Jump to content
Nils de Witte

Een logistiek raadsel

Recommended Posts

Nu weer een on-topic reactie van mij.

Opvouwbare containers blijven net zo zwaar als niet opvouwbare. Wat er wel verschilt is het volume. Als je met een schip vol volle containers vaart torenen de containers tientallen meters boven het dek uit. Ze vangen veel wind zeker bij zijwind. Hier komt extra brandstofverbruik bij kijken en volgens mij tijdverlies. (in mindere mate geldt dit ook bij vrachtwagens) Als je lege containers inklapt zul je dit zeker merken bij lange reizen in het brandstofverbruik en tijd. Een ander aspect is het lagere zwaartepunt van schepen als alle lege containers ingeklapt vervoerd worden. Ook hierdoor zal het brandstofverbruik waarschijnlijk afnemen omdat er minder wiegen plaatvindt.

Deze zaken zijn m.i. het onderzoeken waard.

Als de brandstofkosten verder stijgen zal het effect van inklapbare containers misschien wel groter worden dan het zich nu laat aanzien.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu weer een on-topic reactie van mij.

Opvouwbare containers blijven net zo zwaar als niet opvouwbare. Wat er wel verschilt is het volume. Als je met een schip vol volle containers vaart torenen de containers tientallen meters boven het dek uit. Ze vangen veel wind zeker bij zijwind. Hier komt extra brandstofverbruik bij kijken en volgens mij tijdverlies. (in mindere mate geldt dit ook bij vrachtwagens) Als je lege containers inklapt zul je dit zeker merken bij lange reizen in het brandstofverbruik en tijd. Een ander aspect is het lagere zwaartepunt van schepen als alle lege containers ingeklapt vervoerd worden. Ook hierdoor zal het brandstofverbruik waarschijnlijk afnemen omdat er minder wiegen plaatvindt.

Deze zaken zijn m.i. het onderzoeken waard.

Als de brandstofkosten verder stijgen zal het effect van inklapbare containers misschien wel groter worden dan het zich nu laat aanzien.

 

 

Hier ben ik het niet mee eens :

 

Je verhaal klopt als je ipv één normale container één opvouwbare container meeneemt. Dan heb je inderdaad minder volume en in mindere mate minder een lager zwaartepunt.

 

Echter........ het is de bedoeling dat 4 of 5 opgevouwen containers de plaats innemen van 1 conventionele container. Qua volume praten we dan over dezelfde. Stel dat een boot 1000 teu is dan kun je bv 4000 opgevouwen 20 voeters meenemen. Maar qua volume zal dit hetzelfde blijven als 1000 conventionele 20 voeters. Qua gewicht zal een boot geladen met alleen opgevouwen containers zelfs nog wel meer wegen. Neem aan dat een vouwcontainer meer weegt dan een normale.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je niet sec naar de bootbewegingen moet kijken aangezien de logistieke keten van deur tot deur loopt.

 

Voor de gehele stroom volle containers vanaf een productielocatie is er ook een stroom lege containers naar de locatie.

 

Om dit enerzijds efficient en anderzijds JIT te kunnen leveren zijn er overal buffers. Rotterdam heeft alleen al zo'n 25 containerterminals.

 

Wat gebeurt er als je naar die transporten (trein, binnenvaart, vrachtwagens) kijkt icm het vloeroppervlak van de tussenopslag?

Binnen Europa is een veel grotere balans in im- en export en is het vrachtwagentransport niet van A naar B maar kriskras europa rond op de meest efficiente wijze, waardoor de te behalen winst wellicht groter is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij binnenland vervoer staan de containers of op een wagon, of op een trailer (met trekker) of in een binnenschip. Daarvoor geld hetzelfde. Zowel het schip, als de trailer, als de wagon moeten zowel heen als weer varen.

 

Stel je stuurt vier volle containers over de weg naar Frankfurth, dan kunnen de lege containers op één trailer terug, maar dan blijven er drie lege trailers achter. Hoe je het ook wendt of keert, de containers zijn niet het (enige) probleem.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit het eigenlijk met de infrastructuur om containers in te klappen en op te richten? Draagkracht, kostprijs en duurzaamheid?

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit het eigenlijk met de infrastructuur om containers in te klappen en op te richten? Draagkracht, kostprijs en duurzaamheid?

 

Groet,

 

Highio

 

Dat gaat vrij eenvoudig. Je hebt alleen een oversized forklifttruck nodig en die rijden er genoeg rond op de terminals. Ik ben zelf wel onder de indruk van het mechanisme. Reders schijnen het een wiebelig ding te vinden, maar daar kan ik me niet in vinden. Helaas zijn het de reders die de orders moeten plaatsen.

 

Er zijn meerdere aanbieders:

(Cargoshell)

(Holland container innovations)

(Some Indian Guy)

(FOLDX)

(Staxxon)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je niet sec naar de bootbewegingen moet kijken aangezien de logistieke keten van deur tot deur loopt.

