• 0

Vergeten vegunning gemeente voor bedrijf aan huis

Wij zitten met het volgende probleem, ruim een jaar geleden hebben wij een woonhuis gekocht, de vorige eigenaar had een kantoor aan huis van 25 m2, nu hebben wij daar een studio gevestigd waar ook klanten komen.

Nu klagen de buren over overlast omdat 'hun' openbare parkeerplek wel eens bezet is. Nu is de vraag moet je een vergunning hebben voor een bedrijf aan huis (afslankstudio) en wat kan er gebeuren als wij er dus geen vergunning voor hebben en de buren gaan bij de gemeente klagen.

Moet wij dan bijv per direct sluiten en dus geen inkomen meer hebben?

Wij dachten omdat er al een kantoor aan huis was, wij er ook wel zouden mogen zitten. We hadden achteraf beter bij de gemeente kunnen informeren. Moeten we evtuele slapende honden wakker maken bij de gemeente?

 

Hopelijk weer iemand raad?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi,

 

om de goede relatie met de buren te behouden is het misschien verstandig om jullie eigen auto ergens anders te parkeren (als dit mogelijk is) maar wanneer komen jullie klanten? als dit overdag is zal de overlast wel mee vallen, maar als het is wanneer iedereen thuiskomt kan het inderdaad wel eens lastig zijn voor de omgeving.

 

over vergunningen e.d. je kan ze b.v. ook eventjes bellen en niet je naw gegevens vermelden

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

wij hebben 2 parkeerplaatsen op eigen terrein, echter de buren hebben daar tuin van gemaakt en claimen nu de openbare plek. Onze klanten komen voornamelijk in de avonduren.

 

en hoeveel auto's zijn er meestal aanwezig inc die van de klanten?

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Formeel hebben ze natuurlijk geen poot om op te staan qua claim op een parkeerplek, maar veelal staat in een bestemmingsplan dat een bedrijf aan huis gevoerd mag worden zonder bestemmingswijziging zolang de omwonenden geen last hebben van klanten. Eigenlijk mag alleen een kantoor aan huis (geen ontvangst van klanten), maar veelal wordt dit opgerekt tot 'geen last van klanten'.

 

Om de goede relatie met je buren te houden en gezeur te voorkomen zou ik sowieso je eigen auto wat verderop zetten (zodat klanten in jouw 'tuin' staan), en anders je klanten naar een minder storende parkeerplaats leiden.

 

Je kunt zelf naar de gemeente gaan en het bestemmingsplan raadplegen om te kijken of je, als je een bestemmingsplanwijziging aan de gemeente zou vragen, er veel problemen mee kunt verwachten. Bestemmingsplannen inzien kan altijd en zonder specifieke aanleiding.

Link naar reactie
  • 0

Meestal parkeert men ook op ons terein, maar soms parkeert men om onbekende redenen op de openbare parkeerplek voor de buurmans deur ('zijn' plek) . 1 keer is al teveel en ik zie het dus gebeuren dat de buurman uiteindelijk toch zijn beklag zal doen bij de gemeente. Wat zou voor ons de consequenties dan zijn, omdat wij dus vergeten zijn te melden dat wij een bedrijfje aan huis voeren? Moet de tent dan opslot?

Link naar reactie
  • 0

Ha, als ik mijn auto op 'zijn' plekje zet dan gaat hij gelijk klagen bij de gemeente voor overlast bedrijf aan huis en verminderd woongenot , daar heeft hij al mee gedreigd. In nabije omgeving is inprincipe voldoende parkeergelegenheid, maar hij wilt hem voor zijn deur kwijt, want dan kan hij zijn auto zien. Nu rest mij nog steeds de vraag en daar ben ik erg benieuwd naar wat de consequenties dus voor ons kunnen zijn wanneer hij dus wel gaat klagen bij de gemeente.

Link naar reactie
  • 0

Ha, als ik mijn auto op 'zijn' plekje zet dan gaat hij gelijk klagen bij de gemeente voor overlast bedrijf aan huis en verminderd woongenot , daar heeft hij al mee gedreigd.

 

Onterecht. Jij woont in de straat en het zijn openbare parkeerplaatsen. Als jij je auto daar neerzet kunnen je klanten er niet parkeren, en kan hij niet meer klagen over overlast. Dient hij alsnog een klacht in, dan kan jij naar waarheid vertellen dat jouw klanten geen gebruik maken van 'zijn' parkeerplaats.

 

Ondertussen kan je met je klanten overleggen over parkeeralternatieven. Maar niet zwichten voor chantage!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Per gemeente geldt er een afzonderlijk beleid. Er zijn eigenlijk twee plannen van toepassing, et bestemmingsplan en het gemeentelijk parkeerbeleid.

