• 0

Dividendsbelasting ja / nee??

Hallo allemaal,

 

het is even een tijdje geleden. Ik was bijna vergeten dat ik hier ook vragen kon stellen in plaats van aan mijn accountant (die de laatste tijd niet zo goed werk levert, vandaar ;-) ).

 

Ik maak wat aannames in de hierop volgende beredenering, mocht dat onjuist zijn dan hoor ik het graag.

 

Onze holding heeft na 5 jaar hard ploeteren aandelen in twee werkmaatschappijen. In een daarvan is recentelijk een investering gedaan door een Amerikaanse VC. Hierbij hebben wij (heeft de holdig) een klein stukje kunnen cashen. De werkmaatschappij is een Inc. in Amerika (Delaware, waar anders). Voor en na de verkoop/investering hadden we meer dan 5% procent in de werkmaatschappij (dus deelnemingsvrijstelling?).

 

Mijn persoonlijke holding (PH) heeft meer ~ong. 40% aandelen in de holding waarin nu dat geld zit (ongeveer 160k euro). We willen interim dividend uitkeren.

 

(het lijkt wel een tentamenvraag): Stel ik wil het daarna naar prive halen. Bij welke uitkering(en) moet er allemaal belasting betalen:

a) door de holding voor het uitkeren naar de PHs (VPB??)

b) door de holding voor het uitkeren naar PHs (dividendsbelasting)

c) door de PH voor het uitkeren naar prive (VPB??)

d) door de PH voor het uitkeren naar prive (dividendsbelasting)

e) door de persoon (in box 2)

f) anders, nl:

g) belasting??? nee joh! da hoef hemaa nie!

 

Ik zou zelf alleen e) aankruisen, maar hoor graag van iemand die hier ietsje meer verstand van heeft hoe het echt zit.

 

dank!

 

gr.

Alef

 

p.s. mochten er vragen zijn, ik hoor het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de ronde voor de koelkast, hierbij het antwoord:

 

Vennootschapsbelasting is verschuldigd over in het boekjaar gemaakte winst.

 

Dividendbelasting is verschuldigd bij uitkering.

Vennootschappen kunnen hierbij wel gebruik maken van de deelnemingsvrijstelling, zodat de uitkering tussen de dochter en de holding niet belast zijn met dividenbelasting.

 

Inkomstenbelasting is verschuldigd over het belastbaar inkomen in box 2 bij de privé personen.

 

Succes met de Algemene Vergadering van Aandeelhouders!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

U mag door voor de wasmachine! ;D

 

Ik zou d) ook aankruisen. De PH moet 15% dividendbelasting inhouden. Dit is te verrekenen met de box 2 heffing. Let op, die bedraagt meer dan 15%, dus je moet aan het eind van het jaar nog wel wat bijbetalen.

 

Wanneer de deelnemingsvrijstelling van toepassing is (dus bij de meeste uitdelingen aan vennootschappen), hoeft geen dividendbelasting te worden ingehouden.

 

Ik weet niet wanneer de holding een deel van de aandelen in de Amerikaanse Inc. verkocht heeft, maar dat kan wel invloed hebben op de deelnemingsvrijstelling. Tot en met 2006 golden daarvoor andere bepalingen dan sinds 1 januari 2007. Nu is het mede afhankelijk van de activiteiten van de Inc. en de door de Inc. betaalde belasting of de deelnemingsvrijstelling van toepassing is. (Kort door de bocht: als deze voor het grootste deel belegt en minder dan 10% belasting betaalt op basis van de naar Nederlandse maatstaven bepaalde winst, dan heb je geen deelnemingsvrijstelling).

 

Dus:

a, b en c lijken me niet van toepassing, d en e wel, f zie boven en g, tja, dat mocht je willen!

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.