• 0

Betaling in termijnen en de administratie...

Hallo,

 

Ik heb een website gebouwd voor een klant. Nu de website klaar is vroeg de klant of hij in termijnen mocht betalen. Als het allemaal maar netjes wordt betaald vind ik dat prima. Maar hoe moet ik een betaling in termijnen verwerken in mijn administratie? Is het handig om per termijn een aparte factuur met aparte factuurnummers te sturen? Of kan ik beter één factuur sturen met daarbij vermeld welk gedeelte van het bedrag op welke datum moet zijn voldaan?

 

En is het in zo'n geval administratief gezien een bezwaar als je een factuur van bijvoorbeeld €500 uitschrijft en je het bedrag niet ineens, maar in twee keer op je rekening ontvangt met bij allebei de transacties hetzelfde factuurnummer?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden die vast en zeker gaan komen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ergens in de wettekst staat dat wanneer een dienst of goederen geleverd zijn deze tot uiterlijk op de 15de van de volgende maand gefactureerd moet zijn. Met andere woorden, wanneer de dienst of de goederen zijn geleverd een factuur opstellen en verzenden. In journaalpostvorm:

Debiteuren (activa, vlottende activa, vorderingen)

AAN Omzet (resultatenrekening, brutomarge, netto-omzet)

AAN BTW (passiva, kortlopende schulden)

 

Dat de betaling in gedeelten plaatsvind, is dan niet erg. Hieruit vloeit de volgende journaalpost:

Kas, Bank, Giro (activa, vlottende activa, liquide middelen)

AAN Debiteuren (activa, vlottende activa, vorderingen)

 

Je kan uiteraard ook tussentijds facturen sturen, gedurende de uitvoering van de dienst, precies ter grootte van de overeengekomen terrmijn. Hiervoor moet je meerdere facturen sturen, maar hoef je de BTW niet in een keer af te dragen.

 

Allemaal mogelijk, maar let er wel op dat er betaald wordt. Niks is vervelender dan dat je hard gewerkt hebt om een bepaalde dienst op te leveren en dan wordt er niet betaald en heb je dus voor niets gewerkt! Zonde van jouw tijd!

 

Succes met factureren!

 

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

Harstikke bedankt, dat was precies de informatie die ik zocht! Ik begrijp hier dus ook uit dat het niet uitmaakt dat één factuur in meerdere delen betaald wordt, als je er maar voor zorgt dat het uiteindelijk in je kasboek allemaal klopt?

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Je kan uiteraard ook tussentijds facturen sturen, gedurende de uitvoering van de dienst, precies ter grootte van de overeengekomen terrmijn. Hiervoor moet je meerdere facturen sturen, maar hoef je de BTW niet in een keer af te dragen.

 

Deze tweede, door smart4u keurig beschreven, variant heeft een cashflow voordeel.

 

Stel je wil 2000 euro excl btw factureren in 4 termijnen verspreid over 1 jaar.

 

Door 4 facturen te sturen van elk 500 euro verspreid je ook je eigen BTW afdracht over 4 termijnen. Iedere keer factureer je dan nl. 95 euro BTW. De momenten van BTW factureren, ontvangen betaling van debiteur, aangifte BTW en afdracht BTW liggen dan veel dichter bij elkaar.

 

Wanneer je slechts 1 factuur zou maken komt daarop 1 BTW bedrag, nl. 380, dit dien je dan direct te verwerken bij de eerstvolgende BTW aangifte en dan dus ook zelf te voldoen. Terwijl je zelf dus meteen 380 euro kwijt aan BTW betaling bent, doet je debiteur nu enkel een betaling van 595 euro.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.