• 0

State of the Union - Cloning

Hallo,

 

Buiten dat Bush naturlijk zijn State of the Union heeft gebruikt om de oorlog tegen Irak in gang te zetten, heb ik nog naar wat andere delen van zijn speech gekeken.

 

Een van de voorstellen van Bush was verder een verbod op menselijke klonen. Wat vinden jullie hier van?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mensen klonen als zodanig, om een nieuw/aangepast mens te creeeren is wat mij betreft uit den boze. Op zich wel goed dat de US zich daartegen uitspreekt.

 

Ik ben overigens niet voor de volle 100% tegen experimenten met embryo's, voorop gesteld dat de waarde van die experimenten zodanig hoog zijn dat er over te discussieren valt.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf mensen klonen een vaag concept vinden... Horrorfilm beelden springen direct in mijn geest naar voren, maar zitten er ook goede kanten aan?

 

In de life sciences wordt flink gecloneerd om functies van genen te onderzoeken, allerlei mechanismen in cellen te onderzoeken, om organismen zoals bacterien te laten doen wat je graag zou willen, bijvoorbeeld productie van fijnchemicalien, en om DNA te manipuleren, en dan mis ik nog wel een paar dingen denk ik.

 

Het horrorbeeld is dat kloneren van mensen leidt tot mensen die doen wat je wilt (als dat al mogelijk is). Om functies van genen of mechanismen en processen te onderzoeken is al een iets ander verhaal. Maar om daar mensen aan op te offeren is natuurlijk geen discussie.

 

Ik kan me wel voorstellen dat experimenten met embryo's de nodige relevante kennis kan opleveren. Maar ik vind niet meteen dat dat dan ook geoorloofd is. Maar ik vind dat wel iets waar eventueel over te discussieren valt als het belang van die experimenten erg groot zijn. Wat mij betreft komt men dan niet met een verhaal aan: "dat zou onze inzichten in dat en dat mechanisme of fenomeen enorm vergroten."

 

Als je begrijpt wat ik bedoel.. :D

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

ok, clear... maar zou je niet onwijs veel ziektes kunnen "wegclonen" ofzo?

 

Dat zou inderdaad mogelijk kunnen zijn....

 

Maar ik ben er niet voor omdat dat mij veel te ver gaat.

 

Aan de andere kant is er ook zoiets min of meer al lang aan de gang met behulp van prenatale diagnostiek in combinatie van een eventuele abortus.

 

Of dat goed is laat ik me niet over uit, hoewel ik vind dat abortussen mogelijk moet zijn. Maar aan die discussie ga ik me eigenlijk persoonlijk niet meer wagen, ook al omdat die ontzettend gecompliceerd is, met als hamvraag "wanneer doet een arts goed voor de 'patient'?"

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

OK, maar het klinkt dus wel alsof er veel "taboe" op dit onderwerp rust. Ik kan me voorstellen dat een discussie over mensen klonen snel uitdraait op een gigantische flamewar.

 

Voor mezelf heb ik geen idee of het goed of fout is, of het zou moeten mogen of niet... Ik bedoel het is nog niet geprobeerd dus hoe kan je er dan een goed oordeel op vellen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar de noodzaak ervan is ook niet aangetoont, dus waarom zou je uberhaupt mensen gaan klonen. Als je dan tot die conclusie komt, dan volgt ook automatisch, zoals Bush gezegd heeft, dat het verboden is.

 

Voor je het weet gaat een één of andere secte mensen kloneren. (Ik ben de naam even vergeten van die secte, die claimt clonen van mensen gemaakt te hebben)

 

Ik vraag me af, mocht het waar zijn, wat ze dan met de kloon doen?

 

"Meneer/mevrouw, u bent strikt verboden, wilt u even met ons meekomen?"

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Realianen, zo heten die sekte-figuren van clonaid toch?

 

Persoonlijk kan ik me er niet zo druk over maken eigenlijk. Ik zie ook niet zoveel kwaads in een kloon, het wordt geen hersenloze frankenstein zombie of zoiets. Het lijkt me alleen bezwaarlijk als men klonen maakt die als gevolg daarvan een slechte gezondheid hebben, maar dat is eerder gevolg van technische imperfectie als van het klonen zelf.

 

Bovendien kennen we van nature al jaren klonen, vergeet niet dat 1 ei-ige meerlingen ook kloontjes van elkaar zijn. Ik denk dat wanneer klonen technisch goed wordt uitgevoerd, een kloon niet anders zal zijn dan de helft van zon tweeling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.