• 0

Manager mede-eigenaar maken in Polen

Beste forumlezers,

 

In Nederland hebben wij een creatief bureau waarbij wij sinds 2 jaar een BV in Polen hebben voor het maken van vizualizings. Nu wil onze manager daar (er zitten nog 3 medewerkers op kantoor) mede-eigenaar worden van de Poolse BV. Kan iemand mij inzicht geven in de afwegingen die je moet maken en zijn er mensen met ervaringen (positief of negatief) in een soort vergelijkbare situatie?

 

Nanda

www.bedrijfscadeau.com / www.lesourire.nl / www.poppenwagen.eu / www.hetrelatiegeschenk.com

www.loopfiets.eu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ligt een beetje aan je groeiplannen, maar wat mij betreft zijn de sleutelwoorden bij een internationale structuure 'houdt het zo simple mogelijk' en 'zorgt voor incentives op de juiste plaats'.

 

Simpel wat mij betreft betekent: in je structuur van BVs zoveel mogelijk uit zien te komen van 1 holding bovenaan de kerstboom die in eigendom is van een aantal aandeelhouders (en eventueel mensen met opties) met voor de rest 100% belangen in dochters (is de Poolse BV een dochter van het Nederlandse bureau)? Bij bijvoorbeeld potentiele verkoop is dit een stuk simpeler.

 

Incentives op de juiste plaats bedoel ik mee dat je de goede man verantwoordelijk moet maken voor de juiste dingen en met aandelen geven in de verkeerde tent kan je hem het verkeerde gevoel geven.

 

Ik zit zelf tegenwoordig in een structuur met 10 aandeelhouders in een Amerikaanse holding met 6 dochtermaatschappijen (wereldwijd). God zij dank hebben we weten te voorkomen dat 1 van die aandeelhouders aandelen heeft in een dochter en niet in de top holding. De structuur maakt het geheel handelbaar en flexibel.

 

Nogmaals, het ligt een beetje aan wat je wil. Wil je 1 groot bedrijf hebben, of wil je kleine lokale vestigingen. Voor het laatste zou je Eckhart's Notes kunnen lezen, een boekje van Eckhart Wintzen over de celdelingsfilosofie. Dit is echter meer een soort van franchise model.

 

Als je nog meer details hebt, laat maar weten...

 

Link naar reactie
  • 0

Het is redelijk normaal om als buitenlands (Nederlands) bedrijf wat aandelen aan je manager in Polen te geven. Het is ook niet zo risicovol als in Nederland. Met maar een beperkt aantal aandelen en de juiste statuten (ben je meer vrij in dan in Nederland) ben je redelijk beschermd.

 

Aangaande Eckhart’s Notes; vooral een mooi boekje, ik vind de lovende recensies overdreven; het is vooral veel herhaling, herhaling en nog eens herhaling (maar dat is dan misschien ook weer de grap want dat is eigenlijk het principe van zijn celdeling …

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Aangaande Eckhart’s Notes; vooral een mooi boekje, ik vind de lovende recensies overdreven; het is vooral veel herhaling, herhaling en nog eens herhaling (maar dat is dan misschien ook weer de grap want dat is eigenlijk het principe van zijn celdeling …

 

Helemaal eens. De eerste paar hoofdstukjes zijn leuk, daarna wordt het wat langdradig. Daarnaast wordt de 'het was zo fantastisch' air wel heel erg drukkend op den duur. Desalniettemin, zeker wel interessant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.