• 0

Bestuursleden van stichting - hoe te betalen?

Ik ben een zelfstandig ondernemer (ICT) en zit als bestuurslid (secretaris) in een stichting met in totaal 5 bestuursleden.

 

De stichting heeft onlangs een substantiele subsidie gekregen om een project uit te voeren over een termijn van 3 jaren. Het project behelst het uitbrengen van een digitaal magazine.

 

De stichting is vrijgesteld van BTW en VPB.

 

We zijn nu al ongeveer een halfjaar bezig en hebben allen de intentie om betaald te krijgen vanaf het begin. Echter is dit nog nooit uitgevoerd.

 

Sommige bestuursleden (waaronder de penningmeester) willen vanaf het begin (begin dit jaar) tot 1 september hun gelden (1500 euro per jaar voor 19 uur per week) als "vergoeding" krijgen. Ze denken er zo geen sociale lasten en geen BTW over kwijt te zijn. De gelden geven ze dan op bij de aangiftes en betalen dan alleen inkomstenbelasting over het geheel. Zij zijn echter allen niet zelfstandigen; alleen ik ben dat.

 

Het idee van 'vergoedingen' stamt bij ons overigens af uit het verleden, waar we ooit gehoord hadden dat een stichting vergoedingen mag betalen aan bestuursleden, maar dat deze vergoedingen bij onder de 700 euro PER JAAR onbelast blijven. We hebben het nu echter over veel hogere bedragen (1500 per maand). Dus ik vraag me zelfs af of zo een hoge vergoeding wel kan. Als wij allen bonnetjes sparen e.d. halen we het nooit. Het gaat echt om een vergoeding van de tijd die wij in het project stoppen.

 

Vanaf 1 september willen zij een loondienst invoeren en vanaf dan dus loon betalen. (Loonbelasting, Sociale lasten, maar geen BTW.)

 

Nou zijn mijn vragen:

- Een bestuurslid van een stichting. Mag die wel in loondienst zijn van de stichting?

- Moet ik als enige zelfstandige ondernemer als enige BTW afdragen over mijn inkomsten, terwijl alle andere bestuursleden de BTW-deel mogen houden?

- Kan je wel zulke bedragen als 'vergoeding' aan een bestuurslid van een stichting geven? (Zo niet, wie houdt daar toezicht op, en wat is het risico?)

- Volgens de penningmeester kan je niet eens iemand met terugwerkende kracht in loondienst nemen en loon betalen (met inhoudingen), omdat loon (met inhoudingen) pas betaald kan worden vanaf het moment dat je een loonheffingsnummer hebt. En die wordt nu pas aangevraagd. Volgens mij kan dit echter wel, omdat ik personen ken die dit ooit zo gedaan hadden. Heb ik het nou verkeerd, of hij? Kan dit dus wel of niet?

 

Deze vragen spelen hoog bij mij en ik hoor van vele mensen verschillende verhalen. De penningmeester doet wat mij betreft te laconiek over dingen. Ik maak me zorgen omdat het nu over grote bedragen gaat en ik hoofdelijk aansprakelijk ben als dingen fout gaan. (Denk aan een fiscus die moeilijk gaat doen of aan een subsidieverstrekker die zijn centen terug wil.)

 

We hebben uiteraard advies ingewonnen. Maar wat heb je daar aan, als later blijkt dat dat advies verkeerd was. Immers, de adviseur maakt telkens voorbehoudens als 'Je loopt wel een kleine risico dat'.

 

Willen jullie mij aub helpen met de bovenstaande vragen? Hoe denken jullie daar over?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het verbod van: uitkeren van de winst aan de bestuurder bij een stichting is HET belangrijkste onderscheid tussen een BV en een stichting. Op een dergelijke manier waarborgt de stichting ook zijn ideele of sociale doelstelling en voorkomt men (theoretisch) dat het geld WEL in eigen (lees bestuuders) zak wordt gestoken.

