• 0

Betalingstermijn en incasso

Ik hoop dat ik het goede subforum heb. Ik heb een klant die over de 14 dagen zit van de factuur (mag dat eigenlijk korten? bijv. 7 dagen?).

 

Ik wilde weten hoevaak en wanneer ik herinneringen en uiteindelijk een sommatie mag versturen?

 

Edit: even naar dit forum verplaatst. Automatisering en internet was niet echt het onderwerp.

 

[titel aangepast - mod]

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wilde weten hoevaak en wanneer ik herinneringen en uiteindelijk een sommatie mag versturen?

 

Herinneren is meer een kwestie van klantvriendelijkheid en beleid, dan van 'mogen'. Een sommatie stuur je nadat alle normale zakelijke contact niet tot betaling heeft geleid en de laatst geboden termijn royaal is verstreken. Ik houd zelf een tijdschema van 30-90 dagen aan.

Link naar reactie
  • -1

Ik wilde weten hoevaak en wanneer ik herinneringen en uiteindelijk een sommatie mag versturen?

 

Herinneren is meer een kwestie van klantvriendelijkheid en beleid, dan van 'mogen'. Een sommatie stuur je nadat alle normale zakelijke contact niet tot betaling heeft geleid en de laatst geboden termijn royaal is verstreken. Ik houd zelf een tijdschema van 30-90 dagen aan.

 

Dus ik mag ook 8 dagen aanhouden en na, pak 'm beet, 12 dagen een aanmaning/herinnering sturen?

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
  • 0

Je moet even een soort procedure hiervoor opzetten. Bijvoorbeeld:

 

12 dagen betalingstermijn

Na 13 dagen: 1e herinnering sturen

Na 20 dagen: 2e herinnering sturen

Na 27 dagen: 3e en laatste herinnering sturen waarna je een incasso procedure start.

 

Verder zou ik er nog een telefoontje tussen voegen, wellicht is er gewoon een administratief foutje gemaakt.

 

De toon in je herinneringen bouw je op, dus de 1e is gewoon een aardig briefje waarin je ze even er op wijst dat ze vergeten zijn te betalen. De 3e is gewoon hard en zakelijk.

 

Vraag verder naar de reden van niet betalen. Soms blijkt gewoon dat ze even erg krap bij kas zitten (niet goed uiteraard) maar kan je de relatie versterken door ze nu even wat meer ruimte te geven.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk met particulieren en heb daar een heel strakke en korte tijdslijn voor.

 

* De klant krijgt 14 dagen betaal termijn vanaf het moment van ontvangst producten.

* dag 15 krijgt de klant een herinnering met de melding dat ze nog 6 dagen hebben om te betalen en dat de vordering anders naar incasso bureau gaat.

* dag 22 gaat de vordering naar het incasso bureau voor een laatste schriftelijke waarschuwing waarbij nog geen kosten berekend worden. Ze krijgen dan 10 dagen om te betalen. Zodra die 10 dagen om zijn wordt er automatische een echte incasso procedure gestart en worden mijn administratie kosten + incasso kosten in rekening gebracht.

 

Is natuurlijk ook afhankelijk van de bedragen en of je met particulieren of zakelijke klanten te maken hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ik hanteer zelf een betalingstermijn van 8 dagen, het is kort maar particulieren klanten kunnen zich erin vinden.

 

Bedrijven betalen gemiddeld na 3 à 4 weken dit gaat allemaal wat

trager, maar goed het komt.

 

Houd er rekening mee dat niet alle klanten via internet betalen, zo kunnen

postbank klanten er soms zonder hun toedoen 4 dagen langer overdoen.

Of mensen die een acceptgiro handmatig invullen duurt ook enkele dagen langer.

 

Zelf bel ik altijd naar de klant: Ik heb aantal weken geleden bij u blabla.. uitgevoerd. Ik heb uw betaling alleen nog niet ontvangen, had u mijn rekening ontvangen? Was er iets niet in orde misschien?

