mod] 130.000 k veranderd in 130k. [/edit]

 

Handige Horeca Links (www.handigehorecalinks.nl)

Link naar reactie
  • 0

Ik deel jouw ervaring niet dat banken niet willen financieren wanneer iemand failliet is geweest. Overigens zijn sommige bankiers zelfs van mening dat je dan pas een echte ondernemer bent geworden. Het is uiteraard wel afhankelijk van de manier waarop je failliet bent gegaan en hoe de bank destijds bij dat traject betrokken is geweest. Indien zij van mening zijn dat zij niet juist zijn behandeld, dan zul je op zoek moeten gaan naar een andere bank.

 

Wel moet bij het aangaan van een nieuwe financiering het gehele faillissementstraject zijn afgehandeld, zodat hier geen verrassingen meer uit kunnen voortkomen.

 

EUR 20.000 blanco financiering lijkt mij een haalbare kaart wanneer de bank kiest voor de mogelijkheid van het MKB-Borgstellingskrediet. De Staat der Nederlanden zal dan garant staan voor een gedeelte van de lening, het andere gedeelte zal de bank zelf moeten dragen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er een goed ondernemersplan ligt en een goede visie.

 

Wees overigens niet bang voor de bank. Ondanks dat zij zich nogal vaak arrogant opstellen, moeten zij niet vergeten dat het een eer is om zo'n mooi project te financieren. Dit levert hun op verschillende manieren weer omzet op (rente over de lening, banktransacties, afsluitprovisie, etc.).

 

Succes met jouw ondernemingsplan!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Je kan bij buitelandse banken eerlijk zijn over je verleden. 130K al geregeld hebben is een mooite positie, hoor. Een andere ondernemer naar wie ik refereerde zat met hetzelfde probleem, een Duitse bank is wel in zee gegaan met hem.

 

Pawelotti: Ik heb iemand die wilt investeren. Hij vindt het een waanzinnig concept. Enige optie: Ik kom bij hem in loondienst. Hij pakt 100% aandelen. Ik kan 50% overnemen over 3 jaar tegen de dan getaxeerde prijs. Hij kijkt vanaf de zijlijn en ik mag gaan werken. Is dat een optie voor 20 k ?

 

Je ''leverage'' in dit onderhandelen is volgens mij o.a. jouw expertise tegenover die van hem, jouw netwerk, en jouw arbeid, zoals een businessplan. En als jij die 130K krijgt, maar hij niet, is zijn ook zwakker. Ik neem dat hij het niet krijgt, anders had hij het al gedaan, of durft ie het soms niet alleen aan?

 

Heb je een businessplan? Zo niet, dat is dat zeker een vereiste voor banken...een overtuigend businessplan schrijven is bepaald geen sinecure..

 

P.S. Dit is niet altijd aan te raden, maar als iemand in je omgeving aardig loon in loondienst heeft, kan diegene op zijn naam krediet nemen. Jij maakt een contract met diegene over de afbetaling. Ik heb het precies zo geregeld... Ik heb dan nog wel een huisje in buitenland waarmee ik in het ergste geval het bedrag dek, overigens exact 20.000 euro. Maar toch gaan we er in het contract er vanuit dat ik in principe elke maand afbetaal. Dit is trouwens geen Tante Agaath, want daarbij mag de verstrekker niet zelf krediet hebben genomen. Dit is wel een maximum wat ik ooit zou regelen in echt persoonlijke sfeer, en eigenlijk is de ''regel'': niet andermans laatste spaarcenten aannemen. Een ander die krediet voor je neemt is nog een stap verder, dus.. als het al een optie is, weeg het heel(nadruk) goed af.

 

Succes. Heb niet meer veel toe te voegen.. Blijf in ieder geval proberen als een machine. Ik heb meerdere investeerders gesproken, talloze mensen in verscheidene kringen, meerdere banken.. etc. En er waren zeker momenten waarin ik kon beargumenteren dat ik tegen een blinde muur opgelopen was.. gewoon doorgaan...130K binnen hebben op de 150K staat gelijk aan bijna binnen - vergeet dat niet.. Jouw glas is meer dan halfvol :)

Link naar reactie
  • 0

Pawelotti: in iedergeval bedankt voor je tijd en aandacht. Uiteraard heb ik een businessplan. Aan mijn voorbereiding ontbreekt volgens mij (zover ik weet) niets. Alleen die *%#*%#* 20 k.

 

Zijn er uberhaubt investeerders te porren voor dit bedrag. Rendement is vaak nihil.

 

[edit mod] 20.000 k veranderd in 20 k. [/edit]

 

Handige Horeca Links (www.handigehorecalinks.nl)

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, die indianen verhalen over faillissement moet je uit je hoofd zetten (spreek uit ervaring). Je moet doen waar je goed in bent en dat is lijkt mij duidelijk verkoop. Verkoop je idee aan die partij die je in loondienst wilt nemen op zo'n manier dat hij je risico's voor de eerste 3 jaar afdekt en ga ervoor. Zijn deel is dan als ik het goed zie €20k binnen een totaal van €150k. Laat de leverancier je die goederen leveren op eigendomsvoorbehoud en ga aan de slag. Zeg tegen je financier jij de 20 ik de 130k dat is dan de verdeling van de aandelen. Natuurlijk zul je daarna wel stevig moeten onderhandelen.

