• 0

Virtuele rollenspellen voor bedrijven (MORPG)

In de echte wereld is het nog wel eens moeilijk om te zeggen wat je er van vindt. Bijvoorbeeld als je bedrijf gaat fuseren en jij mag zeggen hoe je daar tegenaan kijkt. Er wordt je verzekerd dat je absoluut geen blad voor de mond hoeft te nemen want elke mening en elk idee is waardevol. Ten slotte - zegt je manager - is het goed dat we precies weten wat er leeft onder de mensen.

 

En jij gelooft hem wel en ook dat zijn bedoelingen goed zijn. Maar toch is het op dat moment moeilijk om te zeggen dat je gewoon helemaal geen zin hebt om straks te verhuizen. Om het huis te moeten verkopen waar je zoveel van jezelf in hebt geinvesteerd. Om je kinderen van hun vertrouwde school en hun geliefde vriendjes te scheiden. Om je partner te moeten confronteren met een gedwongen verhuizing.

 

Het is moeilijk om zoiets uit te spreken. Niet face tot face naar je manager en ook niet in de groep collega's. Maar toch zou het voor je bedrijf goed zijn om te weten wat er leeft. En om te weten wat de uiterste consequenties zouden zijn van (in dit voorbeeld) het ongewijzigd doorvoeren van een grote organisatieverandering.

 

Het zou misschien een idee zijn om op zo'n moment een virtuele omgeving tot je beschikking te hebben waar je toch je hart kunt luchten en met gelijkgestemden over zo'n moeilijk onderwerp te praten. Dit terwijl je virtuele personage (avatar) niet verraadt wie je in het echt bent.

 

Er zijn verschillende omgevingen waar zoiets mogelijk zou zijn. Iedereen kent Second Life en misschien ook wel het Nederlandse WhyRobbieRocks. Maar of dat nou de ideale omgevingen zijn?

 

Wij (Managizer) zijn bezig om te experimenteren met een aanpak met 'role playing games'. Wij werken aan het combineren van een forum en een virtuele omgeving. Wij streven ernaar om bedrijven binnenkort hun virtuele forumspace te laten inrichten om over de hete thema's te praten.

 

Medewerkers kunnen zich vrijuit uitspreken. En is het zelfs mogelijk om medewerkers in de huid van een manager te laten kruipen. Alles met het doel om onderwerpen bespreekbaar te maken en onderling begrip te kweken.

 

Graag eens jullie ideeen en inzichten, waardoor dit plan alleen maar een beter plan kan worden.

 

Alvast mijn dank!

 

Marco Dees

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoeft niet beperkt te blijven tot medewerkers. In een conference sphere kun je ook afnemers, resellers, suppliers en andere stakeholders uitnodigen om van gedachten te wisselen, naar keuze met herkenbare rolgedaantes. Er bestaan overigens reeds business games waarbij gespeeld wordt met rolwisseling. Het moet mogelijk zijn om een aantal bekende conflict-scenario's als role playing game uit te voeren. Een overname, een reorganisatie, een nieuwe activiteit, etx.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@ Jeroen

 

In eerste instantie denk je al snel aan de grote bedrijven met complexe problematiek. Banken, verzekeraars, IT-bedrijven bijvoorbeeld. Daar zijn veranderingen vaak behoorlijk massief en is de onrust onder personeel groot. Medewerkers en managers vanaf het begin zonder schroom mee laten praten en denken werkt vaak onrustverlagend.

 

Maar eigenlijk kun je een dergelijke aanpak ook op heel kleine schaal in kleine bedrijven toepassen.

 

Je zou ook kunnen denken aan een role playing game die (zonder de verstorende invloed van een organisatieverandering) is gericht op onderwerpen als teambuilding, motivatie en oefening van vaardigheden (bijv. crisismanagement of evacuatie-oefeningen).

 

@ TwaLevel

 

Goed punt! Eigenlijk best een eye-opener voor mij. Dat zou wel eens een hele separate en waardevolle toepassing kunnen zijn. Daar kan ik wat mee. Dank je!

 

In die trant doordenkend kun je zo'n aanpak wellicht ook gebruiken om in een aantal situaties kwalitatief onderzoek te doen.

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
  • 0

Aan de ene kant een ontzettend sterk idee! Ik begrijp dat werknemers anoniem eerder hun verhaal kunnen doen. Maar ken de gevaren als de manager niet weet van wie het commentaar afkomstig is. Het bedrijf kan er ook op achteruit gaan. Vragende en wijzende ogen richting medewerkers waarvan gedacht wordt dat....Het is algemeen bekend dat mensen virtueel eerder dingen durven te zeggen.......Dus waarom anoniem zijn?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Anonimiteit is prima om een algemene indruk te krijgen over de opvattingen van een groep mensen, maar als iemand een mening heeft en daarbij vreest voor consequenties gaat het kennelijk om iets wat hem persoonlijk aangaat. Individuele problemen kunnen vaak niet opgelost worden zonder te weten om wie het gaat.

 

Openheid van communicatie met betrokkenen acht ik van groot belang om iets te kunnen realiseren. Veel vergaderingen kunnen echt niet vervangen worden door een virtuele chat. En op het moment dat medewerkers en derden alleen nog anoniem met de leiding durven te communiceren over zaken die hen dwars zit is er toch iets grondig mis in de organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Een hele tijd geleden heb ik binnen een groot bedrijf op mijn eigen PC een website met forum gehost, voor collega's om een grote verandering binnen de organisatie anoniem te kunnen bespreken. Het management vond het echter geen goed idee dat er zo vrij onderling gecommuniceerd kon worden. Ik denk dat je er in je concept rekening mee moet houden dat er een grote wens tot controle bestaat.

Link naar reactie
  • 0

Zeer interessant concept/product!

 

Een tijdje terug kwam ik een "vergadertool" tegen met een soortgelijke anonieme stemmogelijkheid.

 

Ik denk dat het in een breed scala van bedrijven te gebruiken is. Niet alleen bij negatieve scenarios (want dan zal je weerstand ondervinden omdat het management controle wil hebben), maar ook bij scenarios als productontwikkeling, medewerkerstevredenheid en brancheoverleggen.

 

Zelf heb ik veel te maken met commissies waar aanbieders, afnemers, overheid, brancheverenigingen en andere stakeholders concensus moeten vinden over bepaalde onderwerpen. Deze oplossing is wellicht nog te high tech maar zeker het bekijken waard.

 

Optie voor het gebruik van panels is ook nog een mogelijkheid.

 

PM me maar als je de mogelijkheden van een externe pilot wil besprelen.

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Pelsmaeker

 

De gedachte om deze aanpak niet alleen in probleemsituaties te gebruiken spreekt me erg aan. Er zijn zo veel onderwerpen waar je het in positieve zin over zou kunnen hebben.

 

Over consensusvorming... er is een soort van discussiemachine op de markt die zich hier ook op richt. Kijk maar eens op www.spilter.nl

 

Discussies vinden in die 'machine' zeer gestructureerd plaats. Minder los en vrijblijvend dus dan de aanpak zoals ik die beschreef.

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.