• 0

Wijziging Voorlopige Teruggaven Belasting

Hi,

 

na de ellende van een aankoop van een nieuw huis heb ik nu de belasting ellende. Ik probeer mijn VT te wijzigingen en vul inkomsten uit onderming in (eenmanszaak). Uit het programma blijkt: geen aftrek en dus geen VT. bellen met de BD helpt niet, ze weten het zelf ook niet. enige antwoord wat ik krijg is: de inspecteur beslist of u in aanmerking komt voor een voorlopige teruggaaf.

 

Iemand hier ervaring mee?

 

Klopt het dat je als ondernemer geen voorlopige teruggaaf kan krijgen omdat je 'maar' 1 maal per jaar belasting betaald?

 

Thx alvast

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je gedurende het jaar geen belasting betaalt, valt er ook weinig terug te geven voor de Belastingdienst. De voorlopige teruggaaf is er, evenals de voorlopige aanslag (mede) voor bedoeld om cash flow problemen en schokeffekten te voorkomen. Een VT kun je om verzoeken wanneer je aan het einde van het jaar geld terug zal krijgen, een VA wanneer je moet betalen.

 

Je krijgt over een jaar niet meer terug dan dat je betaalt. Dus als je niets betaalt en er wordt geen loonheffing of andere voorheffingen ingehouden, dan zul je geen VT krijgen. Wel kun je soms van andere jaren iets terugkrijgen, maar daar wordt pas aan het einde van het jaar (lees: nog minstens een half jaar later) naar gekeken.

 

Mocht je een VA opgelegd hebben gekregen, dan staat daar een bedrag aan geschat belastbaar inkomen op. Als dit lager zal uitvallen omdat je nu een eigen woning hebt (met aftrekbare kosten), dan kun je verzoeken om een vermindering.

 

Wellicht een idee om aan het eind van het jaar even te kijken of er nog van andere jaren wat terug te halen valt dmv verliesverrekening en/of middeling?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok.Thx.

 

Begrepen: ik betaal nog geen belasting dus ik kan ook nog nuiets teruigkrijgen. Bij een VA kan ik aangeven dat dus wel met mijn woonlasten rekening wordt gehouden.

 

'Probleem' is natuurlijk alleen dat ik belasting geld opzij zet voor de uiteindelijke aanslag. Formeel zou ik daaruit dus de ' VT' moeten halen als ik het goed begrijp.

 

Is het volgende misschien een oplossing: voor de VT volledige lasten aan inkomen (dienstbetrekking) van mijn vrouw toerekenen en dan bij de aangifte gaan schuiven? Met als enig nadeel dat mijn vrouw alles terug moet betalen en ik meer terugkrijg/minder moet betalen (?).

Link naar reactie
  • 1

Dat kan, maar dan zou ik daarmee wel rekening houden bij het bepalen van de hoogte van de reserveringen voor de belasting.

 

Let wel even op dat vanaf 1 juli de heffingrente over de over 2007 verschuldigde belasting gaat lopen. Deze bedraagt in het derde kwartaal van 2007 5,25%, meen ik. Dus als je straks moet bijbetalen, moet je ook die rente betalen (en als je geld terugkrijgt, krijg je ook die rente). Gelet op het percentage is dit wellicht wel iets om even mee te nemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Begrepen: ik betaal nog geen belasting dus ik kan ook nog nuiets teruigkrijgen. Bij een VA kan ik aangeven dat dus wel met mijn woonlasten rekening wordt gehouden.

Tijdens het verzoek voor een VA kun je hier inderdaad gewoon rekening meehouden. Stel: Je belastbaar inkomen (box 1!) is € 15.000 en je aftrekpost Eigenwoning (EW) is € 5.000. In dit geval houdt je een belastbaar inkomen over van € 10.000. Over dit belastbaar inkomen vraag (en krijg) je dan een VA. Uiteraard bedoel ik in dit voorbeeld wel dat het inkomen niet inkomsten uit dienstbetrekking zijn.

 

'Probleem' is natuurlijk alleen dat ik belasting geld opzij zet voor de uiteindelijke aanslag. Formeel zou ik daaruit dus de ' VT' moeten halen als ik het goed begrijp.

