• 0

Auteursrechten van handleidingen

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een handeling. Mijn handleiding is, qua inhoud, gedeelte gebaseerd op een handleiding die auteursrechten heeft.

 

Op auteursrecht.nl vond ik dit:

 

Wat is plagiaat?

 

Onder plagiaat wordt wel verstaan de nabootsing van een werk of stijl van een ander, met het oogmerk dit voor een eigen creatie door te laten gaan. Degene die plagiaat pleegt, maakt het werk van een ander na en doet alsof hij de maker of bedenker van het werk is.

 

Niet alleen het namaken van werken van een ander, ook het overnemen van een stijl van een componist of uitvoerend artiest noemt men plagiaat. In dit geval hoeft er echter geen sprake te zijn van inbreuk op het auteursrecht, omdat op een stijl als zodanig geen auteursrecht rust. Dit is dan ook niet strafbaar.

 

Bron: auteursrecht.nl

 

 

- Mijn handleiding bevat geen letterlijke teksten (ook geen citaten) uit de handleiding die auteursrechten heeft.

 

- Mijn handleiding zal (als deze klaar is) wel verkocht gaan worden.

 

 

Zou dit een juridisch probleem kunnen zijn?

 

[titel aangepast - mod]

To Boldly Venture....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat om de mate van overeenkomst door 1-op-1 overnemen van structuur, tekstopbouw etc. vs. een eigen creatief werk. Dat is een inhoudelijk oordeel, dat alleen geveld kan worden door de twee werken te bestuderen en vergelijken.

 

Dat er geen letterlijke tekst is overgenomen is op zichzelf niet voldoende. Bij een vertaling van een werk is de vertaling immers ook niet letterlijk gelijk aan het origineel, terwijl voor vertaling wel degelijk toestemming van de auteursrechthouder nodig is.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Er zit een groot verschil tussen het gebruiken van informatie om uw eigen boekwerk te schrijven en het boekwerk van een ander als sjabloon gebruiken.

 

U mag bijvoorbeeld gerust het duizendste boek over HTML schrijven. Daarbij mag u het net als alle anderen over hyperlinks, tabellen en frames hebben. Gaat u echter strepen op de kaft zetten, het "Basis cursus" noemen, precies hetzelfde aantal hoofdstukken gebruiken en bevat het werk heel veel alinea's (al dan niet herschreven in uw eigen woorden) met precies dezelfde betekenis, dan is de kans groot dat u daarmee problemen krijgt.

 

Het is deels een grijs gebied waarbij het gezonde verstand gebruikt moet worden.

Link naar reactie
  • 0

 

...maar voeg wel wat van je eigen kennis toe!

 

 

 

En zet er achter de naam van de persoon die je citeert of waarvan je een idee overneemt (uit de tekst) en zet onder je stuk de naam van de auteur, datum publicatie, uitgever. Zo hoort dat! Anders ben je de pineut.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.