 

Het vraagstuk over een voor publiek toegankelijke bedrijfsruimte gerregeld in het bestemmingsplan. Voor wat betreft het parkeerbeleid zal de gemeente een norm hebben opgesteld. Meestal is daarin geregeld dat bewoners zoveel als mogeljk op eigen terrein dienen te parkeren en de openbare ruimte dienen te ontlasten. Voor bedrijfsruimten zijn daarbij seperaat normen gesteld.

 

Bij de gemeente zijn beide plannen gratis in te zien en kan er ook zonder problem anoniem informatie in worden gewonnen. Doe dat gewoon.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is sec het parkeerprobleem geen probleem; stel dat jij regelmatig familie op bezoek hebt die voor het huis van je buren parkeren kan hij klagen wat hij wil maar zal hij nooit gelijk krijgen. Integendeel, gebruikelijk is tegenwoordig dat bewoners verplicht zijn om hun eigen auto's op eigen grond te parkeren. Hij heeft van zijn eigen parkeerplaatsen een tuin gemaakt en voldoet daarmee zeer waarschijnlijk niet aan de voorschriften in het bestemmingsplan.

 

(persoonlijk zou ik dat bij een bezoek aan het gemeentehuis ook even nakijken zodat je hem bij een persoonlijk gesprek van rupliek kan dienen).

 

Dus dat parkeren is jouw probleem niet.

 

Ik denk dat het feit dat jij een bedrijf runt op een plek waar dat mogelijk niet in het bestemmingsplan voorzien is dat dat wel een probleem zou kunnen zijn. Ik snap je aarzeling om "geen slapende honden" wakker te maken. Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw gemeente is en of een persoonlijk bezoek aan het gemeentehuis met vragen aan een ambtenaar al gelijk duidelijk maakt dat het om jouw huis gaat ? Anders zou je, bij inzage in het bestemmingsplan (en de toelichting daarop) een vraag kunnen stellen alsof je overweegt om een woning in jouw wijk te kopen maar dat je van de garage/aanbouw een nagelstudio-schoonheidssalon-verzekeringskantoor wil beginnen. (ik zou bewust iets anders noemen dan een afslankstudio maar wel iets vergelijkbaars). Kijk maar eens wat dan het resultaat is.

 

Succes,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tijdje geleden, na enig aarzelen, ook een ontheffing gevraagd om een bedrijf (kantoor) aan huis te mogen hebben. Ik had zo'n buurvrouw die al klaagde wanneer wij 's avonds na 22 uur nog onder de douche gingen want dan hoorde ze water lopen... geen risico dus genomen en bij de gemeente geinformeerd.

In de ontheffing die ik heb gekregen is nadrukkelijk geformuleerd dat ik maximaal 1 personeelslid hier mag laten werken en klanten alleen op afspraak mag ontvangen. Volgens mij werkt dat bij een afslankstudio ook zo.

Je kunt wel een probleem krijgen omdat de aanvraag ter inzage komt te liggen en je buren bezwaar zouden kunnen maken. Zij moeten hier echter geronde redenen voor hebben. Of de "parkeeroverlast" zoals geschetst voldoende bezwaargrond is durf ik te betwijfelen maar 100% zekerheid (en gemoedsrust) heb je pas wanneer je die aanvraag doet.

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tijdje geleden, na enig aarzelen, ook een ontheffing gevraagd om een bedrijf (kantoor) aan huis te mogen hebben. Ik had zo'n buurvrouw die al klaagde wanneer wij 's avonds na 22 uur nog onder de douche gingen want dan hoorde ze water lopen... geen risico dus genomen en bij de gemeente geinformeerd.

In de ontheffing die ik heb gekregen is nadrukkelijk geformuleerd dat ik maximaal 1 personeelslid hier mag laten werken en klanten alleen op afspraak mag ontvangen. Volgens mij werkt dat bij een afslankstudio ook zo.

Je kunt wel een probleem krijgen omdat de aanvraag ter inzage komt te liggen en je buren bezwaar zouden kunnen maken. Zij moeten hier echter geronde redenen voor hebben. Of de "parkeeroverlast" zoals geschetst voldoende bezwaargrond is durf ik te betwijfelen maar 100% zekerheid (en gemoedsrust) heb je pas wanneer je die aanvraag doet.

Succes!

 

Zoals Edward al aangaf, het heeft geen zin om een beetje te gissen wat wel en niet mag of wat je wel en niet "normaal" vind. Daar zijn regels voor. De situatie kan per gemeente/wijk/straat verschillen. Lees het bestemmingsplan er goed op na. Daarin staat precies wat er wel en niet mag in een huis op die lokatie. Daarnaast zijn er ontheffingen mogelijk. Daarin staat ook precies wat wel en niet mag als de ontheffing is verleend.

 

Jij EN je buren hebben je/zich te houden aan hetgeen is bepaald in het bestemmingsplan en de daarop eventueel verleende ontheffingen. De rest is gezeur.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.