Door de aftrekpost van de EW wordt je belastbaar inkomen lager en hoef je dus minder belasting te betalen. Je hoeft dus inderdaad minder opzij te zetten.

 

Is het volgende misschien een oplossing: voor de VT volledige lasten aan inkomen (dienstbetrekking) van mijn vrouw toerekenen en dan bij de aangifte gaan schuiven? Met als enig nadeel dat mijn vrouw alles terug moet betalen en ik meer terugkrijg/minder moet betalen (?).

Een VT is puur een voorschot gebaseerd op de door jou geschatte gegevens. Het maakt dus kort gezegd niet uit wat je invult, het wordt bij de aangifte toch herrekend. Je zou dus in theorie kunnen lenen van de belastingdienst tegen een rentetarief van inderdaad voor het derde kwartaal 5,25 %.

Als je nu bij je VT aanvraag invult met €15.000 alszijnde inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking en een aftrekpost van €5.000, dan zal dat resulteren tot een teruggaaf. Ongeacht op wie zijn naam (sofinummer dus) je dat doet.

Link naar reactie
  • 0

Voor 1 augustus moeten ondernemers weer het schattingsformulier indienen. Aan de hand van deze opgave, zal de Belastingdienst inschatten wat de te verwachten betalen belasting is of de teruggave en een voorlopige aanslag opleggen. Een voorlopige teruggave (VT) aanvragen, werkt dus voor de meeste ondernemers automatisch en zorgt ervoor om de belastingclaim zo gelijkmatig mogelijk te verdelen (dus niet in één keer veel betalen of terugkrijgen, maar verdeeld over enkele maanden).

 

Door de aftrekpost eigen woning zal de belastingclaim verlagen, hetgeen zal resulteren dat meer inkomsten uit onderneming/resultaat uit overige werkzaamheden niet belast zijn met inkomstenbelasting.

 

Succes met de invuloefening.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel in loondienst en start per 01-01-09 fulltime met mijn eenmanszaak (08-2007 opgericht).

 

Ik verwacht pas in 2010 inkomstenbelasting te gaan betalen. Dit geldt overigens ook voor BTW (huidige tijdvak aangifte is jaarlijks).

 

Mag ik mijn huidige VT laten doorlopen? Of moet (!) ik die stopzetten?

 

ThAnX

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stier

 

Als je vorenstaande leest, dan zul je zien dat de VT vervalt bij winst uit onderneming. Die geniet je al over 2009, dus zet die VT nu maar vast stop! Het is niet van belang wanneer je de IB betaalt, maar over welk tijdvak (jaar).

 

Reserveer vast je BTW en IB op een aparte rekening. Als je over 2009 in 2010 pas aangifte doet, dan ontstaat het spook waar veel starters op nat gaan:

 

april 2010, aangifte over 2009 indienen. Juli 2010, stel te betalen 15K over aangifte 2009. Dat geld heb je, dus geen probleem.

 

MAAR, de fiscus rederneert: winst over 2009 = winst over 2010. Dus volgt niet lang daarna een voorlopige aanslag 2010 ook voor 15K te betalen in termijnen voor eind 2010 (15K / 5 maanden). Heb je dat geld dan ook?

 

Sterker nog: 2010 is nog veel succesvoller. Je betaalt die 15K via de voorlopige aanslag. Je doet in 2011 aangifte over 2010 en moet 20K bijbetalen. Heb je dat geld dan ook? En heb je dan ook 20K extra liggen voor de voorlopige aanslag 2011?

 

Zodra je ziet dat jouw onderneming voldoende cashflow genereert, vraag dan vast een voorlopige aanslag 2009 aan! Als de winst hoger uitkomt dan geschat, herzie dan ook altijd een voorlopige aanslag omhoog.

 

Zorg dat je vanaf de start qua voorlopige aanslag in de pas loopt met de winst. Dan kom je niet voor verrassingen te staan. Zoals gezegd, mag je in de VA rekening houden met privé aftrekposten.

 

Groet en succes met de start,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.