• 0

werkingsgebied verkoop artikel

Op dit moment ben ik in gesprek met leverancier over nieuw product voor o.a. de Nederlandse markt.

 

Ikzelf heb een duidelijk marketing idee voor verkoop, alsook mogelijke toekomstige dealerships in binnen- en buitenland.

 

1) De leverancier heeft zijn eigen sales. Het heeft geen zin om in elkaars vaarwater te zitten, en dit probeer ik contractueel vast te leggen.

 

2) Nu staat in het concept contract onder kopje werkingsgebied: 'overkoepelende afspraken hebben voorrang'.

 

Dit geeft de leverancier het recht mijn werkingsgebied aan te passen, en wanneer wij in elkaars vaarwater komen, zij eventueel handel naar zich kunnen toetrekken.

 

Mondeling is toegezegd wanneer ik aangeef welke partijen ik benader, zij deze niet zullen benaderen. Tevens de partij naar mij terug zullen verwijzen, wanneer deze de leverancier direct zou benaderen, nadat ik ze heb benaderd.

 

Ik wil het liefst niet mijn marketing, doelgroepen etc prijsgeven en vooraf aangeven waarmee ik bezig ben. Dan laat ik mij in de kaarten kijken en gaat mogelijk een deel van de markt verloren.

 

Gezien de doelgroepen en toekomstige partijen voor handel zie ik kans dat we elkaar kunnen tegenkomen.

 

Wie heeft een goed advies hoe dit aan te pakken? Misschien ben ik te wantrouwend, toch zie ik graag afspraken contractueel vastgelegd.

 

mvg,

Sacha

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Geografisch is voor ons geen oplossing.

 

Wil gaan werken o.a. via webwinkel, tevens op locaties in Nederland en daarbuiten.

 

Leverancier wil geen exclusiviteit, daar kan ik mij ook iets bij voorstellen. Ben beginnende kleine speler op de markt, zij draaien al wat jaren mee en hebben de nodige goede en slechte ervaringen. Vooral slechte waar het gaat om exclusiviteit.

 

Ik probeer een concept te formuleren waar beide partijen zich in kunnen vinden, zonder elkaar voor de voeten te lopen. We hebben beiden als doel de afzetmarkt te vergroten en elkaar hierbij niet te irriteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sascha,

 

Je kunt afspreken dat jij een bepaalde doelgroepen gaat benaderen in jou rayon. Dus je geeft wel prijs wat jou doelgroep is en bent hun voor zodat zij deze niet mogen benaderen. Je dekt gelijk jou doelgroep in. Wanneer de andere partij toch in zee gaat met jou doelgroep omdat bijvoorbeeld deze doelgroep hun rechtstreeks heeft benaderd, kan je daar afspraken over maken dat jij wel een commissie krijgt over deze klant wanneer deze een order plaatst ookal zal deze commissie minder zijn dan je bent overeengekomen. Belangrijk is wel dat jij hun contactpersoon bent en blijft en je moet dan ook de klant dit melden.

 

Groeten,

 

Goldy (Hugo)

Link naar reactie
  • 0

We weten nu al dat we in dezelfde industrie actief zullen zijn.

 

Ik blijf open staan voor advies, maar ik kom er niet omheen dat we in dezelfde vijver vissen.

 

Ik denk dat ik gewoon nogmaals met hen aan tafel moet gaan zitten en een tipje van mijn sluier oplicht rondom mijn plannen, en mogelijk gezamelijke acties uitzetten, en een commissie afspreken bij behaalde resultaten bij binnenhalen van nieuwe afnemers / dealerships

 

Mogelijk dat ze mij leading laten zijn in de eigen ideeen die ik aandraag, en met hen begin met 1 idee te delen om te kijken hoe ze hiermee omgaan.

Link naar reactie
  • 0

 

2) Nu staat in het concept contract onder kopje werkingsgebied: 'overkoepelende afspraken hebben voorrang'.

 

Dit geeft de leverancier het recht mijn werkingsgebied aan te passen, en wanneer wij in elkaars vaarwater komen, zij eventueel handel naar zich kunnen toetrekken.

Dit is wel een bijzonder merkwaardige uitlleg die de leverancier geeft. De afnemer wordt min of meer afhankelijk van de grillen van de leverancier. Dit is wel een onzekere factor.

 

Mondeling is toegezegd wanneer ik aangeef welke partijen ik benader, zij deze niet zullen benaderen. Tevens de partij naar mij terug zullen verwijzen, wanneer deze de leverancier direct zou benaderen, nadat ik ze heb benaderd.

Er zijn twee partijen die een salestransactie kunnen initieren, de verkoper en de koper. De quote heeft alleen maar betrekking op de activiteiten van de verkoper. In een voorgaande post is door de topicstarter opgemerkt dat een geografische beperking niet mogelijk zou zijn vanwege de internetactiviteiten. Wanneer het gaat om de acquisitie die de verkoper verricht zie ik niet in waarom er geen geografische beperking aangebracht kan worden. Dit is toch zeer gebruikelijk en verschaft voor beide partijen absoluut duidelijkheid tot hoever men kan gaan.

 

Voor wat betreft de verkopen die op verzoek van de koper plaatsvinden is dit een iets ander verhaal, maar ook daar is wel degelijk een geografische bepaling denkbaarm zij het dat daarvoor wel sprake moet zijn van een wederkerigheid. Maar kennelijk is dit ook de bedoeling.

 

Een andere optie is voor internetverkopen ook denkbaar. Partijen laten elkaar vrij voor zover zij door klanten zelf worden benaderd.

 

Wie heeft een goed advies hoe dit aan te pakken? Misschien ben ik te wantrouwend, toch zie ik graag afspraken contractueel vastgelegd.

[/quote[

Dat is ook geen overbodige luxe en zeker aan te bevelen. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Beste Sascha,

 

Het is belangrijk dat je weet welke klanten zij nu hebben. elke nieuwe klant die jij inbrengt heb je recht op jou commissie. Ik weet niet welke afspraken je hebt met hun, maar elke nieuwe klant die jij aanbrengt en die een order plaatst krijg je jou deel. Maar hoe zit het met vervolg orders die worden geplaatst die rechtstreeks gebeuren via fax, tel., beurzen en internet.

 

Belangrijk is dat jij elke maand een overzicht krijgt van de uitgaande facturen in desbetreffende maand. Dit zijn zij ook wettelijk verplicht om jou deze informatie te geven.

 

Zorg ervoor dat je een afspraak kan maken dat je over alles dezelfde commissie krijgt aangezien dit administratief goed bij te houden is.

 

Dit geldt ook voor creditnota's die gemaakt worden. Zorg ervoor dat wanneer producten retour gaan jij dit zelf ophaald of afhandeld met klant zodat jij voor jezelf weet dat de creditnota's die worden gemaakt ook daadwerkelijk kloppen. Een creditnota houdt in minder commissie.

 

Je weet dat elke klant graag voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. De klant zal altijd voor zijn eigen hachie gaan en wanneer hij de leverancier rechtstreeks benaderd probeerd hij wanneer hij een grote order wil plaatsen korting te krijgen. Dus achter jou rug om. Stel jou agentschap betaald jou 20% commissie over elke geschreven order. De klant belt jou agentschap en geeft de klant 10% korting. dit scheelt hun 10%.

 

Helaas dit gebeurt in de praktijk.

 

Groeten,

 

Goldy

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.