Jump to content
grops
Verberg

"activa"-bv en een "projecten"-bv

vraag

Ik ben van plan om een bedrijf te beginnen in een branche waar het lijkt of iedereen ooit wel eens failliet gaat, nl de staalconstructie. Het klinkt negatief, maar misschien moet ik van te voren al anticiperen op een doorstart ooit.

 

Ik had het idee om een aantal "activa" zoals bijv specialistische software in een aparte te bv te beheren. En dit te leasen aan de BV die de projecten daadwerkelijk uitvoert.

 

Laten we zeggen; een "activa"-bv en een "projecten"-bv

 

1) Kan dit? En zijn hier beperkingen aan? Ik kan me namelijk voostellen dat hier regels voor zijn, omdat de "projecten"-bv zo kunstmatig klein en risicovrij wordt gehouden. En dit zou ook misbruikt kunnen worden.

 

2) Heeft dit nut? Misschien zullen er bij een doorstart ook andere mogelijkheden zijn.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

1 answer to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Het is altijd verstandig om een onderneming die een groot risico loopt, zo klein mogelijk te houden.

 

In een holiding / werkmaatschappij structuur is het dan ook raadzaam om de winst van de werkmaatschappij elk jaar uit te keren aan de holding. Soms kan dit niet in verband met garantiestellingen naar leveranciers toe en andere overeenkomsten, maar dat terzijde.

 

Wanneer een activiteit zeer risico vol is en afgesplitst kan worden, is het raadzaam dit altijd te doen. Je boekhouder/accountant/adviseur kan allerlei berekeningen opstellen wat het jou jaarlijks kost aan administratieve lasten om een dergelijke kerstboom in stand te houden, maar dit soort berekeningen gaan altijd voorbij aan het risico gedeelte van de vennootschap.

 

Wel is het belangrijk dat de directie van de ene vennootschap zich netjes aan de statuten houdt van de onderneming en overeenkomsten opsteld voor de leasing of huur van de apparatuur. De betalingsverplichting hierbij moet ook natuurlijk netjes overeenkomen met deze overeenkomst, want anders is het lastig aantoonbaar dat de overeenkomst geldt en er niet een andere overeenkomst is geweest. Bij een eventueel faillissement zal dat dan problemen gaan opleveren. Ook moet de directie ervoor zorgen dat zij geen crediteuren benadelen met opzet (bestuurdersaansprakelijkheid) en dan gaat het goed.

 

Het voordeel van een dergelijke constructie is dat wanneer de ene risicovolle onderneming omvalt, de activa gewaarborgd blijven en ter beschikking gesteld kan worden aan een andere vennootschap of afnemer (de nieuwe doorstart ondernemnig bijvoorbeeld). Daarom hebben sommige ondernemingen zo'n kerstboom. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Exact Holding en natuurlijk niet te vergeten Corus.

 

Succes met de opzet!


http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 41 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept