• 0

Studenten in dienst

Geachte lezer,

 

Begin dit jaar ben ik begonnen met het opzetten van een studentenchauffeursbedrijf. Zoals de naam al zegt maken wij alleen gebruik van studenten als chauffeurs, dit om de kosten te dekken. Ik werkte zelf al bij zo'n bedrijf en dacht het stukken beter te kunnen. Alleen wou ik ook hun manier van contracten overnemen. Zij maken gebruik van Freelance contracten en dragen geen premies af. Na onderzoek kwam naar voren dat de term freelancer helemaal niet terecht is bij dat bedrijf. Hebben zij dan een grove fout gemaakt of is het een soort van fraude of hebben zij een bepaald grijs gebied aangespeelt waardoor het wel kan?

 

Mijn grootste vraag is eigenlijk. Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk studenten in dienst nemen. Het nettoloon staat iig vast, dat is 7,5. Maar als ik dan een uur tarief van 15,50 vraag aan de klant speel ik volgens de normale belastingen en premies (bijna) kiet... Maar het bedrijf waar ik nu werk bied zijn diensten aan tegen een tarief van 13,50 en geeft 7,5 netto loon.... Hoe kan dit!

 

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer wel en niet loonheffingen moeten worden ingehouden kun je nalezen in de Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking.

 

Als die studenten een VAR-WUO hebben en er geen loonheffingen hoeven te worden ingehouden (of als dezelfde conclusie wordt getrokken bij een VAR-ROW), dan is de uitbetaling geen netto loon maar omzet. Die studenten moeten zelf nog inkomstenbelasting betalen over hun winst. En ze moeten voldoen aan criteria als geen gezagsverhouding, meerdere opdrachtgevers etc.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de term freelancer vrij gemakkelijk is gebruikt door je vorige bedrijf. Ik zou het dus ook niet in die richting zoeken, maar meer denken in de richting van payroll-bedrijven. Zoek even op 'payroll' op dit forum en je vindt diverse topics hierover. Mijn tip zou zijn eens naar een klein uitzendbureau bij jou in de buurt te stappen en te vragen naar de payroll-mogelijkheden. Zij stippelen dan precies uit wat je kwijt zult zijn, dan weet je xact wat met payrolling de mogelijkheden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Om als freelancer gezien te worden voor de belasting moet je aan een aantal criteria voldoen.

 

- Er mag geen gezagsverhouding tussen beide partijen zijn

- Er moeten minimaal 3 verschillende opdrachtgevers zijn

- Je moet minimaal zoveel uur (1225 uur dacht ik) per jaar actief zijn als freelancer.Daarom moeten freelancer ook altijd een urenadministratie bijhouden

 

De fiscus kan dat zogenaamde freelancen van die studenten bij jouw ex-werkgever dus zien als een verkapte vorm van loondienst, en de studenten zullen dus waarschijnlijk nog allerlei premies en belastingen eroverheen moeten betalen.

 

Maar je zegt zelf al bij een soortgelijk bedrijf gewerkt te hebben, hoe deden ze het daar dan bij dat bedrijf?

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt "als ondernemer", maar de criteria die je vermeldt kloppen niet. Maar goed, het doet niet meer ter zake, want de vraagsteller is zo te zien in het niets verdwenen. Deze discussie kan op slot denk ik.

 

Als ondernemer inderdaad, want freelancer bestaat officieel niet voor de fiscus.Maar de criteria die ik noem kloppen wel hoor, en zijn vooral belangrijk als je gebruik wil gaan maken van allerlei aftrekposten. Investeringaftrek, zelfstandigenaftrek etc etc.

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben het hiet over een opdrachtgever. Die moet zich baseren op bovengelinkte "Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking". Je zult zien dat de criteria die je noemt er zo niet in staan.

 

Voor een opdrachtgever is het bijvoorbeeld niet relevant of de opdrachtnemer het urencriterium haalt.

 

En "drie opdrachtgevers" is een indicatie bij een VAR-aanvraag van opdrachtnemer, geen harde regel en bovendien niet relevant voor een opdrachtgever.

 

Afwezigheid van een gezagsverhouding is inderdaad wel relevant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.