• 0

2 ondernemingen, 1 gezin = mogelijk?

Hi!

 

Heb het hele forum doorgespit, maar kon nergens een specifiek antwoord vinden, wellicht kunnen jullie even met me meedenken?

 

Op dit moment heb ik, vrouw een goedlopende onderneming die sterk aan het uitbreiden is en een succesvolle toekomst heeft(zoals het er nu naar uit ziet).

 

Mijn partner (we zijn niet getrouwd) heeft me altijd gesteund en daar waar hij kon geholpen, buiten zijn fulltime baan elders. Nu is hij ook aangestoken door het ondernemersvirus, maar de branche waarin ik actief ben spreekt hem buiten wat meehelpen totaal niet aan.

 

Terwijl we de afgelopen tijd lekker bezig waren, heeft hij een geweldig plan uitgedokterd voor een geheel andere branche/product en waarvan ik en meerderen in ons netwerk enthousiast over zijn. Hij heeft er ervaring in, het financiële plan ziet er goed uit. De steun voor dit plan en de openingen om te starten zijn er (zelfs de bank is bereidwillig), nu de rechtsvorm nog...

 

Een handelsnaam extra onder de huidige naam is niet slim, gezien de 2 totaal verschillende branches, maar is het mogelijk om binnen 1 gezin (we wonen samen en hebben een kind ) wel 2 eenmanszaken te hebben?

Is het belastingtechnisch/juridisch gezien wel handig?

 

Een VOF valt af: we doen 2 verschillende dingen en werken niet samen...ook zal de zaak van een op een ander adres worden uitgevoerd...

 

Wel leuk om elkaar nog wat te vertellen te hebben, natuurlijk ;) maar halen we ons nu niet onnodig allerlei rompslomp op ons en zien we wellicht iets over het hoofd?

 

Nou ja, kortom: als iemand even wil meedenken of tips heeft: we houden ons aanbevolen!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vroegah had ik samen met mijn inmiddels ex vrouw ook twee eenmanszaken.

 

 

Overigens kan een VOF ook meerdere activiteiten hebben.

Misschien verstandig om eens bij een notaris te gaan praten mbt aansprakelijkheid, als een van de eenmanszaken nu omvalt neemt deze alles mee inclusief de eventuele koopwoning.

 

Just a thought

Link naar reactie
  • 0

Een handelsnaam extra onder de huidige naam is niet slim, gezien de 2 totaal verschillende branches, maar is het mogelijk om binnen 1 gezin (we wonen samen en hebben een kind ) wel 2 eenmanszaken te hebben?

Is het belastingtechnisch/juridisch gezien wel handig?

 

Juridisch geen enkel probleem. Sterker nog, het samenvoegen zal eerder problemen opleveren.

 

Belastingtechnisch evenmin. Wat de rechtsvorm van de nieuwe onderneming moet zijn hangt geheel af van de wensen van de eigenaar. De eenmanszaak is vanuit een fiscaal perspectief in veel gevallen de meest aantrekkelijke optie voor ee startende ondernemer. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Zeker bij een 2e bedrijf zou je voor wat meer zekerheid kunnen kiezen in de vorm van bijvoorbeeld een BV. Je wilt niet dat je primaire inkomstenbron (huidige bedrijf) mee failliet gaat als je nieuwe project klapt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Zeker bij een 2e bedrijf zou je voor wat meer zekerheid kunnen kiezen in de vorm van bijvoorbeeld een BV. Je wilt niet dat je primaire inkomstenbron (huidige bedrijf) mee failliet gaat als je nieuwe project klapt.

 

Is het niet zo dat het in principe 2 bedrijven zijn van verschillende personen? Er is geen gemeenschap van goederen zoals bij een huwelijk, dus schuldeisers van de een kunnen in beginsel niet bij de ander aankloppen (behalve de fiscus, als je fiscaal wel als partner aangemerkt wordt). Wel belangrijk om dat ook zo te regelen in een (notarieel) samenlevingscontract. Vaak staat daar in dat inkomsten worden gedeeld, o.i.d. Als daar ook negatieve inkomsten onder vallen, kon het wel eens voor beiden misgaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.