• 0

berekenen omzet supermarkt??

Hallo allemaal,

 

beroepshalve kom ik in veel supermarkten. Nu weet ik dat er enkele rekenformule's zijn, om in te kunnen schatten hoeveel een supermarkt globaal per week aan omzet draait. Kunnen jullie mij een aantal voorbeelden geven?

 

Alvast bedankt

 

nb: het gaat puur om de werkelijke omzet, niet wat in zijn marktgebied aanwezig is / kan zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kunnen jullie mij een aantal voorbeelden geven?

 

Waar wil je het voor gebruiken?

 

Ik ben me aan het oriënteren voor het starten van een eigen supermarkt. Ik heb natuurlijk het e.e.a. geleerd over hoe je een omzet moet inschatten, maar óf ik gebruik de berekeningen verkeerd, óf de berekeningen kloppen niet. Voorbeeld, van de tips die ik nu gekregen heb (waarvoor dank!) loopt de omzet uiteen van 90.000 euro tot 150.000 euro. Dit is dan een behoorlijk groot verschil. Daarom deze vraag.

 

(Case: 900 M2, 5 kassa's en 1 counter. inpandig een slijterij. 12 fte's en ongeveer 9 halve fte's. De rest is p.t.)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de omzet afhankelijk is van veel meer factoren dan het aantal kassa's en personeel. Wil je de supermarkt zelf opzetten of wil je een filiaal van een keten gaan opzetten? in dat geval denk ik dat zij jou een heel stuk verder zullen kunnen helpen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik de 2 kengetallen (m2 en omzet/fte) bereken in jouw situatie kom ik op basis van de m2 uit op 114000 per week.

 

Vanuit de omzet/fte kom je uit op 84500 per week ,kanttekening hierbij is dat je cijfer niet zuiver is, stel dat de overige pt-ers, b.v. vulploegen, samen ook nog goed zijn voor 2 fte's, dan komt vanuit dit kengetal een weekomzet van 94800.

 

Andere factoren welke bij dezelfde kengetallen zorgen voor uiteenlopende resultaten:

- winkelformule (is het een oude C1000 of een nieuwe Super)

- is het een winkel van een zelfstandige (vfb, franchise) of een filiaalleider

- locatie

- levenscyclusfase van de winkel

 

Er zullen dus best supermarkten zijn die met dezelfde kengetallen een weekomzet draaien van 70000 terwijl er ook zijn die 120000 draaien. Vergeet zaken als marge en servicegraad niet.

 

De truc met de kassa's is met name bedoelt om heel snel een cijfer te kunnen bepalen over een supermarkt.

 

Mooie bedrijfstak de supermarktbranche, kun je als ondernemer echt je tanden in zetten.

 

Succes!!! Ard

Link naar reactie
  • 0
Voorbeeld, van de tips die ik nu gekregen heb (waarvoor dank!) loopt de omzet uiteen van 90.000 euro tot 150.000 euro. Dit is dan een behoorlijk groot verschil.

 

Lijkt mij niet zo gekke inschatting met die bandbreedte. Verder detaillering zal alleen mogelijk zijn als je de specifieke situatie bekijkt, zoals de markt, de concurrentie e.d. Je zou deze getallen kunnen gebruiken om je best- en worstcase situatie door te rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor de reactie's;

Ik kom zelf rond de 100 K uit. Dus mijn schatting komt aardig overeen met wat ik gelezen heb. Er zullen nog wel meer vragen bij mij opkomen, dus we zullen elkaar nog wel wat vaker ontmoeten hier. bedankt!!

 

Ballast

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.