• 0

Lastig financiering verkrijgen via bank

Kom net bij de Boerenleenbank vandaan. Valt nog niet mee om € 75.000 euro los te praten. Volgens de betreffende medewerker stak het ondernemingsplan goed in elkaar, echter er waren onvoldoende zekerheden om over te gaan tot financiering.

 

Snap wel dat een bank zekerheden nodig heeft maar het komt soms zo dubbel over. Banken benadrukken in hun wervelende advertenties altijd dat je als starter toch zeker bij hun bank moet komen voor een financiering, even 5 minuten om de tafel en je loopt vrolijk fluitend de bank uit met een zak geld.

 

In de praktijk blijkt het vaak lastig om een financiering via een bank te verkrijgen. Volgens mij is dit niet goed voor het ondernemingsklimaat in Nederland. Vraag me af waarom het de starter niet wat makkelijker gemaakt wordt in dat opzicht.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel dat je bedrijf mislukt.

Hoe lang zou je bezig zijn om 75.000 euro terug te betalen?

Welke kans loopt de bank dan dat je jezelf failliet laat verklaren en zij geen cent meer terugzien.

 

Kan me voorstellen dat ze wat "lastig" doen over 75.000 euro. Zou ik ook doen, als ondernemer.

 

Succes met geldzoeken!

Link naar reactie
  • 0

Op zich zijn er verschillende initiatieven. Kijk maar eens bij SenterNovum.

 

Het borgstellingskrediet MKB, ookwel staatlening genoemd, is zo'n voorbeeld. Hierbij staat de staat der Nederlanden borg voor het blanco gedeelte in de door jouw gestelde zekerheden naar de bank.

 

Heb je eigenlijk ook een adviseur/boekhouder/accountant ingeschakeld bij de aanvraag? Vaak beschikt hij of zij over goede contacten met de banken, hetgeen een aanvraag kan bespoedigen of de aanvraag meer serieus genomen wordt. De bank zal het overigens altijd zo ontkennen, maar in de partijk.....

 

Succes met het krijgen van de financiering.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat je bedrijf mislukt.

Hoe lang zou je bezig zijn om 75.000 euro terug te betalen?

Welke kans loopt de bank dan dat je jezelf failliet laat verklaren en zij geen cent meer terugzien.

 

Kan me voorstellen dat ze wat "lastig" doen over 75.000 euro. Zou ik ook doen, als ondernemer.

 

Succes met geldzoeken!

 

Ja, ik begrijp daarom dat de bank zekerheid nodig heeft. Alleen in de praktijk is het vaak zo dat (potentiele) ondernemers met goed onderbouwde plannen, die weten waar ze het over hebben en niet over 1 nacht ijs gaan, toch nog vaak moeilijk aan een financiering kunnen komen. Dat lijkt me toch geen goede zaak.

Link naar reactie
  • 1

Mij wel. Liever dat de banken kritisch zijn dan hun standaarden lager stellen en 'wij met zijn allen' opdraaien voor de kosten die faillisementen met zich meebrengen. Met potentie, business en een goed plan is financiering te vinden, misschien niet het volledige bedrag en de eerste toezegging van de banken, maar er is wel financiering te vinden.

 

Maak het ondernemers maar een beetje moeilijk: als je hier soms ziet hoe bedroevend laag het niveau is van mensen die wel financiering willen, maar bijvoorbeeld te beroerd zijn om een ondernemingsplan te maken, ben ik blij dat de bank kritisch is.

 

Ik ben ook een beetje bang voor het speerpunt van de overheid om leningen aan starters in probleem- en achterstandswijken gemakkelijker te maken. Als die mensen al geen geld bij elkaar hebben kunnen krijgen door een baan te vinden en te houden, wat voor ondernemers moeten het dan worden? Ik wil niet zeggen dat iedereen in zo'n wijk niet in staat is om een ondernemer te worden, maar wel dat een groot deel volgens mij daar is omdat ze die skills missen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik begrijp daarom dat de bank zekerheid nodig heeft. Alleen in de praktijk is het vaak zo dat (potentiele) ondernemers met goed onderbouwde plannen, die weten waar ze het over hebben en niet over 1 nacht ijs gaan, toch nog vaak moeilijk aan een financiering kunnen komen. Dat lijkt me toch geen goede zaak.

