• 0

Oud voor nieuw

Beste mensen,

 

Onlangs kwam ik het weer tegen. Bij een grote electronicawinkel kon ik mijn oude printer inleveren waarna ik tegen een (flinke) korting een nieuwe HP printer kon kopen.

 

De truuk schuilt hem in de 'inruilwaarde' van mijn oude printer. Ik kreeg er 100,- euro voor terug (in die zin dat ik de nieuwe HP met 100,- korting kon kopen).

 

Ik ben van mening dat dit een prima verkoopstrategie is, die mijns inziens vele (potentiele) kopers trekt. Wat ik mij in dergelijke gevallen echter afvraag; wat gebeurt er met de oude ingeleverde printers?

Het lijkt mij aannemelijk dat die worden doorgesluisd naar handelaren of i.d..

 

Iemand van jullie enig idee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb weleens op die manier een printer gekocht en de oude werd met zo weinig interesse voor kennisgeving aangenomen (niet gecheckt), dat hij vrijwel zeker naar de afvalverwerking ging.

 

Het inruilen is vermoedelijk puur een marketingtruc, om ons sneller aan nieuwe generaties printers te krijgen met dure cartridgeabonnementen.

Link naar reactie
  • 0

Deze ingenomen producten worden gerecycled, net zoals TV’s en koelkasten.

 

Het is naast een marketing middel ook hun plicht om hun oude producten in te nemen. Zo kan je ook eisen dat als je een nieuwe eettafel koopt, de leverancier de oude mee neemt (zonder hiervoor te betalen).

 

De 100 euro inruil is niet verplicht, dat is dus wel een marketing middel.

 

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Jullie denken dus niet dat er handelaren aan te pas komen?

 

nee, ze worden net als bij TV's gerecycled ( ik ben wel eens in zo een fabriek geweest, wel leuk om te zien).

 

dit geld trouwens niet voor de duurdere printers! deze worden gereviseerd of onderdelen hergebruikt (van oce en xeros e.d., je kent ze wel).

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het wel zo kunt stellen ja.

 

Dat de normale printers niet naar handelaren gaan lijkt me logisch. Wie wilt er nu een printer van 4 jaar oud kopen die meer dan € 100 kost. Voor iets meer heb je tegenwoordig een semi-proffesionele printer, maar dan nieuw en volgens de laatste technieken.

 

Nee, zoals eerder al gezegd zal het hier om een marketing-stunt gaan. Ik weet niet om wat voor soort printers het gaat, maar € 100 marge per printer inleveren, lijkt me geen fijn idee. Tenzij het hier om printers van € 2.000 o.i.d. gaat?!

Link naar reactie
  • 0

Dus feitelijk verdient het 'inruilende bedrijf' niks aan de ingeruilde printers.

 

Die 100,- gaat dan van hun marge af?

de oude printers worden verkocht aan een recycle bedrijf, de prijs hiervoor zal slechts enkele euro's zijn.

 

het gaat HP niet om de printers die je koopt, maar de navul verpakkingen. en ik meen mij te herinneren dat die niet goodkoop zijn bij HP.

 

 

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Dus feitelijk verdient het 'inruilende bedrijf' niks aan de ingeruilde printers.

 

Die 100,- gaat dan van hun marge af?

 

Nee maar het voorkomt wel dat deze goede printers ergens op een zolderkamertje of puber kamer komen te staan.

Dus indirect voorkomen ze dat potentiele kopers niet worden voorzien van economisch afgeschreven apparaten die het nog prima doen.

Ze weten dat mensen die een pc gebruiken daar ook graag een printer bij gebruiken.

 

In de naamachinehandel wordt deze "truc" al tientallen jaren toegepast.

Zo kopen mensen steeds nieuwe spullen in plaats van dat ze met oudere spullen een potentiele koper van spullen voorzien en daardoor een verkoop mislopen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Deze ingenomen producten worden gerecycled, net zoals TV’s en koelkasten.

 

Het is naast een marketing middel ook hun plicht om hun oude producten in te nemen. Zo kan je ook eisen dat als je een nieuwe eettafel koopt, de leverancier de oude mee neemt (zonder hiervoor te betalen).

 

De 100 euro inruil is niet verplicht, dat is dus wel een marketing middel.

 

 

Voor een keukentafel is dit niet verplicht, voor de meeste bruin- en witgoed wel.

Link naar reactie
  • 0

Zouden er uberhaupt handelaren bestaan die dergelijke oude apparaten hier inkopen om deze vervolgens in het buitenland (denk voornamelijk aan ontwikkelingslanden) te verkopen?

ja, die zijn er. vooral veel auto's maar ook koelkasten, wasmachines e.d. (atans, tot een paar jaar geleden was dat zo, hoe het nu zit met de verplichte inname durf ik niet te zeggen)

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Bijna 10 jaar bij een bedrijf gewerkt die deze artikelen afvoerde voor o.a. HP, en ja ze gaan wel degelijk weer de markt op. Wij zelf zaten in meer dan 10 landen en voerde deze activiteiten uit in bijna 30 landen

 

 

Dat vermoeden had ik al. Mijn printer zal binnenkort wellicht ergens in Polen op een bureautje staan ;D

 

Het lijkt mij een lucratieve business.

