• 0

Hoe financier ik overname?

Korte samenvatting :

 

overname bedrijf werkgever

- 1/3 kapitaal wordt door leveranciers betaald

- 1/3 kapitaal wordt door leveranciers renteloos beschikbaar gesteld

- 1/3 kapitaal zelf in te brengen (€ 100.000,-).

 

bedrijf bestaat bijna 30 jaar

van 2002 tot 2006 teruglopende omzet, 2006 verliesjaar.

ik werk daar vanaf midden 2005 en heb er voor gezorgd dat dit jaar een behoorlijke omzetstijging doorzet en er weer een winstsituatie ontstaat (basis cijfers 1e 6 maanden)

 

de kosten van het bedrijf kunnen aanzienlijk worden teruggebracht

 

Probleem :

ik heb zeer weinig zekerheden te bieden voor de eigen investering. Mijn bank ziet hier weinig brood in.

Hiervan is 1/4 nodig als investering in reorganisatie.

De resterende 3/4 is voor financiering lopende zaken (personeel, huur e.d.)

Verwachting per 31-12-2007 is een goede orderportefeuille.

 

Waar kan ik het beste heen ?

 

Eventueel voor een belegger is ook het onroerend goed ter overname (meerdere panden op toplocatie).

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat kun je zelf wél inbrengen? Heb je een overwaarde op je huis bijvoorbeeld? Wellicht dat je met persoonlijke kredieten/borgstelling het wel rond krijgt?

 

Als dat niet lukt, zou je kunnen beginnen met je directe omgeving. Vergeet daarbij ook je klanten niet! Zo heb ik een lening gekregen voor het opzetten van een nieuwe activiteit van een goede klant van mij waarmee ik een goede zakelijke relatie heb.

Mocht de zaak veel potentie hebben kun je ook onder informele investeerders mogelijk iemand warm krijgen. Vaak zal die persoon of onderneming wel een stukje eigendom ervoor in de plaats willen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ren,

 

Bedankt voor je vraag.

 

Als ik je goed begrijp wordt je de mogelijkheid geboden het bedrijf waarvoor je werkt over te nemen. In jargon heet dit een management-buy-out of MBO. In mijn actieve periode in de venture capital wereld heb ik een aantal MBO's gerealiseerd.

 

Als jij (het management) zelf geen geld hebt om een MBO te financieren (dit is bijna altijd het geval) zijn er twee mogelijkheden: een bank of een venture capitalist. Tegenwoordig zijn banken redelijk agressief met het financieren van MBO's maar ook in Nederland doen venture capitalists (of participatiemaatschappijen) bij voorkeur MBO's (private equity). Als een bank bereid is 100% van de overnamesom te financieren kun je als management 100% van de aandelen houden, zo niet dan moet je met VC's aan de slag en moet je met minder genoegen nemen.

 

Op ons prachtige forum is al veel gediscussieerd over overname's en management-buy-outs. Zoek maar eens op "overname" of "buy-out". Onderaan deze hyperlink een van mijn antwoorden op een soortgelijke vraag.

 

Succes!

 

NB. Overigens zou ik de MBO nooit laten financieren door je leveranciers. Als er onenigheid is met je leverancier en je wilt naar een ander blijf je zitten met je leverancier als financier. Dit is het zogenaamde pettenprobleem.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.