 

Uit recent onderzoek (van tornado insider in opdracht van EZ) blijkt dat iets van 87% van de nieuwe innovatieve bedrijven het geld dat zij nodig denken te hebben ook daadwarkelijk krijgen. 87% is dus iedereeen op een paar lammen en blinden na.

 

Lijkt me dus dat er zat geld beschikbaar is. Misschien niet bij de juiste partij aangeklopt?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Uit recent onderzoek (van tornado insider in opdracht van EZ) blijkt dat iets van 87% van de nieuwe innovatieve bedrijven het geld dat zij nodig denken te hebben ook daadwarkelijk krijgen. 87% is dus iedereeen op een paar lammen en blinden na.

 

Lijkt me dus dat er zat geld beschikbaar is. Misschien niet bij de juiste partij aangeklopt?

 

Ja, ik heb al een andere afspraak staan. Komt wel goed denk ik met het geld, duurt alleen wat langer dan gepland.

Link naar reactie
  • 0

De ING doet aan verpanding bedrijfsactiva. Al geprobeerd? Zonder zekerheden heb ik daar 60.000 euro losgekregen. En dat nadat ik ook bij Rabo meer zekerheden nodig had of bij ABN was afgewezen.

 

Nee, nog niet geprobeerd, maar in ieder geval bedankt voor je reactie. Ga zeker even kijken hoe dit precies werkt.

Link naar reactie
  • 0
Als je hier soms ziet hoe bedroevend laag het niveau is

 

wat voor ondernemers moeten het dan worden? Ik wil niet zeggen dat iedereen in zo'n wijk niet in staat is om een ondernemer te worden, maar wel dat een groot deel volgens mij daar is omdat ze die skills missen.

 

Over bedroevend gesproken; akelig en achterlijk.

 

 

Affijn, mijn ervaring in het verkrijgen van financiering voor technostarters is dat banken in samenwerking met universiteiten bijvoorbeeld sneller doorkomen.

Vooral voor technostarters is het bijna onmogelijk om van banken geld te krijgen. Dit verandert als de overheid of een universiteit een soort van zekerheid kan geven door bijvoorbeeld een technische vinding als levensvatbaar te kenmerken.

 

Van angels, subsidies, fondsen, eigen vernuft en vindingrijkheid moet je het hebben.

Link naar reactie
  • 0

Voor technostarters is er best veel beschikbaar, zo ga ik in september een aanvraag doen en verdedigen voor een aanzienelijk bedrag, na een aantal gesprekken met deze mensen hebben ze zelf aangegeven dat dit geen probleem gaat opleveren, natuurlijk ben ik er nog niet, maar het ziet er goed uit.

 

 

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

JAR-Solutions, ik hoorde van de ABN nadat ze m'n plan hadden gelezen en na het gesprek dat ze het absoluut niet de mist n zagen gaan, toch kreeg ik niks. Waarschijnlijk ken je deze gezegde maar al te goed, maar je kan het maar niet vaak genoeg herhalen: ''Don't bet on one horse''

 

 

Link naar reactie
  • 0

Banken hebben te maken met de Basel II regels. Dat betekent dat ieder krediet volgens vaste (financiële) normen beoordeeld wordt. Is het krediet niet als "veilig" beoordeeld, dan wordt er gevraagd om extra zekerheden. Is het krediet dan nog niet veilig, dan moet de bank zelf extra eigen vermogen reserveren voor het geval dat is mis gaat. Dat doen banken natuurlijk liever niet. Daarom kan het zijn dat je accountmanager je business helemaal ziet zitten, maar toch geen krediet kan verstrekken.

 

Overigens moet je het altijd proberen. Ook bij verschillende banken. Ik zie kom met regelmaat ondernemers tegen die forse leningen hebben gekregen van de bank, zonder dat daar echte zekerheden aan ten grondslag liggen. Het is overigens wel dat dat zoiets vaker gebeurt bij meer ervaren ondernemers of ondernemers die al een goede band met de betreffende bank hebben.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

JAR-Solutions, ik hoorde van de ABN nadat ze m'n plan hadden gelezen en na het gesprek dat ze het absoluut niet de mist n zagen gaan, toch kreeg ik niks. Waarschijnlijk ken je deze gezegde maar al te goed, maar je kan het maar niet vaak genoeg herhalen: ''Don't bet on one horse''

 

 

 

Dat is inderdaad erg wringend, ik zit gelukkig niet bij een bank maar een stichting, misschien moet je of wie dan ook, ook zo iets proberen, als je meer wilt weten moet je even een PM sturen.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.