• 0

De KOR (Kleine Ondernemers Regeling van Belastingdienst)

Goedemiddag HL-ers,

 

Kort vraagje vlak voor het weekend;

 

Als ik het goed begrepen heb op diverse sites val je onder de KOR als je af te dragen belasting minus de voorbelastig lager is dan EURO 1345.

Betekent dit dan ook gelijk dat ik de BTW op de ingekochte goederen niet meer kan terug vorderen óf is deze berekening alleen voor de bepaling of je aangemekt wordt voor de KOR?

Voor de ervaren ondernemers onder ons misschien een domme vraag, maar op de site vd belastingdienst kom ik er niet uit.

 

Groetjes,

 

Joep

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joep,

 

Je geeft zelf al het antwoord in je vraag. Het gaat om het saldo dat is af te dragen. Zodra dat saldo onder een grens komt, kom je in aanmerking voor de KOR. Daarboven loopt de grens met een glijdende schaal op; dus eerst een gedeelte afdragen daarna meer, totdat de bovengrens is bereikt dan moet alles afgedragen worden.

 

Als je onder de KOR regeling denkt te vallen kun je elk kwartaal alvast de KOR toepassen. Is dit aan het einde van een boekjaar nog zo dan kun je het 4e kwartaal op dezelfde manier verrekenen.

 

In dat geval heb je dus het gehele jaar uiteindelijk niets afgedragen (per saldo). Dit saldo kan je dan wegboeken naar winst.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi John,

 

Dankje je voor je reactie! Sorrie maar begreep alleen het laatste stukje niet zo. Welk saldo moet je dan inboeken als winst? Stel nou dat sommige maanden geen af te dragen btw heb maar dat ik alleen zou kunnen terugvorderen (heeft dit ook nog een naam?) en sommige maanden nog onder de EURO 1883 af te dragen btw zit? voorbeeldje:

Maand: 1. 200 2. -300 3. 600 4. -700 5. 800 6. 200

 

Dan kom ik op 1600EURO belasting voordeel uit (ervan uitgaande dat het volgende half jaar zich op de precies de zelfde manier zou herhalen)

 

Moet ik dan bedrag dan inboeken als winst?

En stel dat ik geen 1600 maar op -1550 zit?

 

Alvast heel erg bedankt voor de moeite,

 

Joep

Link naar reactie
  • 0

Oke Joep,

 

Een voorbeeldje (per kwartaal):

 

1e kw te verrekenen 100 te betalen 300 verwachting is dat we van de KOR gebruik kunnen maken. Dus we vullen in op het formulier per saldo te betalen 200 KOR 200 Totaal te betalen nihil.

 

2e kw te verrekenen 400 te betalen 300 per saldo te vorderen 100 KOR

- 100 Totaal per saldo nihil

 

3e kw te verrekenen 300 te betalen 600 per saldo te betalen 300 KOR 300 dus te betalen nihil.

 

4e kw te verrekenen 200 te betalen 400 per saldo te betalen 200 KOR 200 Totaal per saldo nihil.

 

Over het hele jaar hebben we op Te betalen btw staan 1600 en Te verrekenen btw 1000. Omdat we van de KOR gebruik hebben gemaakt behoeven we het saldo van 600 niet te betalen. Dat wordt dus winst.

 

Dus we boeken (in jnp vorm):

 

Te betalen btw 1600

Aan te vorderen btw 1000

Aan Incidentele baten 600

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.