• 0

arbeid verrichten in ruil voor aandelen BV

Goedenavond,

 

Als eenmanszaak ben ik momenteel een opdracht aan het uitvoeren voor een BV met vooralsnog een omzet die niet opweegt tegen de kosten. De opdrachtstermijn is inmiddels verstreken en de BV kan/wil een extra termijn niet meer bekostigen. Vandaar dat mij gevraagd is mede-aandeelhouder te worden van de BV.

 

Als investering in de BV willen we zowel contanten als arbeidsuren gebruiken. Dit levert de volgende vragen op:

 

  • hoe bepalen we de waarde van de BV op dit moment?
  • is het mogelijk mijn arbeidsuren uit te laten betalen in aandelen van de BV?Accepteert de belastingdienst dit ook?
  • de huidige aandeelhouder wil 51% van de aandelen behouden, ik krijg dus uiteindelijk 49%. Met in de toekomst de plannen om over te gaan op 50%-50%.Moet ik dit accepteren, zo ja wat zijn dan mijn nadelen?
  • wat zijn de belastingtechnische gevolgen van deze investering in kapitaal en arbeid en hoe moet ik dit in mijn boekhouding vermelden?

 

Ik laat het eerst even bij deze vragen, ben benieuwd wat de reacties zijn!

 

Groet,

 

Joris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich heeft PimEffting een punt, voordat je hieraan begint is het belangrijk om van de totale gang van zaken (qua financieen en bedrijfsvoering) op de hoogte te zijn.

 

Echter geloof jij in het product en zie je toegevoegde waarde in jouw deelnamen in de BV (en niet te vergeten de meerwaarde van de huidige eigenaar) dan kan dit het begin zijn van een interessant bedrijf. Let wel je deelt dus inderdaad in het risico. Het voordeel voor de huidige eigenaar is dat hij jouw commitment koopt maar vanuit jouw positie moet je wel bepalen of je op de lange termijn hier (aanzienlijk) meer uit kunt halen dan de investering van je uren op dit moment (en of je het risico kunt / wilt dragen dat het ook kan floppen en je geen of slechts een beperkte vergoeding voor je uren kunt krijgen).

 

Waardebepaling op dit moment kan op basis van de huidige boekwaarde en resultaten uit het verleden, aangevuld met een vergoeding voor de good-will voor de toekomst. Dit is geen makkelijk proces en je accountant moet hier absoluut bij helpen (althans dat zou mijn advies zijn).

 

Het uitbetalen in aandelen is volgens mij mogelijk, je pakt dan bijv. voor een deel een salaris (je moet toch rondkomen) en de rest van je salaris laat je jaarlijks uitbetalen in aandelen. Dit moet je wel nadrukkelijk vastleggen en ook hier kan je accountant in adviseren.

 

Op zich is het begrijpelijk dat de huidige eigenaar niet zomaar zijn meerderheidsbelang wil opgeven. Voor hem is dit ook nieuw en hij wil zijn kindje natuurlijk niet volledig afstaan. Om te beginnen lijkt me dit dus fair.

 

Hoe dit alles in de boekhouding te verwerken weet ik helaas niet.

 

Succes!

Slampaq Solutions B.V. - All-round internet partner:

» Content Management Systemen » E-commerce / Webshops » Webdesign » Zoekmachine Optimalisatie » Webapplicaties » Maatwerk software ontwikkeling » Secure Windows ASP.NET hosting «

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.