 

Succes! :o

 

[edit mod] 20.000 k uit titel gewijzigd in 20 k [/edit]

Pim de Bruijn

Serieel ondernemer (o.a. oprichter OFFICE CENTRE = Staples).

Ruime internationale ervaring. Kennis op de gebieden internationalisatie (149 landen), marketing, importeurs, sales, logistiek, productie. Snelle groei managen en veel publieke en semi-publieke ervaring naast bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben het met je eens Pim. Er zijn meer wegen die naar Rome lijden. Maar je moet het met me eens zijn, dat de normale weg moeilijk te bewandelen is. Ik schaam me er ook niet voor, anders had ik de mensen in mijn omgeving ook niet benadert.

 

Daarnaast zeker een goede optie van die 150k verdeling. Maar het gaat mij niet om het verkopen maar om het ondernemen. Maar in deze samenstelling kan dat uiteraard nog steeds.

 

Maar het kan zo af toe even zijn, dat je het even niet meer weet. Daarom dank voor allen bovenstaande berichten.

Handige Horeca Links (www.handigehorecalinks.nl)

Link naar reactie
  • -1

Hoi Berry,

 

Ik heb iemand die wilt investeren. Hij vindt het een waanzinnig concept. Enige optie: Ik kom bij hem in loondienst. Hij pakt 100% aandelen. Ik kan 50% overnemen over 3 jaar tegen de dan getaxeerde prijs. Hij kijkt vanaf de zijlijn en ik mag gaan werken. Is dat een optie voor 20 k ?

 

Ik wil niet vervelend zijn, Berry, maar je hebt al een oplossing en je bent nu aan het shoppen, op zoek naar een beter aanbod. Weet dat je een gevaarlijk spel speelt. Als je investeerder dat zou horen, kan ik me voorstellen dat hij zich afvraagt of hij nog wel met jou wilt samenwerken.

 

Denk ook dat je reëel moet zijn: je zult niet snel een beter aanbod krijgen. Potentiële investeerders redeneren al snel: je hebt al een keer een fout gevoel gehad, waarom zou je gevoel dit keer wel goed zijn. Bovendien waar anders zit het rendement van de investeerder dan in het eigendom van de aandelen.

 

Zou je willen aanraden om nog eens goed na te denken over het aanbod dat je hebt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ook daarin heb ik openkaart gespeelt naar deze investeerder. Hij weet van het feit dat ik nog zoekende ben.

 

Ik had alleen graag zelf de aandelen in handen gehad. Nu maakt hij een goede deal voor die 20k. Het zou mooier zijn geweest als ik het zou kunnen lenen. Uiteraard tegen rente.

 

Hij kent mij vrij goed en weet dat dit op mijn lijf is geschreven. Dus "de rest van mijn leven" zit ik aan hem vast. Het is een concept wat de potentie heeft om groot te worden.

 

Maar ja, dat is dan de boete die je er dan voor moet betalen.

Handige Horeca Links (www.handigehorecalinks.nl)

Link naar reactie
  • 0

Denk ook dat je reëel moet zijn: je zult niet snel een beter aanbod krijgen. Potentiële investeerders redeneren al snel: je hebt al een keer een fout gevoel gehad, waarom zou je gevoel dit keer wel goed zijn. Bovendien waar anders zit het rendement van de investeerder dan in het eigendom van de aandelen.

 

Ik heb weinig kaas gegeten van investeerders, maar dit noem ik toch echt geen aanbod meer. 100% aandelen voor 20k (van de totale 150k) en vanaf de zijlijn alleen maar toekijken noem ik gewoon onbeschoft graaigedrag! Zeker met het verleden van TS in het achterhoofd. (hij kan waarschijnlijk toch niet anders, zal wel gedacht worden)

 

Wellicht heb je iets aan de tips van Pim en smart4you.

 

Succes

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik had even de gedachten dat ik de enige was die er zo over dacht. Thanks, Camelot.

 

Ik heb verder ook geen verstand van investeerders. Heb het gelukkig altijd zelf kunnen doen.

 

 

Handige Horeca Links (www.handigehorecalinks.nl)

Link naar reactie
  • 0

@ties:

 

Vind jij dat voorstel van die investeerder echt een oplossing?

 

Volgens mij is het een no win situatie, hoe kan hij nou over 3 jaar 50% van de aandelen kopen als hij alleen maar simpel in loondienst is geweest voor 3 jaar? Daarnaast heb je een rare situatie met allerlei conflicterende belangen: Hoe harder hij werkt des te meer is het bedrijf over 3 jaar waard en des te moeilijker het wordt om die 50% op te brengen.

 

Volgens mij is dit voorstel weinig anders als een job switch.

Link naar reactie
  • 0

@ Barry W.

Die propositie die je hebt gekregen is ronduit schandalig - zou ik niemand adviseren.

 

Wat ik mis in jouw verhaal is rendement (geprognosticeerd). Inzake payback-time wel interessant voor willekeurig welke Angel-Investor.

 

Heb enkele zakenrelaties in B. Wellicht een draadje via welke wat - unbiassed - feedback te krijgen?

Seignorage, fiat-money and fractional-reserve-banking

is

Economic Parasitism

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.