• 0

Bijtelling leaseauto

Hoe zit het met de bijtelling van een (financiele) leaseauto als deze berijder je partner is en alleen een meewerkvergoeding van 500,- krijgt per maand.

 

Kan je dan wel van een bijtelling spreken? Er valt niks te belasten.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij gaat het erom op wiens naam de auto staat. Of jijzelf of je partner erin rijdt is niet van belang. Als de (eenmans?)zaak op jouw naam staat en de auto op naam van de zaak komt de bijtelling ook op jouw naam. Dat jij vervolgens een ander erin laat rijden doet er niet toe, het blijft privegebruik (= geen zakelijk gebruik).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Iemand kan alleen in een auto van de zaak rijden als hij van de onderneming van wie de zaak is een vergoeding ontvangt uit tegenwoordige dienstbetrekking of een winstgenieter is. Wanneer dit ontbreekt en wordt geconstateerd bij een controle, dan kan de discussie gaan ontstaan wat dan de eigenlijke beloning zou zijn geweest om vervolgens die beloning te gaan naheffen met loonheffingen, boetes en niet te vergeten de heffingsrente.

De wetgever stelt immers dat de zakelijke onderbouwing ontbreekt wanneer iemand een auto van de zaak ter beschikking gesteld krijgt en hiervoor niets hoeft te doen.

 

De meewerkvergoeding die je meldt, maakt het een en ander even ingewikkelder. Is dit de meewerkaftrek of gewoon een vast overeengekomen beloning? Waarop is de EUR 500 gebaseerd? Wat is de arbeidsinspanning van de meewerkende partner? Wat is het doel van inkomen toerekenen aan de partner? Allemaal zaken die bij het uiteindelijke advies van belang kunnen zijn om de situatie zo te handhaven of te gaan veranderen.

 

Feit blijft dat de onderneming de bijtelling blijft houden voor de omzetbelasting en dat de regelmatige bestuurder de bijtelling voor de loonheffing of inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen gaat krijgen.Op wiens naam de auto staat (ik mag hopen de onderneming) doet voor de bijtelling niet ter zake, wel voor de aftrekbaarheid van de kosten.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de 500 onkostenvergoeding... die keerde ik uit aan mijn meewerkende partner per maand. Dit jaar gaan we voor de aftrek op de winst waarvan je genieten kan.

 

Mijn partner is verantwoordelijk voor de backoffice en divers klantencontact (vooral marketing).

 

De eenmanszaak heeft al een auto (operationele lease). Nu wil ik een tweede auto erbij nemen voor mijn partner en die financieel gaan leasen, dus op balans.

 

Dus indien mijn partner de berijder is, dan moet de bijtelling bij haar inkomen worden opgeteld toch? En wat is haar inkomen als ze geen inkomen geniet ....

Link naar reactie
  • -1

Meewerkvergoeding, onkostenvergoeding, wat bedoel je hiermee toch?

Wordt de vergoeding die je betaald aan jouw partner niet belast met loonheffing of inkomstenbelasting?

 

Als ze geen aandeel in de winst heeft en dus niet als resultaatgenieter kan worden aangemerkt, kan de auto alleen nog uit tegenwoordige dienstbestrekking aan haar ter beschikking worden gesteld. Een andere basis is dan niet zakelijk, waardoor de kosten geschrapt kunnen worden en worden aangemerkt als een prive opname.

 

Eventueel kun jij de auto ook bij jouw inkomen optellen, want je kunt volgens de belastingdienst best meerdere auto's bereiden in hetzelfde tijdvak.

 

Overleg hierover anders ook eens met jouw boekhouder/accountant/adviseur.

Succes met het vinden van de juiste oplossing!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 1

Meewerkvergoeding is een algemeen bekende term. Wat snap je niet? Natuurlijk krijgt ze een deel van de winst (meewerkende partners = aftrek percentage winst) en er worden geen bijdragen betaald.

 

Maar ik zal mijn info wel halen bij mijn accountant. Simpele vragen zijn moeilijk te beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

De wetgever spreekt over meewerkaftrek, hetgeen een vergoeding is die betaald wordt aan de partner en de hoogte van deze beloning (een percentage van de winst) afhankelijk is van de tijdsbesteding en verlaagt de fiscale winst van de ondernemer.

 

Ook kent de wetgever de meewerkbeloning, een zakelijke vergoeding die aftrekbaar is voor de ondernemer als deze EUR 5.000 of meer bedraagt en wordt belast bij de partner.

 

Beide vormen kunnen niet worden aangemerkt als inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking, hetgeen dus inhoudt dat de partner geen auto ter beschikking gesteld kan krijgen.

 

Omdat de gebruikte termen afwijken van de wettekst, probeerde ik een beeld te krijgen van hetgeen je eigenlijk bedoelde. Uiteraard is het verstandig dit ook met je eigen adviseur/accountant/boekhouder te overleggen. Hij heeft immers zicht op jouw totale situatie.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik had - tot voor kort - een zakelijke auto in een BV zitten waar ik geen inkomen uit genoot, omdat mijn inkomen vanuit mijn holding komt. Toch had ik in die BV bijtelling, met als gevolg dat ik elke maand vanuit privé geld over moest maken naar die BV, omdat de BV loonbelasting af moest dragen over mijn bijtelling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.