• 0

Jezelf loon toekennen, zie de bdienst dit als winst?

Ik zit tegen het volgende aan te hikken.

Tot nu toe heb ik geen 'loon' opgenomen uit de omzet van mijn bedrijf. Dat wil ik binnenkort wel gaan doen.

 

Ik weet niet hoe je dit moet noemen, privé opname? Loon?

En ziet de belastingdienst dit als 'winst', oftewel moet ik daar straks belasting over betalen?

Ik wil namelijk dit jaar nog geen winst draaien, ik heb alles nodig om m'n bedrijf op te bouwen (en hopelijk een stukje loon uit te betalen).

 

Heb reeds gezocht op het forum en kwam dit draadje tegen, lijkt er veel op, maar de gegeven antwoorden spreken elkaar nogal tegen...

 

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een eenmanszaak of VOF wordt het resultaat uit de onderneming belast voor de inkomstenbelasting als winst uit onderneming of resultaat uit overige inkomsten.

 

Tussentijds geld opnemen uit de zaak of andere ontrekkingen aan de zaak worden aangemerkt als privémutaties en muteren het ondernemingsvermogen, maar worden niet belast met loonbelasting of inkomstenbelasting. Zie die opnamen maar als een voorschot op het resultaat uit onderneming.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit tegen het volgende aan te hikken.

Tot nu toe heb ik geen 'loon' opgenomen uit de omzet van mijn bedrijf. Dat wil ik binnenkort wel gaan doen.

 

Ik weet niet hoe je dit moet noemen, privé opname? Loon?

En ziet de belastingdienst dit als 'winst', oftewel moet ik daar straks belasting over betalen?

Ik wil namelijk dit jaar nog geen winst draaien, ik heb alles nodig om m'n bedrijf op te bouwen (en hopelijk een stukje loon uit te betalen).

 

 

 

Je maakt een klassieke denkfout over eenmanszaken: nl. dat de belastingdiesnt belasting heft over wat je jezelf toekend. De belastingdienst maakt het volgende rekensommetje: omzet - kosten = winst. Winst wordt belast, of het nu uiteindelijk op je priverekening terechtkomt of in de zaak blijft: prive-vermogen en zakelijk vermogen is juridisch één, dus wordt het belast. Wil je dus minder belasting betalen, dan zul je aan het eind van het jaar nog wat ksoten moeten maken die anders in het volgend boekjaar naar voren zouden komen. Of je moet wat investeringen doen, maar dan krijg je te maken met afschrijvingen en druk je dus je winst maar voor 33%, terwijl je wel de volle prijs voor je investering betaald.

 

Als je heel weinig omzet draait kun je misschien je inkomen opgevevn als inkomsten uit overige werkzaamheden. Scheelt geen belasting, maar maakt het wel makkelijker.

Link naar reactie
  • 0

In reactie op NONEX.NL:

Je stelt dat afschrijvingen de winst verlagen met 33%. Dit kan ik niet helemaal volgen. Houd je wel rekening met het volgende:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=15975 want dan zou dit percentage volgens mij niet hoger kunnen zijn dan 20%.

 

De keuze tussen Resultaat uit overige werkzaamheden en Winst uit onderneming is niet zo eenvoudig. De belastingdienst moet je aanmerken als ondernemer voor de inkomstenbelasting om Winst uit onderneming te mogen aangeven en geeft recht op aftrekposten specifiek voor ondernemers, zoals investeringsaftrek, zelfstandigenaftrek, startersaftrek, meewerkaftrek, de fiscale oudedagsreserve, enzovoort. Resultaat uit overige werkzaamheden biedt deze mogelijkheden niet.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

Helaas moet ik toegeven dat ik het nog niet snap.

 

Ik zie deze opnamen als 'kosten' omdat ik daarmee mijn (vaste) salaris wil bijspringen.

Maar ik vrees dat de Bdienst dit anders ziet? Opname komt uit verschil tussen kosten / opbrengsten, dus belastbaar?

 

Anders gezegd: Stel, ik werk 100% voor mijzelf. Heb dus geen andere inkomsten.

Kosten: E 75.000 (waarvan E 25.000 voor mijn levensonderhoud)

Opbrengsten: E 75.000

Dat gaat niet werken he?

 

Ik ga deze week m'n boekhouder er maar eens mee lastig vallen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik zie deze opnamen als 'kosten' omdat ik daarmee mijn (vaste) salaris wil bijspringen.

Maar ik vrees dat de Bdienst dit anders ziet? Opname komt uit verschil tussen kosten / opbrengsten, dus belastbaar?

 

Opnames doen fiscaal niet ter zake, het zijn geen kosten en ze worden niet belast. Je bent vrij om wanneer je maar wilt geld in de zaak te steken of het eruit te halen. Boekhoudkundig zijn dit geen kosten, maar mutaties op het eigen vermogen.

 

Wat belast wordt is de winst = omzet - kosten. Kosten zijn simpelgezegd zakelijke dingen die je aan derden betaalt.

 

Het is aan jezelf om te begroten hoeveel winst je verwacht, hoeveel inkomstenbelasting je dus moet betalen en hoeveel geld je privé kunt en wilt opnemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Anders gezegd: Stel, ik werk 100% voor mijzelf. Heb dus geen andere inkomsten.

Kosten: E 75.000 (waarvan E 25.000 voor mijn levensonderhoud)

Opbrengsten: E 75.000

Dat gaat niet werken he?

 

Dat gaat inderdaad niet werken. Die 25.000 voor jou levensonderhoud zijn geen bedrijfskosten maar zijn jou prive opname van de winst.

Dan zou het rekensommetje als volgt zijn:

Kosten 50.000

Opbrengsten 75.000

Winst 25.000 ( waarover inkomstenbelasting betaald moet worden)

 

De winst is dan hetgeen jij op kunt nemen voor prive doeleinden min de te betalen inkomstenbelasting.

 

 

 

Voor NONEX:

Vanaf 1 januari dit jaar wordt er op alle investeringen in 5 jaar afgeschreven en mag dit niet meer in 3 jaar. Dit geldt voor ales behalve voor goodwill, dit moet in 10 jaar worden afgeschreven.

 

Succes!

 

Patricia Visser

 

[edit mod] tekst topicstarter tussen de tekst van Patricia uit gehaald [/edit]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.