• 0

geruisloos inbrengen (vlottende) activa

Hallo,

 

voor mij is het de eerste keer op deze site.

 

Ik vroeg me af of iemand mij een antwoord op de volgende zou kunnen geven?

 

Ik run 2 bedrijven waarvan de rechtsvorm allebei een bv zijn.

 

Een van de bedrijven heb ik een jaar geleden overgenomen.

Nu is de gesteldheid qua financieel van bedrijf 2 momenteel niet goed.

Ik zit te denken om dit bedrijf dan dus te beeindigen.

Dit wil ik namelijk graag. Het bedrijf 2 afstoten zonder nadelige consequenties aan over te houden.

 

mijn grote vraag is of het mogelijk was om de vaste activa en gedeelte vlottende activa in te brengen,over te hevelen naar bedrijf 1.

 

zou dit op een geruisloze manier kunnen of zou ik van bedrijf 2 een factuur moeten uitschrijven naar bedrijf 1?

 

eigenlijk had ik dit een jaar geleden in een holding constructie moeten laten op zetten, maar vooralsnog zou dit nog kunnen.

 

heb ik in deze vorm ook last van fiscale eenheid( ib,Vpb)?

 

alvast dank voor jullie antwoorden

gr.ed

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heeft het bedrijf schulden?

Leeghalen en schuldeisers met een failliete boedel laten zitten mag natuurlijk helemaal niet. Lijkt me zelfs strafbaar gedrag.

Ik neem aan dat het geen probleem mag zijn om 2 rechtsvormen samen te voegen. Hoe de precieze constructie werkt weet ik niet.

 

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf 2 heeft geen ( grote,langlopende) schulden.

gelukkig niet maar is niet winstgevend. de kleine debiteuren zou nog betaald kunnen worden dat is het probleem niet.

alleen ik denk dat het verstandiger is om bedrijf 2 af te stoten en de (im)materiele activa onder te brengen naar bedrijf 1.

en een holding op te richten met bedrijf 1 als werkmaatschapij.

 

maar kan dit op een geruislose manier??????

dat zou ik graag willen weten.

 

 

groet

ed

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de onderneming niet meer winstgevend is, maar een faillissement uit zal blijven, kun je zonder meer de activa gaan verkopen (tenzij het register goederen zijn) door een factuur op te stellen.

 

Een andere manier is er ook nog, namelijk het laten fuseren van de twee ondernemingen naar eentje en je zou de lege BV ook nog kunnen gebruiken voor de holding structuur.

 

Gelet op de mogelijkheden is het raadzaam om jouw adviseur/boekhouder/accountant te gaan raadplegen. Hij of zij zal een compleet beeld van jouw situatie moeten hebben en jou beter van advies kunnen bedienen dan wij via dit medium. Is de andere onderneming opgenomen in de fiscale eenheid bevoorbeeld, welke zaken zijn opgenomen in de ondernemingen en wat zijn de bedreigingen en kansen en ga zo maar door.

 

Succes met wikken en wegen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

zou ik zonder meer de factuur die bedrijf 2 uitschrijft(activa) de voor belasting in bedrijf 1 op geven? en het totale bedrag van de factuur wat bedrijf 2 ontvangt? wordt dat dan niet belast (venootschapbelasting)?

 

als ik dit bedrijf stop zet zal e r moeten worden afgerekend(stakingswinst) is er geen andere manier om "fictief" te betalen?

gr. ed

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stakingswinst is een term die gebruikt wordt bij eenmanszaken en VOF's, maar jij hebt een BV.

 

Waneer de ene BV alles verkoopt tegen boekwaarde, is er geen resultaat dat belast wordt met VPB. Wel moet het geld van de ene naar de andere BV, want je eindbalans zou moeten worden:

 

activa

liquide middelen: EUR 18.000

 

passiva

eigen vermogen: EUR 18.000

 

Het spreekt voorzich dat het eigen vermogen ook hoger kan zijn, maar dat is afhankelijk van het gestorte en geplaatste kapitaal.

 

Mocht er nog een verlies in de onderneming aanwezig zijn, dan kun je dat (gedeeltelijk) opheffen door de activa te verkopen tegen een iets hogere prijs. Het verlies wordt dan verrekend met de boekwinst in de ene BV en zorgt voor een hogere post afschrijvingen in de andere BV. Let er wel op dat de belastingdienst hier eventueel doorheen kan prikken, maar dat terzijde.

 

Bespreek de mogelijkheden dan ook eens met jouw eigen boekhouder/accountant/adviseur, want die heeft een totaal beeld van jouw positie en hierdoor ook van de mogelijkheden.

 

Succes met wikken en wegen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je reactie,

 

Natuurlijk zou en kan ik wel bij mijn accountant terecht voor dergelijk advies.

 

Echter deze manier van communiceren spreekt me wel erg aan,

en laten we eerlijk zijn; het scheelt in euro's....

 

Nu heb ik alleen een laaste vraag:

 

 

stel de verkoopfatuur van bedrijf 2 bedraagt ad. 160000K (activa)

 

op welke manier zou ik bedrijf 2 leeg kunnen maken zonder liquide middelen in de zaak te laten.

(balans 18000K en passiva 18000k)zo als u voorstelde.

 

kan bedrijf 1 (de kopende partij) deze verkoopfactuur aftrekken als voorbelasting?

 

Zodra ik bevredigend anwoord heb gekregen is het tijd om over te gaan naar mijn accountant.

 

mvrg ed

Zino Stands & Exhibitions B.V.

Link naar reactie
  • 0

De verkoop van de activa in BV (2) moet wel betaald worden. Zoals je zij is er voldoende geld aanwezig om de schulden die in de BV zitten te betalen. Dus dit geld zul je er ook voor moeten aanwenden (pas op voor bestuurdersaansprakelijkheid!).

 

Door vervolgens de onderneming op te heffen, moet iemand als de vereffenaar worden aangewezen. Deze vereffenaar ontvangt de baten en lasten van de andere onderneming. Dit is dus wat anders dan het faillissement aanvragen van de onderneming om hem zo op te heffen.

 

In de andere BV (1) wordt de aankoop als investering aangemerkt en kan er gedurende de geschatte levensduur worden afgeschreven.

 

Voor meef informatie over het opheffen van de BV, kun je ook terecht bij de Kamer van Koophandel. Betrek de acountant wel bij deze situatie, zodat hij jou ook nog zijn visie kan geven. Wij zijn via dit medium beperkt in de voorkennis en een compleet beeld van jouw situatie. Misschien spelen er wel zaken, waardoor deze acties niet uitgevoerd kunnen worden.

 

Succes met reorganiseren!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

De term "geruisloos" komt uit de IB en wordt voorzover ik weet ook alleen gebruikt bij inbreng of uittreding van een persoonsvennootschap (bv VOF, EZ) in of uit een BV/NV. De term geruisloos past m.i. niet gezien de wettelijke structuur van het woord in jouw context.

 

Fiscaal kun je wel andere dingen doen. Je kunt de winst verlagen per jaar door de verkoop gefaseerd te laten plaats vinden. Dus een onderdeel per jaar. Zodat de winst niet te hoog uitvalt. Of alles onttrekken aan de BV en uitkeren als dividend, onder bepaalde voorwaarden. Dividendpercentage is dit jaar namelijk vrij laag. Verder zijn er afhankelijk van de omstandigheden wel meer dingen mogelijk, maar die dingen kun je, zoals al eerder is aangegeven in deze topic, het best bespreken met je belastingadviseur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.