Probeer niet op je strepen te gaan staan in dit gesprek, tenzij er echt problemen zijn. Tot nu toe komt al het geld keurig binnen en heb ik nooit met incasso hoeven te dreigen, komt relatie met klant ook niet te goede!

 

Mocht je het geld binnen 14 dagen willen hebben om jou leveranciers te kunnen betalen zou ik ervoor kiezen om jou klanten een percentage vooruit te laten betalen zodat jij al jouw verplichtingen kan nakomen.

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn betalingstermijn is 14 dagen. Daar hebben mijn klanten echter hun eigen gedachten over. Dat zijn overwegend grote bedrijven, waar de administratie afgewikkeld wordt op andere afdelingen die betaling binnen een maand als spoed beschouwen. Na vijf tot zes weken ga ik dus eens vriendelijk herinneren. Na twee maanden volgt een wat dringerender brief. Dan ga ik bellen. En pas na een half jaar begin ik met incasso-advocaten te dreigen.

 

Ik verbaas me een beetje over de korte termijnen die hierboven genoemd worden. Ik weet niet beter of grote opdrachtgevers zijn notoir traag met betalen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

zakelijke klanten zijn uiteraard een verhaal apart en zul je wat ruimere termijnen voor moeten nemen.

Ik werk zelf echter voor 99% met particulieren en daarbij geld eigenlijk dat als ze na de eerste aanmaning niet betalen ze dat ook niet doen na een 2de of derde aanmaning.

als je bij particulieren meerdere aanmaningen verstuurd zien ze dat snel al als dat je wel blaft maar niet bijt.

 

Overigens betaald 15% van mijn klanten welke op factuur kopen het bedrag voordat de betaal termijn verstreken is.

75% betaald het bedrag na de eerste herinnering.

5% betaald het na de herinnering van het incasso bureau.

De rest reageerd nergens op en laat het dus een incasso zaak worden.

 

Resultaten van die incasso's is nog niet te zeggen aangezien ik pas sinds een 2 maanden op factuur lever.

Link naar reactie
  • 0

ik begrijp nog steeds niet waarom we toch iedereen ruim de tijd moeten geven met betalen.

 

onze klant die al vanaf februari vriendelijk verzocht werd te betalen heeft zelf via het incasso bereau niet betaald. nu blijkt deze man opeens faiilliet te zijn.... lullig voor hem maar hij staat nu wel met een grote advertentie in ons blad. we maken nu reclame voor iemand die niet meer bestaat, niet betaald heeft, niet gebeld heeft van joh het gaat niet goed en trek mijn ad. terug en nu kunnen wij dus fluiten naar ons geld.

 

dus die lange termijnen van betalen vind ik totale onzin.

 

de ervaring leert nu ook dat een incasso buro ook geen nut heeft want als onze klant na 5 vriendelijke zowel schriftelijk als telefonisch als per email verzoeken te betalen toch niet betaald kunnen we net zo goed direct starten met in ons recht te staan.

 

tenslotte betaald wel iedereen netjes en op tijd aan de belastingdienst...vinden bedrijven die dan belangrijk genoeg om op tijd te betalen? die "vergeten" we toch ook niet?

 

marianne

Link naar reactie
  • 1

ik begrijp nog steeds niet waarom we toch iedereen ruim de tijd moeten geven met betalen.

 

-knip-

 

marianne

 

Ik ook niet. Ik heb er 8 dagen van gemaakt vanaf heden, en het meeste laat ik vooruitbetalen. Alleen met reparaties gaat dat niet, en als men geen geld in huis geeft zal ik het vertrouwen gewoon moeten geven natuurlijk. De een maakt het op z'n net gerepareerde PC direct over maar de ander is waarschijnlijk te druk om z'n pc activiteiten weer te hervatten.

 

Bedankt allemaal voor de adviezen.

 

P.S. ik kreeg een kneusje met de motivatie 'Na alle discussies over alvs snapt hij er nog steeds niks van'

 

Wat is alvs? Niet iedereen kent hier alle termen.