 

Voor de gehele stroom volle containers vanaf een productielocatie is er ook een stroom lege containers naar de locatie.

 

Om dit enerzijds efficient en anderzijds JIT te kunnen leveren zijn er overal buffers. Rotterdam heeft alleen al zo'n 25 containerterminals.

 

Wat gebeurt er als je naar die transporten (trein, binnenvaart, vrachtwagens) kijkt icm het vloeroppervlak van de tussenopslag?

Binnen Europa is een veel grotere balans in im- en export en is het vrachtwagentransport niet van A naar B maar kriskras europa rond op de meest efficiente wijze, waardoor de te behalen winst wellicht groter is.

 

Punt is dat alleen bij het verschepen de ctr van de truck/trein gaat (en in mindere mate bij het rail/road verkeer op het railstation).

 

De container zal er bij een klant (laad/losadres) in 999 van de 1000 gevallen nooit afgaan. Mocht dit wel het geval zijn dan heb je toch weer al 4 containers nodig op hetzelfde adres met dezelfde bestemming om hier voordeel uit te halen. We praten hier niet over rolcontainers die je even in een vracht stukgoed schuift maar om een stuk staal waar je de hele (in geval van een 40 voeter) laadvloer voor nodig hebt inclusief twistlocks om de container vast te zetten.

 

Je hebt ook nog altijd een redelijke heftruck nodig om een ctr van de truck te lichten, we praten toch over een leeg gewicht van 2200kg tot 3800kg (bron:wiki)

 

Daarbij word een ctr in het Europese transport ook gewoon als vrachtruimte gebruikt om een vrachtje mee te nemen op de terugweg. Probleem van leeg rijden in één keer opgelost.

 

Ik snap het probleem van de opslag ook niet helemaal, je zet die dozen makkelijk tot 7 of 8 hoog als ze leeg zijn, even afhankelijk van hoe hoog je met je heftruck kan komen.

 

Edit, als je de filmpjes bekijkt dan zie je ook gelijk dat het vouwen niet zo simpel is als dat het klinkt. Je hebt altijd nog zwaar materiaal nodig wat niet iedereen zomaar heeft staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu weer een on-topic reactie van mij.

Opvouwbare containers blijven net zo zwaar als niet opvouwbare. Wat er wel verschilt is het volume. Als je met een schip vol volle containers vaart torenen de containers tientallen meters boven het dek uit. Ze vangen veel wind zeker bij zijwind. Hier komt extra brandstofverbruik bij kijken en volgens mij tijdverlies. (in mindere mate geldt dit ook bij vrachtwagens) Als je lege containers inklapt zul je dit zeker merken bij lange reizen in het brandstofverbruik en tijd. Een ander aspect is het lagere zwaartepunt van schepen als alle lege containers ingeklapt vervoerd worden. Ook hierdoor zal het brandstofverbruik waarschijnlijk afnemen omdat er minder wiegen plaatvindt.

Deze zaken zijn m.i. het onderzoeken waard.

Als de brandstofkosten verder stijgen zal het effect van inklapbare containers misschien wel groter worden dan het zich nu laat aanzien.

 

 

Hier ben ik het niet mee eens :

 

Je verhaal klopt als je ipv één normale container één opvouwbare container meeneemt. Dan heb je inderdaad minder volume en in mindere mate minder een lager zwaartepunt.

 

Echter........ het is de bedoeling dat 4 of 5 opgevouwen containers de plaats innemen van 1 conventionele container. Qua volume praten we dan over dezelfde. Stel dat een boot 1000 teu is dan kun je bv 4000 opgevouwen 20 voeters meenemen. Maar qua volume zal dit hetzelfde blijven als 1000 conventionele 20 voeters. Qua gewicht zal een boot geladen met alleen opgevouwen containers zelfs nog wel meer wegen. Neem aan dat een vouwcontainer meer weegt dan een normale.

 

 

 

 

 

Ik begrijp juist van Nils dat het in zijn ogen geen zin heeft om meer containers in een schip of vrachtwagen mee te nemen omdat er dan lege boten en trailers verplaatst moeten worden.. Dus het voordeel kan dan alleen maar uit de besparingen op andere fronten komen waarvan ik er enkele heb genoemd.

 

By the way, om containers in zijn geheel te lossen van de trailer zodat je niet een container binnnen enkele uren hoeft te lossen terwijl de vrachtwagen staat te wachten is er een nieuw en wendbaar apparaat op de markt. Je kunt de container dan ook als tijdelijke tussenopslag gebruiken en soms in het geheel niet meer hoeft te lossen bij doorvoer.

 

http://www.ircmobieletechniek.nl/sc/sc.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een vreemd idee, maar als je ze zo zou ontwerpen als een winkelkarretje kan je ze in elkaar schuiven, ik kan me zo indenken dat dat makkelijker zou zijn als het in elkaar vouwen van zo'n groot geval.


wouter v.d. Brink

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept