• 0

Een logistiek raadsel

Beste HaEllers,

 

Ik zit met een probleem. Ik begrijp iets niet. Het gaat over lege containers.

 

Ik de transportsector wordt naarstig gezocht naar een oplossing voor de ophoping van lege containers op/in lucht/zee havens waar meer goederen geïnporteerd worden dan geëxporteerd (lege containers moeten terug)

 

Nu krijg ik binnen korte tijd verschillende businessplannen onder ogen die dat probleem willen oplossen met opvouwbare containers. Nu ben ik van mening dat het opvouwen van containers dat probleem niet oplost, maar dat weet ik niet zeker.

 

Ga er van uit dat containerschepen alleen goederen vervoeren die in containers zitten.

 

Voorbeeld:

 

MS lutjebroek vaart tussen Delfzijl en Kiel met een capaciteit van 10 containers. De Lutjebroek vaart met 10 vollecontainers naar Kiel (zout) en 5 volle en 5 lege containers terug (bier).

 

Hoe gaat het opvouwen van containers helpen als er niet meer vracht voor Delfzijl beschikbaar is. Stel 5 opgevouwen containers nemen de plaats van 1 hele container. Dat vaart de Lutjebroek terug met 6 volle plaatsen en 4 lege plaatsen.

 

Volgens mij zit het probleem dan ook in de "slots". Het zijn niet aleen de lege containers die terug moeten, maar ook de lege slots op het schip (en in het vliegtuig).

 

Volgens mij geld het zelfde voor de trucks die de containers bij de klanten afleveren. Je kan de containers wel opvouwen, maar dan rijden de trucks leeg terug.

 

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de opslag van opgevouwen containers op de overslagplaatsen makkelijke is.

 

Wat zie ik over het hoofd?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nu weer een on-topic reactie van mij.

Opvouwbare containers blijven net zo zwaar als niet opvouwbare. Wat er wel verschilt is het volume. Als je met een schip vol volle containers vaart torenen de containers tientallen meters boven het dek uit. Ze vangen veel wind zeker bij zijwind. Hier komt extra brandstofverbruik bij kijken en volgens mij tijdverlies. (in mindere mate geldt dit ook bij vrachtwagens) Als je lege containers inklapt zul je dit zeker merken bij lange reizen in het brandstofverbruik en tijd. Een ander aspect is het lagere zwaartepunt van schepen als alle lege containers ingeklapt vervoerd worden. Ook hierdoor zal het brandstofverbruik waarschijnlijk afnemen omdat er minder wiegen plaatvindt.

Deze zaken zijn m.i. het onderzoeken waard.

Als de brandstofkosten verder stijgen zal het effect van inklapbare containers misschien wel groter worden dan het zich nu laat aanzien.

 

 

Hier ben ik het niet mee eens :

 

Je verhaal klopt als je ipv één normale container één opvouwbare container meeneemt. Dan heb je inderdaad minder volume en in mindere mate minder een lager zwaartepunt.

 

Echter........ het is de bedoeling dat 4 of 5 opgevouwen containers de plaats innemen van 1 conventionele container. Qua volume praten we dan over dezelfde. Stel dat een boot 1000 teu is dan kun je bv 4000 opgevouwen 20 voeters meenemen. Maar qua volume zal dit hetzelfde blijven als 1000 conventionele 20 voeters. Qua gewicht zal een boot geladen met alleen opgevouwen containers zelfs nog wel meer wegen. Neem aan dat een vouwcontainer meer weegt dan een normale.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je niet sec naar de bootbewegingen moet kijken aangezien de logistieke keten van deur tot deur loopt.

 

Voor de gehele stroom volle containers vanaf een productielocatie is er ook een stroom lege containers naar de locatie.

 

Om dit enerzijds efficient en anderzijds JIT te kunnen leveren zijn er overal buffers. Rotterdam heeft alleen al zo'n 25 containerterminals.

 

Wat gebeurt er als je naar die transporten (trein, binnenvaart, vrachtwagens) kijkt icm het vloeroppervlak van de tussenopslag?

Binnen Europa is een veel grotere balans in im- en export en is het vrachtwagentransport niet van A naar B maar kriskras europa rond op de meest efficiente wijze, waardoor de te behalen winst wellicht groter is.

Link naar reactie
  • 0

Bij binnenland vervoer staan de containers of op een wagon, of op een trailer (met trekker) of in een binnenschip. Daarvoor geld hetzelfde. Zowel het schip, als de trailer, als de wagon moeten zowel heen als weer varen.

 

Stel je stuurt vier volle containers over de weg naar Frankfurth, dan kunnen de lege containers op één trailer terug, maar dan blijven er drie lege trailers achter. Hoe je het ook wendt of keert, de containers zijn niet het (enige) probleem.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het eigenlijk met de infrastructuur om containers in te klappen en op te richten? Draagkracht, kostprijs en duurzaamheid?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het eigenlijk met de infrastructuur om containers in te klappen en op te richten? Draagkracht, kostprijs en duurzaamheid?

