• 0

Biodiesel in Turkije

Hallo allemaal,

 

Ben nu bezig professioneel een onderneming in biodiesel te starten. Ik heb gezocht in de forum archieven naar 'bi0diesel' en 'koolzaad' en vond daar tot mijn verrassing weinig boeiends te lezen over het ondernemen in biodiesel. Derhalve open ik hier nu koen en boud mijn eigen topic ( :

 

Het gaat om het opzetten van een biodiesel-productie onderneming dat gaat opereren in Turkije. Er zijn, tot zover ik me er inzicht in heb kunnen verschaffen verschillende subsidie regelingen in Nederland voor biodiesel en biodiesel gerelateerde activiteiten. Al zal ik daar waarschijnlijk, maar niet uitgesloten, niets aan hebben.

 

Voor de productie van diesel heb je verschillende soorten vergunningen nodig in Turkije. Als je alles hebt kan je beginnen. Van het planten van zonnebloem en kanola tot het persen van de zaden tot olie tot het omzetingsproces, Turkije is een goede en veelbelovende plaats voor biodiesel-productie. De aanwezigheid van grote bewerkbare stukken land. Relatief lage lonen. Grote binnenlandse markt (obviously ) en mogelijk aankomende subsidies voor koolzaad.

 

Ik ben nu nog in een verkennende fase en ben bezig met de business plan. Het plan is om de onderneming gestart te krijgen met kapitaal van medeinvesteerders.

 

Er is behoorlijk wat kapitaal nodig om alles gestart te krijgen en daarom leek het mij een goed idee om er een discussie over te starten.

 

Wat vinden jullie ervan. Ik heb het gevoel dat ik iets groots over het hoofd zie; het ziet er te rooskleurig uit nu.

 

Welaan; biodiesel! Goed idee? Slecht idee? Opmerkingen, aanmerkingen, adviezen, aantekeningen, commentaren, constateringen, voorstellen en beschouwingen; welkom!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat dacht je van de verkoop?

 

Volgens mij wordt er in Nederland bijvoorbeeld nog nergens biodiesel aan de pomp verkocht. Daarnaast ligt de kostprijs volgens mij hoger dan de fossiele diesel (prijs aan de pomp is incl. transport, winst, BTW én accijns)

 

Dus subsidie is de eerste voorwaarde om verder te gaan lijkt mij.

 

En als het echt zo mooi en makkelijk zou zijn, dan zouden de olieboeren het zelf doen denk ik. Zij hebben trouwens de Benzinestations in handen, dus misschien zul je die ook nog op moeten zetten wat het wel erg ingewikkeld maakt.

 

Veel succes iig.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar.

 

Er bestaan inmiddels verschillende verhalen over biodiesel.

Zo heb je er de diesel waarbij een biologische oliesoort wordt bijgemengt.

En je hebt de pure variant, aan welke twee hje denkt is miij niet duidelijk.

 

Verder wordt het lekker opgeklopt maar feitelijk is het niet anders als boer worden in Turkije waarbij je gewassen kweekt zoals zonnebloemen of koolzaad.

Als het gewas geoogst is, dan volgt er gewoon een ritje naar een fabriek waar ze met molens de olie uit het gewas persen, een heel normaal proces, niks chemisch aan.

 

Omdat je nlijkbaar het idee hebt dat je het als brandstog kunt verkopen moet je inderdaad weten dat ook de ongemixte variant, zeg de pure biodiesel, ook belast wordt net als benzine. Je bent dan al snel veel te duur.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt verschillende soorten biodiesel. Het verschil ligt hem in de verhouding biodiesel/fossiele diesel.

 

Er zijn verschillende soorten energiegewassen zoals zonnebloem en koolzaad. Elk gewas heeft een diesel soort als output die kleine verschillen vertonen in bijvoorbeeld de kook- en ontbrandingstemperaturen.

 

Biodiesel uit zonnebloem bijvoorbeeld is heel geschikt voor de winter omdat de ontbrandingstemperatuur wat lager ligt en dat is wel zo handig in de winter; denk maar aan boeren in meer lastigere klimaatzones. Fossiele diesel is wat gevoeliger voor de kou dan zonnebloemdiesel.

 

Met de juiste vergunningen kan je de biodiesel verkopen op elk benzinestation op de wereld. Sommige auto's echter, steeds minder, zijn niet geschikt voor 100% biodiesel, Maar biodiesel wordt dan ook zelden aangeboden als 100%. Biodiesel is perfect samen te mengen met normale diesel in elke verhouding. Dit maakt het zo verdomd compatibel en makkelijk te distribueren.

 

Daar komt nog bij dat biodiesel minder gevaarlijk te transporteren is waardoor de kosten daarvoor ook lager zijn dan voor fossiele diesel.

 

Boeren in de VS zijn al grootschalig aan het overschakelen op het 'brouwen' van biodiesel.

 

Probleem in Nederland is de schaarste van land lijkt mij. Turkije is van oudsher een land dat vooral energiegewassen als zonnebloem verbouwt (4de ter wereld geloof ik). Het klimaat is erg gunstig voor de verbouwing van energiegewassen. Dit maakt het relatief goedkoper.

 

Mijn punt is; Dat het in Nederland inderdaad te duur kan zijn om diesel te brouwen maar Turkije heeft een paar voordelen ten opzichte van NL.