 

Op indirect wijze zou de bestuurder alsnog in strijd met het wettelijke doel van de stichting kunnen handelen door bijvoorbeeld het gehele resultaat als loon uit te keren. Loon is slechts mogelijk zolang dat redelijk is naar gelang het resultaat en arbeid.

Het is om deze reden aan te bevelen om dan juist niet de bestuurders in loondienst te zetten, maar iemand anders om alle schijn te voorkomen.

Link naar reactie
  • -1

Is er nou zo weinig bekend over een Stichting - BV constructie? Of is deze thread nou te lang geworden?

 

Alle info is welkom over hoe je het best een Stichting - BV (of vice versa) constructie kan opzetten...

Link naar reactie
  • 0

Nou zijn mijn vragen:

- Een bestuurslid van een stichting. Mag die wel in loondienst zijn van de stichting?

 

Ja.

 

- Moet ik als enige zelfstandige ondernemer als enige BTW afdragen over mijn inkomsten, terwijl alle andere bestuursleden de BTW-deel mogen houden?

 

Nee, niet als je voor die werkzaamheden in loondienst zit.

 

- Kan je wel zulke bedragen als 'vergoeding' aan een bestuurslid van een stichting geven? (Zo niet, wie houdt daar toezicht op, en wat is het risico?)

Je kunt een vrijwilligersvergoeding geven van EUR 1.500 per jaar, dat inderdaad onbelast is voor de Loonbelasting.

 

- Volgens de penningmeester kan je niet eens iemand met terugwerkende kracht in loondienst nemen en loon betalen (met inhoudingen), omdat loon (met inhoudingen) pas betaald kan worden vanaf het moment dat je een loonheffingsnummer hebt. En die wordt nu pas aangevraagd. Volgens mij kan dit echter wel, omdat ik personen ken die dit ooit zo gedaan hadden. Heb ik het nou verkeerd, of hij? Kan dit dus wel of niet?

 

Het kan wel, maar kan ook leiden tot naheffingsaanslagen rentes en boetes. Misschien helpt het als je eerst een briefje schrijft naar de inspecteur waar jou stichting onder valt.

Link naar reactie
  • 0

Deepak, bedankt. Maar ik focus me nu eigenlijk op een Stichting - BV of BV - Stichting constructie. Ik krijg het gevoel dat wat je zegt wel kan, maar niet echt netjes is.

 

Kunnen jullie me daar (BV constructie) misschien mee helpen?

Link naar reactie
  • 0

Deepak, bedankt. Maar ik focus me nu eigenlijk op een Stichting - BV of BV - Stichting constructie. Ik krijg het gevoel dat wat je zegt wel kan, maar niet echt netjes is.

 

Kunnen jullie me daar (BV constructie) misschien mee helpen?

 

Kun je je vraag concreter stellen, net zoals je eerste post in deze thread?

 

Anders zou ik je adviseren om langs te gaan bij een belastingadviseur.

Link naar reactie
  • 0

Praat eens met de belastingdienst. Heb ik ook gedaan. Zij adviseren open een stichting en vraag gelden aan (vrijgesteld van BTW) laat het werk uitvoeren door mijn ZZP bedrijf. Mijn bedrijf is vrijgesteld van BTW, omdat ik uitsluitend taallessen geef.

De stichting kan werkelijke kosten vergoeden Zoals aanschaf computer, reiskosten, vergaderkosten, kantoor materialen printer en printerpapier, toner.

en al het ander werk wordt uitbesteed. Dus naast de stichting moet je een eigen bedrijf hebben. In jullie geval 3 zzp bedrijven

afhankelijk van de werkzaamheden kan het vrijgesteld van BTW zijn. Nogmaals dit geldt uitsluitend voor het geven van taallessen. O ja, hebben jullie al nagedacht over ANBI ?

Succes

Ferdinand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.