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
  • 0
...als men geen geld in huis geeft zal ik het vertrouwen gewoon moeten geven natuurlijk.

 

Zijn dat particuliere klanten? Ik betaal mijn loodgieter altijd prompt...

 

(trek je van die zeurpieten niks aan - ik heb je een reusje gegeven ter compensatie) ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

...als men geen geld in huis geeft zal ik het vertrouwen gewoon moeten geven natuurlijk.

 

Zijn dat particuliere klanten? Ik betaal mijn loodgieter altijd prompt...

 

(trek je van die zeurpieten niks aan - ik heb je een reusje gegeven ter compensatie) ;)

 

Ja particulieren, maar ik kan amper een indicatie geven van de kosten omdat je soms aantreft dat er een stekker uit is, letterlijk en soms ben je uren bezig. Zodoende heeft men niet altijd *genoeg* geld contant in huis.

 

Bedankt voor het reusje he :) maar toch, wat is alvs?

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
  • 0

alvs is als ALV's Algemene Leverings Voorwaarden.

 

Niet om het een of ander maar volgens mij zijn vooral particulieren notoire wanbetalers.

 

Als ik jou was zou ik bijvoorbeeld ook eenmalige machtigingen of beter nog met een mobiel pinapparaat op pad gaan. Dat kost een paar centen maar daarmee voorkom je dat je een hele debiteuren administratie er op na moet houden.

Als het om hardware gaat zou ik de spullen niet achterlaten zonder betaling. Zeker bij een eerste klantencontact zou ik vrij strikt zijn met de regeltjes.

Iemand waar je eens per maand op de stoep staat kun je een keer coulant zijn maar begin niet aan een volgend probleem alvorens mensen betaald hebben, facturen stapelen zich anders alleen maar op.

Ook kun je mensen natuurlijk via internet laten betalen als jij je eigen laptop bij je hebt.

Link naar reactie
  • 0

Als men aan consumenten levert is 8 of 14 dagen een wettelijke betalingstermijn. Volgens het consumentenrecht heeft de consument na levering binnen 7 dagen nog het recht op afkoeling, herroeping of ruiling.

Alvorens de factuur te verzenden adviseer ik de consument telefonisch te benaderen of alles naar wens is geweest. Dit voorkomt achteraf klachten.

 

Na factuurdatum dienen bij het uitblijven van betaling binnen 14 dagen 2 aanmaningen worden verzonden, een waarschuwing en een laatste waarschuwing. Indien de factuur langer dan 30 dagen opstaat mag 6% wettelijke rente worden berekent.

 

Het is belangrijk dat de betalingscondities worden vastgelegt in de AV. Deze AV dient in dit geval vóór levering aan de consument te worden overhandigt. Meestal staan de AV achterop een offerte of infoformulier (nooit op de factuur.)

Omdat levering aan particulieren op deze wijze nogal wat risico's met zich meebrengt, is levering à contant, vooruitbetaling of levering na offerte een betere optie.

 

Om het risico en het renteverlies zoveel mogelijk te beperken, is het verstandig een keuze te maken tussen een incassoburo of deurwaarder. Deze keuze is afhankelijk van de relatie met de consument. Incassoburo's schrikken tegenwoordig niet meer af maar houden wel enige tijd de relatie in stand. Deze niet afschrikmethode kan wel als gevolg hebben dat de ondernemer langer op het geld moet wachten. Een deurwaarder heeft daaentegen meer impact, heeft een wettelijke status, mag dwangmiddelen gebruiken en de incassoprocedure kan hierdoor verkort worden.

 

 

 

 

 

 

 

CMart - The Art of Credit management

Link naar reactie
  • 0

 

Na factuurdatum dienen bij het uitblijven van betaling binnen 14 dagen 2 aanmaningen worden verzonden, een waarschuwing en een laatste waarschuwing. Indien de factuur langer dan 30 dagen opstaat mag 6% wettelijke rente worden berekent.