 

@TechNico

 

Het is de bedoeling om de diesel te verkopen aan de pomp en voor de landbouwindustrie. Aan de pomp is het de 20% variant en voor de industrie gewoon puur biodiesel.

 

Energiegewassen kweken is inderdaad landbouw. Maar dat ritje waar u het over heeft is wel wat ingewikkelder ben ik laatst achtergekomen. De scheikundige processen die de omzetting van olie naar diesel leiden zijn best makkelijk te begrijpen en werkend te krijgen. Maar om het op een degeleijke schaal en ,nog veel belangrijker, kwaliteit te kunnen maken kost al gauw een hoop geld. Ageratec bijvoorbeeld maakt een van de beste machines op het gebied en een gemiddelde machine kost 160,000 Euro.

 

De olie die uit de zaden geperst is, is nog geen diesel! De rauwe olie wordt verder bewerkt. Er zijn EU richtlijnen en andere richtlijnen waar de diesel aan moet voldaan voordat je het kan verkopen aan de stations.

 

Verder heeft de overheid in Turkije ook gemeld dat het waarschijnlijk koolzaad gaat subsidieren maar dat is mij nog niet helemaal duidelijk hoe en wat.

Link naar reactie
  • 0

Biofuel production may raise price of food

 

* 15:04 09 May 2007

* NewScientist.com news service

* New Scientist Environment and Reuters

 

Advertisement

 

The emerging biofuels industry risks raising the price of food, the United Nations has warned.

 

UN-Energy released its guidelines on the rapidly growing bioenergy industry, entitled Sustainable Energy: A Framework for Decision Makers, on 8 May. According to the report, biofuel production already appears to have driven up the price of maize in 2006 and 2007.

 

Biofuels could have a dual effect on food supplies, the report says. On the one hand, such crops could divert land, water and other resources away from food production. On the other hand, by making energy more widely and cheaply available, biofuels may also increase the availability of food.

 

"Unless new policies are enacted to protect threatened lands, secure socially acceptable land use, and steer bioenergy development in a sustainable direction overall, the environmental and social damage could in some cases outweigh the benefits," the report says.

Amazing growth

 

The report recommends that crops that require high fossil energy inputs – such as conventional fertilisers – and valuable farm land should be avoided.

 

Gustavo Best, senior energy coordinator at the UN Food and Agriculture Organization, says the new guidelines were needed because the industry "is so fast, so disorganised, and so misinformed". Global production of biofuels has doubled in the past five years and is likely to double again in the next four years, according to UN figures.

 

The report also warns that sustainable energy crops could have a negative impact if these replace primary forests, "resulting in large releases of carbon from the soil and forest biomass that negate any benefits of biofuels for decades".

 

It calls for the creation of an international bioenergy certification scheme, including greenhouse gas certification, to ensure that products meet environmental standards "all the way from the fields to the fuel tanks".

Fuelling debate

 

2007 has already seen a big increase in international policies related to biofuels. On 24 January, US President George W. Bush announced that the US will cut its gasoline use by 20% over the coming decade, largely by requiring the use of 35 billion gallons of renewable and alternative fuels – including ethanol.

 

And on 9 March, leaders of the European Union agreed that 20% of energy used in the EU will come from renewable sources by 2020.

 

Also in March, the United States, China, India, Brazil, South Africa and the European Commission announced the creation of the International Biofuels Forum, which aims to increase global production and use of biofuels.

 

However, the benefits of biofuels are still hotly debated amongst scientists and economists (see Bush to back bioethanol - but benefits are in the balance).

 

Brazil is the top producer of ethanol from sugar cane, while the US holds the same position for corn. Together they make up 70% of the global market.

 

En zo zijn er nog veel meer artikelen die biodiesel roemen. Misschien niet in de Benelux maar in de rest van de wereld lijkt mij biodiesel-ondernemerschap goed realiseerbaar. En zo beantwoord ik mijn eigen vraag en topic denk ik. Er is een reden dat Brazilie omschakelt op bioenthanol.

Link naar reactie
  • 0

Heel Interessant!

Heb voor mijn studie chemische technologie een afstudeerstage gelopen bij een biodieselproducent in Nederland. Deze producent gebruikt voornamenlijk gebruikt frituurvet als grondstof. Goedkoop inkoop!

Als dit vet nog niet wordt ingezameld in Turkije is dat eventueel een goede mogelijkheid.

Maar diesel uit aardolie is in NL nog steeds goedkoper. Alleen door subsidie kan biodiesel gaan concureren met normale diesel. Dit zal in Turkije hetzelfde zijn.

Link naar reactie
  • 1

Zowaar een reactie..

 

Aardolie is overal even duur (met kleine schommelingen) maar land niet. In Turkije is land relatief veel goedkoper dan in Nederland. Daarmee is landbebouwing ook goedkoper. Arbeid is goedkoper --> productie dus nog goedkoper . Zaadolie dus ook goedkoper uiteindelijk. Klimaat is ook nog eens gunstig dus productie nog meer goedkoper.

 

Zo kan dieselproductie in sommige landen winstgevend zijn. En dat is het in Turkije dus ook blijkens de steeds meer groeiende aantal dieselproductiebedrijven,

 

Cheers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.