• 0

Wie kan wentelgieten?

Hallo,

 

Voor een HTS project moet ik onder andere nagaan hoeveel het kost om een ontwerp (door de projectgroep zelf ontworpen) daadwerkelijk te laten maken.

 

Eén onderdeel van het ontwerp (een extra bagage module voor op de compacte auto) is een box met afmetingen 800 x 500 x 500. Deze box bestaat uit een deksel en een bak. Als materiaal heb ik ABS uitgezocht. Beide delen hebben een wanddikte van 3mm. Omdat dit een relatief groot produkt is is het volgens mij (te) duur om te laten spuitgieten. Ik ben op wentelgieten uitgekomen, maar ik kan nergens een bedrijf vinden dat dit doet, zodat het moeilijk voor mij is om een kostprijs te bepalen.

 

Weet iemand misschien een bedrijf die doet aan wentelgieten, zodat ik daar wat informatie in kan winnen? Of kan iemand me op een andere manier op weg helpen?

 

tekening van de box is bijgevoegd.

 

groeten, Ebert

 

[titel aangepast - mod]

box_deksel__bak.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt inderdaad beter even gan kijken naar thermovorming.

Bij kleine oplages kan hiervoor zelfs van een houten mal gebruikt worden.

 

Bij dit principe blaas je vanuit de vorm hete lucht tegen een kunstof plaat, zodra deze lekker soepel wordt, er wordt een ballon zichtbaar, trek je het kunststof de mal in door deze vacuum te zuigen.

 

Bij rotatiegieten heb je twee of meer malen die op elkaar passen.

Door vloeibaar kunststof in de mal te gieten zal deze gaan stollen, door de mal rond te draaien wormt zich een kunststof laag die na het stollen zijn vorm behoud.

De mal kan dan opgedeeld worden en het product uitgenomen.

Rotatiegieten wordt vooral gebruikt voor bv vaten die op die manier geen lasnaden hebben en dus geen afdichtingsproblemen kennen.

 

Ik denk dat in jullie geval thermovorming de beste oplossing is.

Met een beetje geluk vind je ook nog wel een bedrijf die aan de hand van een door jullie gemaakte houten mal enkele stuks wil maken.

 

Als ik naar de vorm van de bak kijk dan ziet het er erg strak uit, en dan bedoel ik weinig ronde hoeken.

Nu weet ik niet hoe sterk deze bak moet zijn, maar er is misschien nog een andere oplossing.

Er bestaat plaatmateriaal waarbij twee platen aluminium en een kunstof plaat worden verlijmt ( bv Glare maar dat is duur)

Je zou met behulp van een frees kun je de vorm uitfrezen , maar ook vouwnaden maken zoals je dat in karton doet.

Je freest hierbij aan een zijde van de multilayer plaat aluminium weg.

Dit wordt dan de vouwnaad.

Maar goed, datzelfde kun je natuurlijk met bv ijzer of roetsvaststaal doen met een plasme/laser of watersnij apparaat.

 

Waarschijnlijk zul je wel verstevigingen aan moeten brengen om te voorkomen dat de bak gaat "uitbuiken"al;s er veel zware materialen inzitten.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hey,

 

je bedoeld rotatie gieten waarschijnlijk?

 

dat doen ze o.a. bij: http://www.dragonplastics.nl/

 

je ontwerp is trouwen niet echt produceerbaar, maar als het om een indicatie gaat is het wel te doen.

 

vacuümvormen gaat ook wel met een product van deze maat, is iets goedkoper. je kan hiervoor bij www.plasticabv.nl terecht.

 

allemaal aardige jongens, bel even op en vraag om een prijs indicatie voor een school project.

 

spuitgieten gaat ook wel met deze grootte, je moet echter rekening houden met een hele dure matrijs.

 

blazen is ook een optie, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

 

ik hoop je hiermee zover geholpen te hebben.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Maar beste HTS'er

 

Ik neem aan dat je iets van industrieel ontwerp "doet". Dan heb je toch wel iets meegekregen over verschillende productiemethoden en een ander puntje, luchtweerstand? Ik kan me niet echt voorstellen dat je met zo'n "baksteen" op een kleine auto hoge punten scoort... Misschien een kleine tip?

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Maar beste HTS'er

 

Ik neem aan dat je iets van industrieel ontwerp "doet". Dan heb je toch wel iets meegekregen over verschillende productiemethoden en een ander puntje, luchtweerstand? Ik kan me niet echt voorstellen dat je met zo'n "baksteen" op een kleine auto hoge punten scoort... Misschien een kleine tip?

 

Succes!

 

naast dit punt heb je ook nog het probleem dat je ontwerp in elkaar zal zakken als een nattedoek, kunststofontwerp is anders dan metaalontwerp.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.