• 0

PC voorfinancieren voor simpel concept

Ik wil enkele klanten van mij helpen door een PC voor te financieren. De vraag is simpel: Hoe pak ik dit aan?

 

Stel: Klant wil 1 PC van 1000 euro excl. BTW kopen. Deze wil op dit moment niet meteen de investering doen maar is sowieso 3 jaar klant bij mij voor onderhoud aan de PC.

 

Kan ik iets uitvoeren als:

- De PC is mijn eigendom

- De klant betaald de PC + 5% rente/jaar

- Totale termijn 3 jaar

 

1000 * 1,05 * 1,05 * 1,05 = 1157,63 <- totale bedrag wat de klant betaald in 3 jaar.

 

De klant betaald dan dus:

 

1157,63/36=32,16 per maand.

 

Waar zit ik mee:

1. Is dit redelijk?

2. Wat als de klant bijvoorbeeld failliet gaat. De hardware is in principe onze eigendom. Lopen we echter toch grote risico's, alleen al om dat het systeem toch in het pand van de klant staat?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je algemene vraag, ''hoe pak ik dit aan?'', is best simpel: zoals je het beschrijft leasen klanten van jou de computers. Hiervoor moet je lease contracten opstellen.

 

1. Je kan kijken naar varianten(financial, operational) hierop, van grotere aanbieders zoals bijvoorbeeld DELL. (Kijk op de Nederlandse site). Dan kan je ook inschatten of het redelijk is.

 

2. Wat er dan gebeurt is aan jou - dat moet je in je leasecontracten verwerken(waar je hopelijk wel mee wilde werken), volgens mij heb je daar behoorlijk veel vrijheid in.

 

P.S. Je kan er ook in verwerken dat klanten in het tweede jaar het restbedrag(geheel of met korting) kunnen voldoen. etc.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dat huurkoop. Een redelijk normale manier van verkopen die bijvoorbeeld ook opgenomen is in het BW.

Je kunt natuurlijk eisen stellen mbt verzekeren en zorgplicht bij je klanten. De PC blijft je eigendom totdat de laatste termijn voldaan is, bij een faillisement neem je dan eenvoudig de PC terug.

5% per jaar lijkt me wat mager, maar goed, dat is natuurlijk de ondernemer z'n keus.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Het percentage is puur fictief, het gaat me met name even om de risico's die we lopen om de spullen bijvoorbeeld kwijt te raken bij een failissement o.i.d.

 

Voor operational lease zouden we denken aan bedrag van +/- 48 euro per maand. Dan heb je een percentage van +/-20% waarmee we de risico's redelijk afdekken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik me vandaag al heb gemengd in de vragen over (economisch) afgeschreven IT apparatuur: Waarom leg je de lease / financiering niet bij een leasemaatschappij? Restwaardes zijn voor een ieder (ook de grote jongens) het moeilijkst in te schatten. De risico’s die je loopt bij het verdwijnen van apparatuur zal bij een faillissement niet zo groot zijn (kan je redelijk duidelijk maken tegenover een curator), ik denk dat dit probleem groter is bij mensen met een echte kwade opzet.

 

Ik zie dat je een totaal oplossing voor de bedrijven wilt bieden, kan je automatisch controleren of het mac adres of die pc nog het netwerk hangt?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat je een totaal oplossing voor de bedrijven wilt bieden, kan je automatisch controleren of het mac adres of die pc nog het netwerk hangt?

 

Als je weet hoe het moet kun je een mac adressen spoofen.

Apparatuur zal toch af en toe uitschakelen, dus je weet nooit of er dan een 486 in het netwerk hangt of een quad core.

Ook zal niet iedereen zomaar toegang geven tot zijn netwerk.

Link naar reactie
  • 0

Alle systemen inclusief de verbindingen zijn in beheer. Het is echter goed mogelijk dat iemand op vakantie is en een systeem 2 weken offline is. Maargoed, dat is niet echt een probleem.

 

Als ik het goed begrijp moeten we in geval van faillisement duidelijk maken dat de PC onze eigendom is en krijgen we het apparaat terug. Uiteraard kunnen we de systemen even goed merken zodat dit zonder twijfel duidelijk is.

 

Het neerleggen bij een leasemaatschappij is iets waar we ook mee bezig zijn. We zijn hiermee wel in onderhandeling maar we hebben daarbij wat lastige problemen omdat we nog niet lang bezig zijn (>1jaar) en we dan onze klanten apart een overeenkomst met de lease maatschappij moeten laten sluiten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.