 

Kan je aangeven waar je dit vandaan hebt, heb namelijk eerder eens daarover geinformeerd maar kreeg toen te horen dat er nergens wettelijk is vastgelegd dat er perse 2 aanmaningen verplicht zijn voordat een vordering naar een incasso/deurwaarders bureau mag.

Link naar reactie
  • 0

Na factuurdatum dienen bij het uitblijven van betaling binnen 14 dagen 2 aanmaningen worden verzonden, een waarschuwing en een laatste waarschuwing.

 

Kan je aangeven waar je dit vandaan hebt, heb namelijk eerder eens daarover geinformeerd maar kreeg toen te horen dat er nergens wettelijk is vastgelegd dat er perse 2 aanmaningen verplicht zijn voordat een vordering naar een incasso/deurwaarders bureau mag.

 

Volgens mij is die bewering niet juist. Er moet minimaal een factuur en één laatste aanmaning/sommatie gestuurd worden. De tussentijdse herinneringenen/waarschuwingen zijn een kwestie van klantvriendelijkheid en doen vziw juridisch gezien niet ter zake.

Link naar reactie
  • 0

Na factuurdatum dienen bij het uitblijven van betaling binnen 14 dagen 2 aanmaningen worden verzonden, een waarschuwing en een laatste waarschuwing.

 

Kan je aangeven waar je dit vandaan hebt, heb namelijk eerder eens daarover geinformeerd maar kreeg toen te horen dat er nergens wettelijk is vastgelegd dat er perse 2 aanmaningen verplicht zijn voordat een vordering naar een incasso/deurwaarders bureau mag.

 

Volgens mij is die bewering niet juist. Er moet minimaal een factuur en één laatste aanmaning/sommatie gestuurd worden. De tussentijdse herinneringenen/waarschuwingen zijn een kwestie van klantvriendelijkheid en doen vziw juridisch gezien niet ter zake.

 

Bedankt voor de reacties. Maar nu weet ik het niet meer.

 

Wat zijn de termijnen/hoeveelheden voor facturen, aanmaningen en sommaties? En welke rente mag ik berekenen?

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Na factuurdatum dienen bij het uitblijven van betaling binnen 14 dagen 2 aanmaningen worden verzonden, een waarschuwing en een laatste waarschuwing. Indien de factuur langer dan 30 dagen opstaat mag 6% wettelijke rente worden berekent.

 

Kan je aangeven waar je dit vandaan hebt, heb namelijk eerder eens daarover geinformeerd maar kreeg toen te horen dat er nergens wettelijk is vastgelegd dat er perse 2 aanmaningen verplicht zijn voordat een vordering naar een incasso/deurwaarders bureau mag.

 

 

Het aantal aanmaningen zijn bij de wet niet vastgelegt. Iedereen mag zelf weten hoeveel aanmaningen hij of zij wil verzenden.

 

Alleen bij consumentenovereenkomsten blijft een aanmaning en een ingebrekestelling wel voorwaarde voor het in rekening kunnen brengen van de wettelijke rente.

 

Deze info kun je terugvinden in het Burgelijk Wetboek "consumentenrecht".

 

 

CMart - The Art of Credit management

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor de reacties. Maar nu weet ik het niet meer.

 

Je herhaalt nu eigenlijk je hele vraag - waarin de juridische en de

commerciële/beleidsmatige kant door elkaar lopen - zonder in te gaan op de specifieke kwestie die werd bediscussieerd in het stuk dat je citeert. Zo maak je zelf een beetje een zootje van de discussie.

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor de reacties. Maar nu weet ik het niet meer.

 

Wat zijn de termijnen/hoeveelheden voor facturen, aanmaningen en sommaties? En welke rente mag ik berekenen?

 

Advies:

 

Factuur: 14 dagen na levering

Aanmaning of waarschuwing: 7 dagen na factuurdatum

Ingebrekestelling of laatste waarschuwing: 7 dagen na aanmaning.

 

Rente 6% over factuurbedrag. Vermelden in ingebrekestelling.

 

CMart - The Art of Credit management

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.