• 0

Productie door particulier persoon

Hallo allemaal,

 

Ik heb eens goed gezocht op dit forum naar een mogelijk antwoord voor mijn vraag/probleem. Maar ik heb niet echt een passend antwoord kunnen vinden. Ik probeer het nu via deze weg, mij gelijk tot jullie te wenden.

 

Het volgende vraagstuk is voorhanden:

 

Ik ben voornemens om met een businesspartner een bedrijf te starten met een product van hout. Het gaat even niet zozeer om het product. Het gaat eerder om de productie. De vader van mijn businesspartner kan het product zelf produceren in zijn garage thuis. Hij heeft daar de nodige productiemiddelen voor aanwezig. (Houtbewerkingmachines e.d.) We kunnen dus het product in principe goedkoop laten produceren. Echter is de vader met geen bedrijf bezig en hij zou deze productie dus als particulier uitvoeren.

 

Nu vragen we ons af, hoe dit fiscaal zit en ook hoe zoiets in de boekhouding moet worden verwerkt. Immers zijn de machines geen toekomstige inventaris van ons bedrijf, zelf kopen wee ook geen grondstoffen en productiemiddelen in. Dat regelt allemaal de vader. En is het meer een vriendendienst van de vader. Echter is het geen eenmalige vriendendienst naarmate het product succesvol wordt en de vraag ernaar zal toenemen. We moeten wel een soort van all-in inkoopprijs betalen per product. (inkoop van hout, slijtage productiemiddelen e.d.) Misschien dat dit nuttige informatie is voor een mogelijke oplossing of tip.

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Marcel (Kenpire)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

hey,

 

zijn vader mag voor jullie onderneming iets uitvoeren(vriendendienst), maar hijmag daar niet voor betaald krijgen. je kan de facturen van het hout en het stroom verbruik wel zelf betalen, dan hoef je alleen nog maar een vriendendienst terug te doen om de uren van zijn vader te compenseren.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Als de vader productiemiddelen en grondstoffen inkoopt, een prijs-per-product rekent en b2b verkoopt dan is hij kennelijk wel met een bedrijf bezig. Hij moet dat alleen nog even netjes regelen.

 

Een alternatief is om hem als werknemer te behandelen: de productiemiddelen en materialen voor hem inkopen, hem onkostenvergoeding en salaris te betalen en daarover loonheffingen te (laten) inhouden. Denk ook aan milieu- en arboverplichtingen, vergunningen e.d.

Link naar reactie
  • 0

zijn vader mag voor jullie onderneming iets uitvoeren(vriendendienst), maar hijmag daar niet voor betaald krijgen.

 

Sinds wanneer mogen mensen die werken niet betaald krijgen ???

 

je kan de facturen van het hout en het stroom verbruik wel zelf betalen

 

Op grond waarvan zou dat mogen? Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst een hout- of energienota van de vader van een van de vennoten als zakelijke kosten accepteert, als die vader niet in een aantoonbare zakelijke relatie staat tot het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

zijn vader mag voor jullie onderneming iets uitvoeren(vriendendienst), maar hijmag daar niet voor betaald krijgen.

 

Sinds wanneer mogen mensen die werken niet betaald krijgen ???

 

je kan de facturen van het hout en het stroom verbruik wel zelf betalen

 

Op grond waarvan zou dat mogen? Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst een hout- of energienota van de vader van een van de vennoten als zakelijke kosten accepteert, als die vader niet in een aantonbare zakelijke relatie staat tot het bedrijf.

 

 

voor zover ik weet mag je iemand laten helpen bij je bedrijf, en zolang je hem niet betaald heeft de belastingdienst er niets mee te maken.

 

en met de facturen betalen bedoel ik dat je die niet aan de vader betaald maar aan zijn leveranvier (maw ze moeten dus zelf beste het materiaal e.d. inkopen) en de stroom is enkel een voorbeeldje, als je in je eigenhuis werkt, dan kan je ook een deel van je energiekosten voor de rekening van het bedrijf nemen.

 

maar ik kan me natuurijk ook compleet vergist hebben, in dat geval mijn excuses.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

voor zover ik weet mag je iemand laten helpen bij je bedrijf, en zolang je hem niet betaald heeft de belastingdienst er niets mee te maken.

 

De vraag was niet "hoe kan ik zorgen dat de belastingdienst er niets mee te maken heeft?", maar "hoe zit dit fiscaal?". Natuurlijk mogen mensen betaald krijgen voor hun werk, alleen moet je dat fiscaal netjes regelen.

 

als je in je eigen huis werkt, dan kan je ook een deel van je energiekosten voor de rekening van het bedrijf nemen.

 

Dat was ooit zo, maar dat mag niet meer (tenzij de bedrijfsruimte een zelfstandig deel van de woning is).

Link naar reactie
  • 0

 

als je in je eigen huis werkt, dan kan je ook een deel van je energiekosten voor de rekening van het bedrijf nemen.

 

Dat was ooit zo, maar dat mag niet meer (tenzij de bedrijfsruimte een zelfstandig deel van de woning is).

 

oké thx! dan weet ik dat ook weer ;D

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Hallo, bedankt voor jullie reacties !

 

Heb echter nog aanvullende informatie. Hoe zit het als mijn businesspartner de productie in principe zelf uitvoert, dus zelf met de machines werkt en de grondstoffen (het hout) zelf inkoopt namens ons bedrijf en haar vader biedt de mogelijkeheid de machines te gebruiken? Hoe zit het dan met fiscale zaken en met de boekhouding? Ik neem aan dat we dan in principe de inkoop van de grondstoffen moeten verwerken in de boekhouding. Maar de productiemiddelen, de machines (eigendom van particulier persoon)? Hoe zit het dan daarmee?

 

Alvast bedankt.

 

Groeten,

 

Marcel (Kenpire)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.