• 0

Sponsorinkomsten boeken

Ik ben bezig een modelauto show te organiseren. (21 juli in 's-Gravendeel!)

Zelf ben ik natuurlijk hoofdsponsor, ik betaal de huur en het personeel van de catering.

 

Daarnaast ben ik bezig om sponsors te zoeken voor mijn actie om ieder kind dat met een oud autootje komt, deze te laten ruilen voor een nieuwe.

Ik heb al één toezegging en de volgende drie gaan ook geen probleem worden. (vier bedrijven voor ieder E 50,- kleine bedragen dus)

 

Hoe verwerk ik dit boekhoudkundig? Schrijf ik een factuur met als omschrijving 'sponsoring'?

 

Moet ik de sponsor inkomsten afzetten tegen de prijs van de weggegeven autootjes? (moet ik de sponsorgelden 100% verantwoorden bedoel ik)

 

Dank alvast

 

[titel aangepast - mod]

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Henri,

 

Je kunt de sponsor een factuur sturen voor het toegezegde sponsorbedrag. Uiteraard dien je alle ontvangen sponsorgelden in de administratie te verantwoorden. Wil je inzicht hebben in het saldo-resultaat van sponsoring en weggegeven auto's dan zul je het aantal auto's moeten bijhouden (of liever gezegd de kostprijs daarvan). In zoverre een voorraadadministratie wordt bijgehouden van de auto's zul immers ook de kosten van de weggegeven auto's moeten verwerken in de administratie.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel, dat is duidelijk.

 

Dus de kosten van de weggegeven auto's gaat tegen kostprijs?

 

En, wat als de kosten lager zijn dan de baten, is dat winst? Ja tuurlijk is dat winst, maar het lijkt mij onwenselijk om meer sponsorgeld te ontvangen dan dat je nodig hebt.

De vage factor is dat het verbruik van het sponsorgeld sterk afhankelijk is van het aantal bezoekers (voor de weg te geven modelletjes).

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard worden de weggegeven auto's tegen kostprijs afgeboekt; dat is immers de enige waarde die in de boekhouding is opgenomen. De opbrengstwaarde is in dit geval nihil.

 

Geef je minder auto's weg (aan kostprijs) dan je aan sponsorgeld hebt ontvangen; m.a.w. houd je geld over, dan is dat winst. Tenzij je andere afspraken met de sponsors hebt gemaakt daaover.

 

Inzicht in deze zaken zul je minstens pas hebben als het evenement voorbij is.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.