 

Groet,

 

Highio

 

Dat gaat vrij eenvoudig. Je hebt alleen een oversized forklifttruck nodig en die rijden er genoeg rond op de terminals. Ik ben zelf wel onder de indruk van het mechanisme. Reders schijnen het een wiebelig ding te vinden, maar daar kan ik me niet in vinden. Helaas zijn het de reders die de orders moeten plaatsen.

 

Er zijn meerdere aanbieders:

(Cargoshell)

(Holland container innovations)

(Some Indian Guy)

(FOLDX)

(Staxxon)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je niet sec naar de bootbewegingen moet kijken aangezien de logistieke keten van deur tot deur loopt.

 

Voor de gehele stroom volle containers vanaf een productielocatie is er ook een stroom lege containers naar de locatie.

 

Om dit enerzijds efficient en anderzijds JIT te kunnen leveren zijn er overal buffers. Rotterdam heeft alleen al zo'n 25 containerterminals.

 

Wat gebeurt er als je naar die transporten (trein, binnenvaart, vrachtwagens) kijkt icm het vloeroppervlak van de tussenopslag?

Binnen Europa is een veel grotere balans in im- en export en is het vrachtwagentransport niet van A naar B maar kriskras europa rond op de meest efficiente wijze, waardoor de te behalen winst wellicht groter is.

 

Punt is dat alleen bij het verschepen de ctr van de truck/trein gaat (en in mindere mate bij het rail/road verkeer op het railstation).

 

De container zal er bij een klant (laad/losadres) in 999 van de 1000 gevallen nooit afgaan. Mocht dit wel het geval zijn dan heb je toch weer al 4 containers nodig op hetzelfde adres met dezelfde bestemming om hier voordeel uit te halen. We praten hier niet over rolcontainers die je even in een vracht stukgoed schuift maar om een stuk staal waar je de hele (in geval van een 40 voeter) laadvloer voor nodig hebt inclusief twistlocks om de container vast te zetten.

 

Je hebt ook nog altijd een redelijke heftruck nodig om een ctr van de truck te lichten, we praten toch over een leeg gewicht van 2200kg tot 3800kg (bron:wiki)

 

Daarbij word een ctr in het Europese transport ook gewoon als vrachtruimte gebruikt om een vrachtje mee te nemen op de terugweg. Probleem van leeg rijden in één keer opgelost.

 

Ik snap het probleem van de opslag ook niet helemaal, je zet die dozen makkelijk tot 7 of 8 hoog als ze leeg zijn, even afhankelijk van hoe hoog je met je heftruck kan komen.

 

Edit, als je de filmpjes bekijkt dan zie je ook gelijk dat het vouwen niet zo simpel is als dat het klinkt. Je hebt altijd nog zwaar materiaal nodig wat niet iedereen zomaar heeft staan.

Link naar reactie
  • 0

Nu weer een on-topic reactie van mij.

Opvouwbare containers blijven net zo zwaar als niet opvouwbare. Wat er wel verschilt is het volume. Als je met een schip vol volle containers vaart torenen de containers tientallen meters boven het dek uit. Ze vangen veel wind zeker bij zijwind. Hier komt extra brandstofverbruik bij kijken en volgens mij tijdverlies. (in mindere mate geldt dit ook bij vrachtwagens) Als je lege containers inklapt zul je dit zeker merken bij lange reizen in het brandstofverbruik en tijd. Een ander aspect is het lagere zwaartepunt van schepen als alle lege containers ingeklapt vervoerd worden. Ook hierdoor zal het brandstofverbruik waarschijnlijk afnemen omdat er minder wiegen plaatvindt.

Deze zaken zijn m.i. het onderzoeken waard.

Als de brandstofkosten verder stijgen zal het effect van inklapbare containers misschien wel groter worden dan het zich nu laat aanzien.

 

 

Hier ben ik het niet mee eens :

 

Je verhaal klopt als je ipv één normale container één opvouwbare container meeneemt. Dan heb je inderdaad minder volume en in mindere mate minder een lager zwaartepunt.

 

Echter........ het is de bedoeling dat 4 of 5 opgevouwen containers de plaats innemen van 1 conventionele container. Qua volume praten we dan over dezelfde. Stel dat een boot 1000 teu is dan kun je bv 4000 opgevouwen 20 voeters meenemen. Maar qua volume zal dit hetzelfde blijven als 1000 conventionele 20 voeters. Qua gewicht zal een boot geladen met alleen opgevouwen containers zelfs nog wel meer wegen. Neem aan dat een vouwcontainer meer weegt dan een normale.

 

 

 

 

 

Ik begrijp juist van Nils dat het in zijn ogen geen zin heeft om meer containers in een schip of vrachtwagen mee te nemen omdat er dan lege boten en trailers verplaatst moeten worden.. Dus het voordeel kan dan alleen maar uit de besparingen op andere fronten komen waarvan ik er enkele heb genoemd.

 

By the way, om containers in zijn geheel te lossen van de trailer zodat je niet een container binnnen enkele uren hoeft te lossen terwijl de vrachtwagen staat te wachten is er een nieuw en wendbaar apparaat op de markt. Je kunt de container dan ook als tijdelijke tussenopslag gebruiken en soms in het geheel niet meer hoeft te lossen bij doorvoer.

 

http://www.ircmobieletechniek.nl/sc/sc.html

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.