Link naar reactie
  • 0

Bijna 10 jaar bij een bedrijf gewerkt die deze artikelen afvoerde voor o.a. HP, en ja ze gaan wel degelijk weer de markt op. Wij zelf zaten in meer dan 10 landen en voerde deze activiteiten uit in bijna 30 landen

 

 

Dat vermoeden had ik al. Mijn printer zal binnenkort wellicht ergens in Polen op een bureautje staan ;D

 

Het lijkt mij een lucratieve business.

 

Als je de range van Computers, notebooks en printers neemt zijn printers het minst lucratief, is mechanica en relatief zwaar…

 

Maar ja, er staan inderdaad wel een paar computertjes via mij in Polen en ver heel ver daarbuiten

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Zojuist hoorde ik op de radio dat een grote, landelijke electronicazaak hetzelfde doet maar dan met Camera's. Ook kortingen tot € 100...

 

Ik vraag me af hoe dit zo 'lucreatief' kan zijn, daar waar eerst een vergoeding betaald dient te worden aan de fabrikant/detailhandelaar en daarna er ook transport en logistieke kosten erbij komen. Daarnaast zullen de prijzen van nieuwe printers niet hoger zijn in Polen, dan dat ze hier zijn. Je zult deze 'recycle producten' dus ook goedkoop aan moeten bieden.

 

Tenzij de fabrikant/detailhandelaar een groot deel van zijn marge inlevert, ben ik benieuwd hoe hiermee het grote geld binnengehaald wordt.

 

P.S. HP zou in geval van printers best deze marge in willen leveren (voor zover deze er is) om inkomsten aan cartridges te genereren, maar hoe zit het dan bij camera's?

Link naar reactie
  • 0

Bijna 10 jaar bij een bedrijf gewerkt die deze artikelen afvoerde voor o.a. HP, en ja ze gaan wel degelijk weer de markt op. Wij zelf zaten in meer dan 10 landen en voerde deze activiteiten uit in bijna 30 landen

Heb je enig idee wat bijvoorbeeld een standaard desktop PC van Dell (nieuwwaarde excl. BTW 1000 euro) na 3 jaar nog waard is? Moet je dan denken aan een 20 á 30 euro of zit ik dan erg mis?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je dan redelijk goed met je prijs zit als handelwaarde. Maar zoals een HLer eerder schreef, je hebt heel wat kosten te maken om een PC van een werkplek af te voeren, de meeste bedrijven hebben er wel belang bij (en geld voor over) dat alle data etc van de schijven verwijderd is enz.

 

Dat een printer of een PC in polen netzo duur is als in Nederland klopt helemaal, maar als je maar 150,- kan besteden en een nieuwe PC kost 400,- en de oude voldoet aan je beperkte eisen dan koop je toch de gebruikte PC

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het gaat me er met name om dat je steeds meer operational lease oplossingen ziet met PC's. Die moeten het uiteindelijk toch hebben van de restwaarde van de systemen voor zover ik het concept nu begrijp.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je dan redelijk goed met je prijs zit als handelwaarde. Maar zoals een HLer eerder schreef, je hebt heel wat kosten te maken om een PC van een werkplek af te voeren, de meeste bedrijven hebben er wel belang bij (en geld voor over) dat alle data etc van de schijven verwijderd is enz.

 

Dat een printer of een PC in polen netzo duur is als in Nederland klopt helemaal, maar als je maar 150,- kan besteden en een nieuwe PC kost 400,- en de oude voldoet aan je beperkte eisen dan koop je toch de gebruikte PC

 

 

Dit verhaal vind ik begrijpelijk en lijkt mij ook haalbaar. Echter als het gaat om consumenten die hun electronica inruilen en daarbij 100 euro korting ontvangen op een nieuw apparaat, vraag ik me af waar het geld vandaan komt? wat is het batenmodel in een dergelijk concept?

Link naar reactie
  • 0

Dit wordt gewoon uit de marketing pot van de fabrikant betaald, ik dacht dat dit duidelijk was. Ik reageerde echter op het feit dat het niet –allemaal- de schroothoop opgaat maar dat heel veel een tweede leven krijgt, is immers de beste manier van recyclen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dit wordt gewoon uit de marketing pot van de fabrikant betaald, ik dacht dat dit duidelijk was. Ik reageerde echter op het feit dat het niet –allemaal- de schroothoop opgaat maar dat heel veel een tweede leven krijgt, is immers de beste manier van recyclen

 

dat is het zeker!

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.